• Anonym (Anonymen)

    Frågor till er som gjort vasektomi

    Det finns tydligen lite olika sätt att försluta sädesledarna på såsom bränna, knyta mm
    I infon som följde med min kallelse står det att de ska både förslutas med en tråd som inte försvinner och brännas. Är det vanligt att man gör både och? Känns lite synd att behöva ha främmande material i kroppen som inte försvinner...

    Är det standard att båda ändarna försluts? Läste från en osäker källa att man kunde få mindre obehag om ledaren från testikeln lämnas öppen...

    Är det spermierna som koagulerar och gör satsen så klistrig vid kontakt med vatten? Dvs slipper man detta efter vasektomi?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Frågor till er som gjort vasektomi
  • Anonym (Länge sen)

    Steriliserade mig för 35 år sen. Är snsrt 70. Har aldrig märkt något negativt. Är snart 70 och knullar fortfarande med stor glädje varje vecka

  • HasseA
    Anonym (man) skrev 2019-11-10 22:15:15 följande:

    Jag gjorde min vasektomi för mer än 10 år sedan. Jag har inte märkt av en endaste biverkning förutom lite ömhet i pungen några dagar efter ingreppet. Det är skönt att inte behöva lita på att kvinnan skyddar sig eller att behöva mecket med kondom.


    Precis som här.
  • Mattiask

    Hur nöjd som helst.
    Enkel operation, lite öm nån dag eller två men ingen fara.
    Sen ska man ju ha ett antal utlösningar å lämna två sperma prover, det var det jobbigtaste, för det är inte alls upphetsande att sitta på ett sjukhus i ett provtagningsrum å försöka få utlösning.
    Men när allt var klart, ingen skillnad, ser ingen skillnad på sperman, känns ingen skillnad när jag kommer heller.
    Har man bestämt sig så kör.

  • Anonym (Länge sen)
    Mattiask skrev 2019-11-22 11:59:09 följande:

    Hur nöjd som helst.
    Enkel operation, lite öm nån dag eller två men ingen fara.
    Sen ska man ju ha ett antal utlösningar å lämna två sperma prover, det var det jobbigtaste, för det är inte alls upphetsande att sitta på ett sjukhus i ett provtagningsrum å försöka få utlösning.
    Men när allt var klart, ingen skillnad, ser ingen skillnad på sperman, känns ingen skillnad när jag kommer heller.
    Har man bestämt sig så kör.


    Håller med om att det var lite pinamt att lämna spermaprov. Hade sjuksköterskan hjälpt till hade det varit en helt annan sakTungan ute
  • Anonym (ångrar oss förtvivlat!)

    Mannen vasektomerade sig för några år sedan. Själva ingreppet var enkelt med bara några få dagars obehag efteråt. MEN sedan dess kan han inte hålla mer än fem minuter och han kan inte spruta mer än absolut max en gång per dag. Det värsta är att vi ångrar oss förtvivlat. Nr vi gjorde vasektomin sa de att bara man opererar tillbaka inom fem pr så är det sällan några problem att göra någon gravid igen. Vi opererade tillbaka efter tre år och har nu försökt få ett barn till i två år. Inget händer och mannen har nästan inga spermier alls. Jag går sönder av sorg och ilska! Hans förmåga i sängen återställdes aldrig helt heller.

  • Kallekula19

    Ser att flera påstår att det är väldigt ovanligt med biverkningar efter vasektomi.
    Faktum är att det är mycket vanligare än vad man tror. Men av någon anledning så tas det inte upp till ytan. Googlar man på "vesektomi biverkningar" så hittar man i princip inget på svenska.
    Googlar man det däremot på engelska så hittar man en hel del. Jag har själv efter 10 år fått stora problem efter att ha steriliserat mig och varit i kontakt med flera överläkare som jobbar med detta. Dom säger att ca 15% får besvär av operationen och antagligen är det ett mörkertal också.

    Själv känner jag två kompisar som också har gjort det, den ena har inte haft några problem alls. Medans den andra har haft en del symptom som jag haft, dock inte lika allvarligt. Jag skrev om detta i en annan tråd för några veckor sen. Jag klistrar in svaret här för den som vill läsa.

    "Hej jag steriliserade mig för ganska precis 10 år sedan, då jag var 39 år.
    Fick då höra att det inte fanns några biverkningar. 
    Efter operationen var jag öm och det gjorde lite ont i någon vecka men inga problem alls.

