• Tue 12 Nov 2019 15:12
    1412 visningar
    5 svar
    5
    1412

    Giftemål med en amerikan under graviditet

    Hej! Jag gick precis igenom en spouse visa process med min amerikanska man. Det tar ca 1 år (vi gifte oss i sverige). Kan eventuellt gå snabbare om din kille är inom det militära och måste flytta någonstans men låter det vara osagt. K1 visa är lite snabbare, men det tar som du säger fortfarande ca 8 månader innan du har ett visum klart och sedan behöver du göra aos innan du får ett green card vilket jag vet tar väldigt lång tid. Jag lyckades snabba på sista biten av processen då vi väntar barn, men det går inte att snabba på den större delen av processen hos USCIS pga graviditet. Jag var så stressad för även om vi planerade att skaffa barn så var jag så inne på att det skulle ta några månader och inte gå direkt, men nu när jag är i vecka 28 är som sagt allt klart och jag flyttar om 2 veckor!

    Att söka ett Studentvisum nu tror jag är svårt då du är gravid och det kan försvåra att du inte får det (Det får inte finnas något som tyder på att du vill flytta permanent eller inte bara vilja gå i skolan och åka hem igen plus det tar lite tid att göra allt klart så tror inte det är något som skulle passa heller). Söker du visum och det blir denied ställer det dessutom till det då du inte får ha en denied visumansökan när du söker om esta.

    Så som någon annan sa, förbered dig för att föda i Sverige och besök din kille så mycket du kan medan det är okej för dig att flyga och innan du har många tider att passa hos din Bm (utan försäkring är det DYRT att gå till bm i USA så planera resor dit mellan dina svenska besök och teckna en reseförsäkring om det är något akut och du behöver träffa en bm där).

    Tycker visajourney är ett bra forum med mycket info och svar.

    Lycka till!

Svar på tråden Giftemål med en amerikan under graviditet