• Anonym (Ingen aning!)

    Elförbrukning

    Har blivit lämnad och har panik att hitta ett boende till mig o barnen!

    Hittat ett hus som de hyr ut på 100kvm kallhyra 7500kr. Men elen har jag noll koll på kan någon hjälpa mig.

    Kök/vardagsrum 43m2 med vattenmantlad braskamin. Luftvärmepump och elpatron i ackumulatortanken.

    Blir detta jätte dyrt nu i vinter?

    Har just nu ingen ved och vet inte om jag kommer hitta någon att köpa!

    Hjälp mig snälla!

  • Svar på tråden Elförbrukning
  • riboflavin

    Det är mer eller mindre ompjligtvatt uttala sig om, huset kan jubvara bra isolerat eller ett läckande såll, kan värden bidra med tidigare elräkningar/avläsningar så du får ett hum.

    Vi hade ett radhus byggt på 80-talet om 90 kvm som värmdes helt med modern luftvärmepump. Kallade månaden landade elen på inappt 4000 kr (då annan hushållsel inräknad). Men jag har en kompis som hyr ett hus på 79 kvm som om hon inte eldar lägher 7-10 000 kr kalla månader. Huset är dåligt isolerat och luftvärmepumpen är gammal.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Ingen aning!)
    riboflavin skrev 2019-11-10 09:09:44 följande:

    Det är mer eller mindre ompjligtvatt uttala sig om, huset kan jubvara bra isolerat eller ett läckande såll, kan värden bidra med tidigare elräkningar/avläsningar så du får ett hum.

    Vi hade ett radhus byggt på 80-talet om 90 kvm som värmdes helt med modern luftvärmepump. Kallade månaden landade elen på inappt 4000 kr (då annan hushållsel inräknad). Men jag har en kompis som hyr ett hus på 79 kvm som om hon inte eldar lägher 7-10 000 kr kalla månader. Huset är dåligt isolerat och luftvärmepumpen är gammal.


    Okej det är ju helt sant de! Tack för svar. Ska på visning på måndag. Ska fråga hur elen har varit förut och hur gammal värmluftepumpen är
  • viktorjohan

    Det finns detaljerad statistik att få. Både nätägaren (tex Vattenfall) och elleverantören har sån statistik. Be att den som står på abonnemanget plockar fram statistiken. Det gör man enkelt på nätet genom att logga in på sin sida.

  • Anonym (G)
    Anonym (Ingen aning!) skrev 2019-11-10 09:13:52 följande:
    Okej det är ju helt sant de! Tack för svar. Ska på visning på måndag. Ska fråga hur elen har varit förut och hur gammal värmluftepumpen är
    Precis så, fråga efter historiska data. Det brukar vara stora skillnader mellan sommar och vinter. Hoppas det löser sig för dig.
  • Anonym (Ingen aning!)
    viktorjohan skrev 2019-11-10 09:36:29 följande:

    Det finns detaljerad statistik att få. Både nätägaren (tex Vattenfall) och elleverantören har sån statistik. Be att den som står på abonnemanget plockar fram statistiken. Det gör man enkelt på nätet genom att logga in på sin sida.


    Okej tusen tack ska be om det :)
  • Anonym (Ingen aning!)
    Anonym (G) skrev 2019-11-10 09:39:34 följande:

    Precis så, fråga efter historiska data. Det brukar vara stora skillnader mellan sommar och vinter. Hoppas det löser sig för dig.


    Tack så mycket!

    Ja jag har panik att hitta ett boende men kan inte köra min ekonomi i botten heller pga de, men går på mammapenning ett bra tag till därför de är kämpigt ekonomiskt nu
Svar på tråden Elförbrukning