    För ca 4 år sen började jag få ont i ena testikeln då jag hade sex, speciellt om det gick lite "hårdare" till. Det ömmade men gjorde inte ont efter, utan bara under tiden vi hade sex. Men egentligen inga större problem heller. Jag var nöjd över att jag hade gjort operationen.

    Men för ca ett år sen vaknade jag upp med enorma värkar i ena kulan. Gick till läkaren och fick äta penicillinkur i flera omgångar då dom trodde jag hade bitestikelinflammation, vilket jag inte hade. Dom hittade ett spermatocele vilket är som små klumpar där vätska samlas och kan göra riktigt ont.

    Sen fortsatte smärtan och jag började även få som nålstick som stack upp mot magen/ljumsken, vilket var väldigt obehagligt. 6 månader senare så började även smärtan gå från pungen och området runt spermatocele, ner i muskeln under pungen och ut i benet. Alltså strålningar som kan liknas vid diskbråck.

    Så då utredde dom min rygg och även höften kollades.
    Ja jag har blivit grundligt undersökt och nu har dom kommit fram till att det antagligen är bieffekter av steriliseringen som jag fått och som ca 15% av alla män får av sterilisering. 

    Jag ska nu opereras igen och dom ska dels skära av nervtrådar och även operera bort min ena bitestikel. 

    Har haft ett riktigt helvete under ett års tid, då jag knappt kunnat ha sex, knappt kunnat runka ens. Svårt att sova och får ligga med en kudde under ena knät för att pungen inte ska komma i kläm, då jag alltid sover på mage. Får även ont av att sitta då det trycker mot muskeln under pungen där nervtrådarna går.

    Känner mig ganska så lurad över att jag inte fick veta att det faktiskt kan komma bieffekter och att det kan komma många år senare också. Även idag om man går in på hemsidor på sjukhus som utför sterilisering, så står det aldrig något om att det faktiskt inte är ovanligt med biverkningar. Ca 15% av alla män får det.

    Jag ångrar detta ingrepp fruktansvärt mycket idag och skulle verkligen vilja ha det ogjort."

  • derflieger

    Jag gjorde min vasektomi hösten 2018. Hade hört att alla var så nöjda och inte märkte någon skillnad.
    Själva ingreppet var ju snabbt avklarat och lite ömt i pungen någon dag efteråt, precis i linje med dom upplysningar vården hade gett mig. Så inga konstigheter so far!

    Men jag upptäckte ganska snart att jag inte kan hålla med i påståendet att man inte märker skillnad. 
    Jag upplever att det är svårare att få utlösning, och när jag väl får det så känns det som att det "tar stop" i ledarna. "Satsen"  som kommer ut upplever jag som mycket mindre, kanske hälften. Därtill är jag nästan konstant kåt eftersom att jag aldrig kan "tömma" systemet. Ganska jobbig i längden när man inte kan sova för att man är för honry...

    Jag ångrar faktiskt mitt ingrepp, då känslan vid utlösningen blev "förstörd" .
    Visserligen sköt att slippa skydda sig...  

    Hoppas detta gjorde någon klokare!

    //Peter

  • Anonym (Man 2)

    En bekant blev impotent efter att ha gjort ingreppet. Impotensen har troligen andra orsaker, men jobbigt ändå.

  • Hotelliggaren
    derflieger skrev 2021-04-08 12:01:54 följande:

    Jag gjorde min vasektomi hösten 2018. Hade hört att alla var så nöjda och inte märkte någon skillnad.
    Själva ingreppet var ju snabbt avklarat och lite ömt i pungen någon dag efteråt, precis i linje med dom upplysningar vården hade gett mig. Så inga konstigheter so far!

    Men jag upptäckte ganska snart att jag inte kan hålla med i påståendet att man inte märker skillnad. 
    Jag upplever att det är svårare att få utlösning, och när jag väl får det så känns det som att det "tar stop" i ledarna. "Satsen"  som kommer ut upplever jag som mycket mindre, kanske hälften. Därtill är jag nästan konstant kåt eftersom att jag aldrig kan "tömma" systemet. Ganska jobbig i längden när man inte kan sova för att man är för honry...

    Jag ångrar faktiskt mitt ingrepp, då känslan vid utlösningen blev "förstörd" .
    Visserligen sköt att slippa skydda sig...  

    Hoppas detta gjorde någon klokare!

