• Anonym (slagna av sina föräldrar)

    Har ni blivit slagna av era föräldrar?

    Har ni blivit slagna av era föräldrar vid bråk?
    Blev det och är född 1995. 
    Jag berättade det aldrig för någon under uppväxten och när jag berättade för en annan person så tror inte den personen på mig för mina föräldrar sa att de bara slagit mig 1 gång och på armen antal gånger. 
    Ren lögn .
    Å andra sidan har jag inte heller varit så trevlig emot mina föräldrar genom årens gång och nog en orsak varför jag inte berättade för någon om det då.

    Om ni har blivit slagen, hur blev ni det då?

  • Svar på tråden Har ni blivit slagna av era föräldrar?
  • Anonym (Misshandel)

    Det där är misshandel. Ett slag är en dask i baken.

    Jag är född i slutet på 1950-talet.

    Min morsa misshandlade oss barn både fysiskt och psykiskt.

    Hon slog oss med det hon kom över, mattpiska, hopprep, sparkar och skrek åt oss samtidigt.

    Ganska ofta hade jag långa röda märken på kroppen efter hon slagit med hopprep.

    Det konstiga är att jag skämdes för det, var tvungen att ljuga och säga att jag glömt gympakläderna och liknande.

    Inte ens på 1960-talet var det vanligt att föräldrar misshandlade sina barn på det sättet.

    Jag tror inte min morsa fattade hur våra skrik av smärta måste hörts av grannar och att alla runt omkring förstod hur vidrig hon var.

    Utåt sett hade hon en trevlig mask.

    Det absolut värsta, i mitt tycke hon gjorde och som verkligen visar hur hemsk hon var. Det var när min lillasyster hade varit ute och lekt, hon var högst 3 år, hon kom in smutsig och det slog över på kärringen, hon började misshandla min lillasyster, det hemskaste är att min syster skrek på mig och bad mig hjälpa henne, men jag som bara var drygt 9 år vågade inte.

    Lagad mat existerade inte. Det var enkla smörgåsar, limpa med ost eller liknande.

    Min morsa är 90 år nu. Hon har aldrig erkänt vad hon gjort och förnekar att hon någonsin ens slagit oss. Har hon läst i tidningen om barnmisshandel så har hon sagt att det är sjuka människor som gör sådant.

    Naturligtvis blir man påverkad av en sådan barndom. Varken jag eller min syster har slagit våra barn.

    Jag har tagit mina armen några gånger, men tänkte alltid på hur små de var. Det var först när jag fick egna barn som jag verkligen insåg vad hon gjort mot oss och hur försvarslösa och beroende av sina föräldrar ett litet barn är.

    Nu är min morsa som sagt 90 år, jag undrar ibland hur jag kommer reagera när hon dör. Kommer jag gråta och sakna att jag aldrig hade en mamma eller kommer det inte kännas något alls?

  • Sasu

    nej, endast på skoj när vi har puttat och boxat varandra, är också född -95. Min mor använde sin röst att uppfostra oss, höjde aldrig handen mot oss.

  • Anonym (Misshandel)
    Anonym (K) skrev 2019-11-11 08:31:09 följande:

    Jag vet inte det, när jag läste din berättelse kändes det som om att du hade det värre. Pinnar i ansikte och lyft i håret och stryk mycket oftare. De verkar som om de agerat i okontrollerad ilska. Men kan absolut tänka mig att förnedringen var större att få stryk på bar rumpa lagd över knät. Men bortsett från agan som inte var så vanlig så fick vi mycket kärlek hemifrån. Så jag känner det som om att du hade det hårdare. Men det är säkert svårt att avgöra.


    Det var nog att du blev slagen inför kompisar som hon tyckte var hemskt och det kan jag hålla med om, det måste varit fruktansvärt kränkande.

    Min morsa visade alltid upp en fasad utåt. Hon slog oss aldrig framför någon.

    Vissa saker hon gjorde har jag förträngt helt klart, men min mors ville få alla att tro att hon var en underbar och fantastisk mor, vilket hon som sagt inte var.

    Hur som helst, vid ett tillfälle när jag var liten, så hälsade vi på hos pappas storebror och familj. Min äldsta kusin hade gjort något litet fel och framför oss alla, fick hon stryk med en mattpiska. Det var inte ens i närheten av hur min morsa kunde slå oss.

    Ändå blev min morsa väldigt upprörd över att föräldrarna slagit min kusin och tyckte det var fruktansvärt.
  • Anonym (-92)
    Anonym (Misshandel) skrev 2019-11-11 19:04:44 följande:

    Det var nog att du blev slagen inför kompisar som hon tyckte var hemskt och det kan jag hålla med om, det måste varit fruktansvärt kränkande.

