• Anonym (Skolval)

    Etniskt svenska barn på Vetenskapsskolan/Safirskolan i GBG?

    Jag undrar om det finns etniskt svenska barn på fd. Vetenskapsskolan, numera Safirskolan i GBG?

    Vi ska flytta till GBG och har denna skola några minuter från bostaden.

    Är det lämpligt att välja den skolan?

    Läste just om detta dessutom: www.expressen.se/gt/is-atervandare-undervisar-barn-pa-vetenskapsskolan/

    Jag och min fru lever i ett öppet homosexuellt förhållande. Kommer vårt barn att få det svårt i den skolan eller vad tror ni?

  • Svar på tråden Etniskt svenska barn på Vetenskapsskolan/Safirskolan i GBG?
  • Anonym (Qwe)

    Jag hade inte satt mitt barn på en skola där 500 kr per månad av skolpengar inte används till barnet eller dess undervisning!

  • Tangent

    Har varit flera reportage i Göteborgs-Posten om den skolan. Fd ägaren är terrorstämplad av Säpo, samröre med IS. islamisk religiös skola. Finns nog väldigt många skolor i Gbg som är bättre. Alla skolor finns listade på goteborg.se.

  • Anonym (Skolval)
    Anonym (Qwe) skrev 2019-11-09 14:49:34 följande:

    Jag hade inte satt mitt barn på en skola där 500 kr per månad av skolpengar inte används till barnet eller dess undervisning!


    Men numera går inte pengarna till IS ju, efter granskningen?

    Jag känner mer oro kring lärarna som kanske varit med och halshuggit människor.

    Det känns som att de gått från Sveriges 1500-tal och hoppat in i Sveriges 2000-tal över en natt. Det kan aldrig vara bra att korsa två epoker på det viset.

    IS har ju levt och arbetat så som svenskarna levde och arbetade för flera hundra år sedan.

    Jag är livrädd att de ska ha sina ideologier kvar, särskilt då vi lever som homosexuella.

    Min fru är dessutom judinna, även om hon inte är praktiserande. Hon har kvar sitt judiska efternamn som mellannamn och har fått utstå hat för det tidigare (nutid, i Sverige). Vårt barn har dubbla efternamn; så ett judiskt efternamn plus två mammor - kan man verkligen gå i en skola med IS-sympatisörer då? Radikala islamister, som hatar judar och homosexuella värre än nazisterna gjorde.

    Men är det någon som vet om det är många (etniskt) svenska familjer som har sina barn på den skolan?

    Det underlättar ju om det är fler på samma planhalva så att säga.
  • Anonym (Skolval)
    Tangent skrev 2019-11-09 14:53:24 följande:

    Har varit flera reportage i Göteborgs-Posten om den skolan. Fd ägaren är terrorstämplad av Säpo, samröre med IS. islamisk religiös skola. Finns nog väldigt många skolor i Gbg som är bättre. Alla skolor finns listade på goteborg.se.


    Det är en svensk man som är skolchef nu iaf.
  • Anonym (Linda)

    Om man tittar på bilder de lagt ut ser det inte ut att vara några etniskt svenska elever. Är det deras skola i Kortedala ni funderar på? I så fall finn Utmarksskolan precis bredvid.

  • Coccolina
    Anonym (Skolval) skrev 2019-11-09 14:57:33 följande:
    Men numera går inte pengarna till IS ju, efter granskningen?

    Jag känner mer oro kring lärarna som kanske varit med och halshuggit människor.

    Det känns som att de gått från Sveriges 1500-tal och hoppat in i Sveriges 2000-tal över en natt. Det kan aldrig vara bra att korsa två epoker på det viset.

    IS har ju levt och arbetat så som svenskarna levde och arbetade för flera hundra år sedan.

    Jag är livrädd att de ska ha sina ideologier kvar, särskilt då vi lever som homosexuella.

    Min fru är dessutom judinna, även om hon inte är praktiserande. Hon har kvar sitt judiska efternamn som mellannamn och har fått utstå hat för det tidigare (nutid, i Sverige). Vårt barn har dubbla efternamn; så ett judiskt efternamn plus två mammor - kan man verkligen gå i en skola med IS-sympatisörer då? Radikala islamister, som hatar judar och homosexuella värre än nazisterna gjorde.

    Men är det någon som vet om det är många (etniskt) svenska familjer som har sina barn på den skolan?

    Det underlättar ju om det är fler på samma planhalva så att säga.
    Varför skall ni sätta ert barn i den skolan? Det finns mängder av andra skolor i området som inte är religiösa friskolor med tveksam historia och rykte så varför skall ni sätta era barn i den? 

    Förstår liksom inte varför ni ens funderar på det? 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (Skolval) skrev 2019-11-09 14:57:33 följande:

    Men numera går inte pengarna till IS ju, efter granskningen?

    Jag känner mer oro kring lärarna som kanske varit med och halshuggit människor.

    Det känns som att de gått från Sveriges 1500-tal och hoppat in i Sveriges 2000-tal över en natt. Det kan aldrig vara bra att korsa två epoker på det viset.

    IS har ju levt och arbetat så som svenskarna levde och arbetade för flera hundra år sedan.

    Jag är livrädd att de ska ha sina ideologier kvar, särskilt då vi lever som homosexuella.

    Min fru är dessutom judinna, även om hon inte är praktiserande. Hon har kvar sitt judiska efternamn som mellannamn och har fått utstå hat för det tidigare (nutid, i Sverige). Vårt barn har dubbla efternamn; så ett judiskt efternamn plus två mammor - kan man verkligen gå i en skola med IS-sympatisörer då? Radikala islamister, som hatar judar och homosexuella värre än nazisterna gjorde.

    Men är det någon som vet om det är många (etniskt) svenska familjer som har sina barn på den skolan?

    Det underlättar ju om det är fler på samma planhalva så att säga.


    Vart pengarna går spelar mindre roll. 500 kr som egentligen ska satsas på mitt barn går direkt till en person som hans privata inkomst.
  • CarinaL26

    Kan du utveckla vad exakt får dig att överväga denna skola för ditt barn? Vad ser du där som saknas i andra skolor?

  • Anonym (man)
    Anonym (Skolval) skrev 2019-11-09 14:43:38 följande:

    Jag undrar om det finns etniskt svenska barn på fd. Vetenskapsskolan, numera Safirskolan i GBG?

    Vi ska flytta till GBG och har denna skola några minuter från bostaden.

    Är det lämpligt att välja den skolan?

    Läste just om detta dessutom: www.expressen.se/gt/is-atervandare-undervisar-barn-pa-vetenskapsskolan/

    Jag och min fru lever i ett öppet homosexuellt förhållande. Kommer vårt barn att få det svårt i den skolan eller vad tror ni?


    Det är väl ALLTID olämpligt att sätta sina barn i en skola som anställer IS muppar? Om inte annat bevisar det att skolans ledning tar in vafan som helst och skiter totalt i att kolla upp vem de anställer. Vem fan vill ha sina barn i en sån skola oavsett om det finns islamska strömningar eller inte?
  • Anonym (man)
    Anonym (Skolval) skrev 2019-11-09 14:58:04 följande:
    Det är en svensk man som är skolchef nu iaf.
    Ja och samma svenska man godkände att anställa IS mupparna. Vad säger det om honom?
Svar på tråden Etniskt svenska barn på Vetenskapsskolan/Safirskolan i GBG?