    //Peter


    Har inte tänkt på det, men möjligen fick jag oxo svårare att få utlösning efyer operationen. Har funderat en del på att jag har svårare att komma numera, men inte satt det i samband med vasektomin. Men kanske.... Annars inga biverkningar. Och kvinnorna lider ju knappas av att man knullar lite längre....
  • Anonym (e)
    Anonym (ångrar oss förtvivlat!) skrev 2019-11-22 17:56:50 följande:
    Mannen vasektomerade sig för några år sedan. Själva ingreppet var enkelt med bara några få dagars obehag efteråt. MEN sedan dess kan han inte hålla mer än fem minuter och han kan inte spruta mer än absolut max en gång per dag. Det värsta är att vi ångrar oss förtvivlat. Nr vi gjorde vasektomin sa de att bara man opererar tillbaka inom fem pr så är det sällan några problem att göra någon gravid igen. Vi opererade tillbaka efter tre år och har nu försökt få ett barn till i två år. Inget händer och mannen har nästan inga spermier alls. Jag går sönder av sorg och ilska! Hans förmåga i sängen återställdes aldrig helt heller.
    Min man hade varit vasektomerad ca 6 år när vi träffades. Vi kontaktade en ivf-klinik för att höra om möjligheterna. De avrådde oss från att operera tillbaka, just för att det är vanligt att det ändå bildas ärrvävnad som minskar möjligheterna för spermierna att komma fram. Återkoppling slutar ofta med ivf ändå, efter ett par års misslyckade försök.
    Hur som helst, ni kan trots få spermier troligen göra försök med icsi (där man plockar ut spermier med en tunn nål, väljer ut någon med god kvalitet och injicerar i ägget. Så gjorde vi, och har fått två fina barn av det. Boka tid på en klinik för samtal.
  • Anonym (e)
    Pentra skrev 2019-11-10 23:49:19 följande:


    Jag skrev inte att det var vanligt att spermierna nådde blodbanan. Hur vanligt/ovanligt det är det vet jag inte, men det leder med tiden till en form av demens och Parkinson. Jag skrev alltså att OM spermierna når blodbanan så blir det än värre. ... Smärtor, huvudvärk och strömstötsliknande känslor i kroppen ÄR vanliga. ... Och, vidare, biverkningarna av vasektomi kan vänta på sig i flera år, och i årtionden, men då är det verkligen för sent att få skadestånd, för sjukvården vägrar sannolikt att härleda problemen till vasektomi-ingreppet. Dvs. man lämnas åt sitt eget öde... ... Inom tysktalande länder är dessa biverkningar både kända och erkända. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Struntprat. Menar du att alla som genomgått vasektomi skulle hålla sig helt friska från alla andra sjukdomar resten av livet? De har naturligtvis lika hög risk som vem som helst att utveckla demens, Parkinsson, mm. Det har inte med operationen att göra om man blir sjuk flera årtionden senare.
  • Anonym (ångrar oss förtvivlat!)
    Anonym (e) skrev 2021-04-08 13:51:37 följande:

    Min man hade varit vasektomerad ca 6 år när vi träffades. Vi kontaktade en ivf-klinik för att höra om möjligheterna. De avrådde oss från att operera tillbaka, just för att det är vanligt att det ändå bildas ärrvävnad som minskar möjligheterna för spermierna att komma fram. Återkoppling slutar ofta med ivf ändå, efter ett par års misslyckade försök.

    Hur som helst, ni kan trots få spermier troligen göra försök med icsi (där man plockar ut spermier med en tunn nål, väljer ut någon med god kvalitet och injicerar i ägget. Så gjorde vi, och har fått två fina barn av det. Boka tid på en klinik för samtal.


    Vi brände våra livsbesparingar på att operera tillbaka... så ingen ivf för oss.
  • Anonym (e)
    Anonym (ångrar oss förtvivlat!) skrev 2021-04-08 17:23:01 följande:
    Vi brände våra livsbesparingar på att operera tillbaka... så ingen ivf för oss.
    Ok, vad tråkigt. Ett försök på privat klinik kostar omkring 40000 kr. Finns det ingen möjlighet att spara ihop några tusen per månad, alternativt låna av släktingar, utöka bostadslån med denna summa eller liknande?
    Jag förstår att ni säkert tänkt över alla möjligheter, jag bara önskar att ni skall lyckas med det ni vill.
  • Anonym (ångrar oss förtvivlat!)
    Anonym (e) skrev 2021-04-08 19:23:46 följande:

    Ok, vad tråkigt. Ett försök på privat klinik kostar omkring 40000 kr. Finns det ingen möjlighet att spara ihop några tusen per månad, alternativt låna av släktingar, utöka bostadslån med denna summa eller liknande?