    Min morsa visade alltid upp en fasad utåt. Hon slog oss aldrig framför någon.

    Vissa saker hon gjorde har jag förträngt helt klart, men min mors ville få alla att tro att hon var en underbar och fantastisk mor, vilket hon som sagt inte var.

    Hur som helst, vid ett tillfälle när jag var liten, så hälsade vi på hos pappas storebror och familj. Min äldsta kusin hade gjort något litet fel och framför oss alla, fick hon stryk med en mattpiska. Det var inte ens i närheten av hur min morsa kunde slå oss.

    Ändå blev min morsa väldigt upprörd över att föräldrarna slagit min kusin och tyckte det var fruktansvärt.


    Den hände med mig Max 2 gånger att jag lev slagen framför kompisar. Jag menade att få smisk på bara rumpan låter otroligt kränkande. Jag behövde inte klä av mig för att få stryk .

    För övrigt var mina föräldrar precis som dina. En fin fasad är fortfarande den viktigast i deras liv. De skulle aldrig slagit mig framför andra, och de stod ut för andras barn om de blev behandlade hårdhänt framför de. Men hemma bakom stängda dörrar jagade de mig i självmordsförsök flertal gånger ... en gång ville jag polisanmäla, de skrattade och sa att gör du! Vad tror du blir bättre då? den styrk du får här är ingenting jämfört med vad du ska få om du blir omhändertagen...

    jag mådde länge illa och gör det fortfarande av det som de gjorde med mig ...

    deras bästa minne ur mitt barndom är att när jag var typ 2-3 år hade vi besök av en familj med en jämnårig flicka. Jag sa åt henne ?sluta annas slå ja ihäl dig ? ? det var först i vuxen ålder började jag reflektera över det och fundera på hur gammal var jag när de började slå mig om jag hade såna fraser när jag kunde inte ens prata tydligt...
  • Anonym (Japp)

    Min mamma har gett mig två lavetter som tonåring, den ena när hon kom på att jag rökte, andra minns jag inte vad jag hade gjort men nått var det. Jag for inte illa av det. Menar inte att förminska våld men mig har det inte påverkat. Sen var det ju våld i låg omfattning och ganska milt som jag utsattes för.

  • Anonym (1988)

    Är äldst och blivit det en gång men minns inte det. Återberättat av min mamma som blev slagen ofta av sin pappa tills hon var sex år och han gick bort. Var två år och hon var hemkommen från BB med min lillebror. Jag ville ha min babyfilt han hade och hennes uppmärksamhet, hon var trött och gav mig en lavett. Tydligen slog jag tillbaka lika snabbt och reflexmässigt på henne. Vi tittade chockat på varandra och började gråta båda två. Sedan hände det aldrig igen.

  • Anonym (Misshandel)
    Anonym (-92) skrev 2019-11-11 21:45:29 följande:

    Den hände med mig Max 2 gånger att jag lev slagen framför kompisar. Jag menade att få smisk på bara rumpan låter otroligt kränkande. Jag behövde inte klä av mig för att få stryk .

    För övrigt var mina föräldrar precis som dina. En fin fasad är fortfarande den viktigast i deras liv. De skulle aldrig slagit mig framför andra, och de stod ut för andras barn om de blev behandlade hårdhänt framför de. Men hemma bakom stängda dörrar jagade de mig i självmordsförsök flertal gånger ... en gång ville jag polisanmäla, de skrattade och sa att gör du! Vad tror du blir bättre då? den styrk du får här är ingenting jämfört med vad du ska få om du blir omhändertagen...

    jag mådde länge illa och gör det fortfarande av det som de gjorde med mig ...

    deras bästa minne ur mitt barndom är att när jag var typ 2-3 år hade vi besök av en familj med en jämnårig flicka. Jag sa åt henne ?sluta annas slå ja ihäl dig ? ? det var först i vuxen ålder började jag reflektera över det och fundera på hur gammal var jag när de började slå mig om jag hade såna fraser när jag kunde inte ens prata tydligt...


    Jag insåg vad hon gjort när jag själv fick barn, innan det förstod inte riktigt hur liten och hur beroende ett litet barn är.