    Jag förstår att ni säkert tänkt över alla möjligheter, jag bara önskar att ni skall lyckas med det ni vill.


    Vi äger ingenting att ta lån på och kommer båda från fattiga familjer. Det är så orättvist att det kostar nästan ingenting att vasektomera(och det var så lätt och ingen vårdkö), men att ångra sig...
  • Anonym (Sluta vela)
    Anonym (ångrar oss förtvivlat!) skrev 2021-04-08 20:07:18 följande:
    Vi äger ingenting att ta lån på och kommer båda från fattiga familjer. Det är så orättvist att det kostar nästan ingenting att vasektomera(och det var så lätt och ingen vårdkö), men att ångra sig...

    Man får flera frågor när man steriliserar sig om man är säker på sitt beslut.
    Dom informerar även att det inte är säkert det går att ångra sig.


    Varför ska regionen å i slutändan skattebetalarna betala för man ångrar sig när man fått så mkt info å frågor om man är säker innnan,


    Kan man inte ta det beslutet att man inte vill ha flera barn, då ska man heller inte göra ingreppet.

  • Anonym (ångrar oss förtvivlat!)
    Anonym (Sluta vela) skrev 2021-11-21 09:15:44 följande:

    Man får flera frågor när man steriliserar sig om man är säker på sitt beslut.

    Dom informerar även att det inte är säkert det går att ångra sig.

    Varför ska regionen å i slutändan skattebetalarna betala för man ångrar sig när man fått så mkt info å frågor om man är säker innnan,

    Kan man inte ta det beslutet att man inte vill ha flera barn, då ska man heller inte göra ingreppet.


    Man får inte mycket info. Vid varenda steg sa de att man kan operera om. När media lobbar för steriliseringar är det inte konstigt att det sår från hos folk.
  • Anonym (man)
    Anonym (ångrar oss förtvivlat!) skrev 2021-11-21 15:14:56 följande:

    Man får inte mycket info. Vid varenda steg sa de att man kan operera om. När media lobbar för steriliseringar är det inte konstigt att det sår från hos folk.


    Det verkar variera vilken info man får. Jag fick läsa en broschyr som beskrev ingrepp och konsekvenser. Därefter fick jag träffa en ssk som ställde en rad frågor om jag verkligen var mogen ett sånt ingrepp osv. Därefter fick jag betänketid innan jag sattes upp för operation.
  • Anonym (ångrar oss förtvivlat!)
    Anonym (man) skrev 2021-11-21 16:16:14 följande:

    Det verkar variera vilken info man får. Jag fick läsa en broschyr som beskrev ingrepp och konsekvenser. Därefter fick jag träffa en ssk som ställde en rad frågor om jag verkligen var mogen ett sånt ingrepp osv. Därefter fick jag betänketid innan jag sattes upp för operation.


    Läkaren, psykologen, kuratorn. Alla så att man kan operera tillbaka.
  • Anonym (Jaså)
    Pentra skrev 2019-11-10 21:24:28 följande:

    En nära vän till mig har gjort vasektomi. Tyvärr. Han har fått problem med huvudvärk, minnesproblem, smärtor och strömstötsliknande känslor i kroppen. Dessa är alla vanligt förekommande biverkningar. Om spermierna når blodbanan blir det än värre... ... Med vänlig hälsning, Pentra


    visa oss källan som säger att huvudvärk, minnesproblem, smärtor och stötar i kroppen är vanliga komplikationer efter sterilisering. Kan ju fan vara vad som helst?

    är det fallrapporter eller typ metastudier du pratar om? HUR vanligt?
  • Hotelliggaren
    Anonym (ångrar oss förtvivlat!) skrev 2021-11-24 15:08:20 följande:
    Läkaren, psykologen, kuratorn. Alla så att man kan operera tillbaka.
    Är du kvar här? Det du säger låter väldigt konstigt. Jag har gjort detta och känner ganska många som oxo gjort det. Alla, precis alla har fått infon att det ska betraktas som permanent men att det i undantagsfall kan gå att återställa. Sjukvården brukar vara väldigt restriktiv med att utföra det på lite yngre män utan barn just av det skälet.
    Vilken region/landsting var det?
Svar på tråden Frågor till er som gjort vasektomi