    När jag tittade på mina barn när de var små, så tänkte jag på hur vidrigt det var att ge sig på så små och försvarslösa barn.
  • Anonym (självsäker)

    Född i slutet på 80-talet, och ja min mamma var gapig och när hon inte hade tålamodet kvar så blev det smisk, örfil och dragen i hår/öron. Pappa var aldrig riktigt med i uppfostran utan jobba mest. Men var han hemma och det blev bråk höjde han rösten. Jag minns dock när jag var i yngre tonår och det brast och han stod och skrek mig rakt i ansiktet och slog en tidning i byrån bredvid mig. Jag stod helt tyst och stirra på honom till han var klar. Sen sa jag bara "rör du mig så ringer jag polisen och bris direkt, jag ska inte bara säga att du slog mig utan skalla mitt ansikte i väggen tills blodet sprutar. Sen ska jag säga att du antastar mig om nätterna så att du får sitta inne för livet". Det såg ut som att han sett ett spöke och efter den dagen höll han sig borta från mig. 


    Min mamma slog jag tillbaka i ca 14 års ålder, jag slog så mycket jag orka att min 10 år äldre bror fick ingripa för att jag flög på min mamma som ett monster. Jag ringde även och anmälde henne till socialen och en utredning startade, men las ner. Jag ska även ha hotat henne att jag skulle döda henne i sömnen om hon rörde mig en gång till, och efter det var hon rätt maktlös. Jag hade otroligt mycket hat emot henne och flyttade dagen efter jag fyllde 18 år.
    När jag själv fick barn så börjar man reflektera över sin egna uppväxt, och vi har haft våra di

  • Anonym (självsäker)
    Anonym (självsäker) skrev 2019-11-12 07:36:50 följande:

    Född i slutet på 80-talet, och ja min mamma var gapig och när hon inte hade tålamodet kvar så blev det smisk, örfil och dragen i hår/öron. Pappa var aldrig riktigt med i uppfostran utan jobba mest. Men var han hemma och det blev bråk höjde han rösten. Jag minns dock när jag var i yngre tonår och det brast och han stod och skrek mig rakt i ansiktet och slog en tidning i byrån bredvid mig. Jag stod helt tyst och stirra på honom till han var klar. Sen sa jag bara "rör du mig så ringer jag polisen och bris direkt, jag ska inte bara säga att du slog mig utan skalla mitt ansikte i väggen tills blodet sprutar. Sen ska jag säga att du antastar mig om nätterna så att du får sitta inne för livet". Det såg ut som att han sett ett spöke och efter den dagen höll han sig borta från mig. 


    Min mamma slog jag tillbaka i ca 14 års ålder, jag slog så mycket jag orka att min 10 år äldre bror fick ingripa för att jag flög på min mamma som ett monster. Jag ringde även och anmälde henne till socialen och en utredning startade, men las ner. Jag ska även ha hotat henne att jag skulle döda henne i sömnen om hon rörde mig en gång till, och efter det var hon rätt maktlös. Jag hade otroligt mycket hat emot henne och flyttade dagen efter jag fyllde 18 år.
    När jag själv fick barn så börjar man reflektera över sin egna uppväxt, och vi har haft våra di


    * När jag själv fick barn börjar man reflektera över sin egna uppväxt, och vi har haft våra diskutioner. Jag har sagt att dom var riktigt ostabila, oengagerade föräldrar som inte var lämpliga som föräldrar. Dom vill ha kontakt med sina barnbarn och med tiden har vi väl kommit bättre överens, men jag har sagt till dom, rör ni mitt barn så är jag den första att anmäla er för barnmisshandel. Det bästa med det hela är att jag gör det motsatta mot mina barn, vi slåss inte, skriker inte och är väldigt engagerade och spenderar mycket tid ihop. Nu är min äldsta tonåring och vi har en jättefin relation med barnen, dom är snälla, lugna och dyker det upp något problem så pratar vi om det. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Misshandel) skrev 2019-11-11 19:04:44 följande:

    Det var nog att du blev slagen inför kompisar som hon tyckte var hemskt och det kan jag hålla med om, det måste varit fruktansvärt kränkande.

    Min morsa visade alltid upp en fasad utåt. Hon slog oss aldrig framför någon.

    Vissa saker hon gjorde har jag förträngt helt klart, men min mors ville få alla att tro att hon var en underbar och fantastisk mor, vilket hon som sagt inte var.

    Hur som helst, vid ett tillfälle när jag var liten, så hälsade vi på hos pappas storebror och familj. Min äldsta kusin hade gjort något litet fel och framför oss alla, fick hon stryk med en mattpiska. Det var inte ens i närheten av hur min morsa kunde slå oss.

    Ändå blev min morsa väldigt upprörd över att föräldrarna slagit min kusin och tyckte det var fruktansvärt.


    Ja att få stryk på naken rumpa inför kompisar var hemskt. Har mig aldrig känt en så ofattbar skam.

    Men det du upplevt måste varit lika hemskt. Om du säger att stryk med mattpiska inte var i närheten av vad din mamma gjorde med er måste det varit ofattbart hemskt.
Svar på tråden Har ni blivit slagna av era föräldrar?