• Anonym (Så trött)

    Bara han. Och han. Ochhanochhanohan

    Min man och jag har varit gifta i nästan 25 år. Tre barn som är vuxna och utflugna.
    Vi har varsin heltidstjänst inom två olika yrkeskategorier.
    Min man älskar att prata om sig själv och sin egen förträfflighet hela tiden. Det har inte alltid varit så, utan blivit väldigt mycket sämre under det senast året.
    Han brukar hämta mej vid jobbet när vi slutar ( vi samåker och jobbar ca 10 min ifrån varandra ) När min bildörr går igen så frågar han hur dagen har varit, jag svarar att den har varit bra, eller tröttsam. Det händer också att jag berättar i allmänna ordalag lite vad som hänt, då mitt arbete till stor del lyder under sekretess. får ett jaha till svar. Sen går han igång. Han berättar om alla viktiga personer han pratat med under dagen, nämner dem vid har titel trots att jag hört om dem 100 gånger.
    Han berättar också utförligt hur långt han har hunnit springa på sin 2 timmars lunch ( jag har knappt nån lunch. jag är lärare, om ni vill veta). han berättar också om hur mycket beröm han får för att han springer varje dag, och hur mycket cred han får på jobbet. Själv blir jag tröttare och tröttare. 
    Han har gått ner i vikt också, och det är väl jättebra! Och det pratas det också om varje dag. Hur synd det är om honom som inte längre kan ha sina byxor. Hur många kommentarer han får om dagarna om hur snygg han är. Om hur han enkelt hakar på de som är 10 år yngre i spåret. 
    Ibland håller han kurser i ett visst ämne. Då talar han om för alla som vill höra hur jobbigt det har varit att vara kursledare en hel dag. ( vuxna människor ) Egentligen älskar han det. Han är första klassens exhibitionist. Älskar att stå i centrum.
    Själv undervisar jag 170 mellanstadielever dag ut och dag in. Vecka ut och vecka in. 
    Men aldrig några uppmuntrande ord till mej. Får aldrig höra att jag är duktig? Ambitiös? Målmedveten? Snygg? Någonting? 
    Och jag blir tröttare och tröttare...  
    Har lovat mej själv nu att sätta upp stoppskylten nästa gång han pratar om sig och sitt. Säga att jag inte orkar höra mer. Fråga honom rätt ur om han inte tycker att jag är bra på någonting i hela världen.  Innan han dränerar mej fullständigt....

  • Svar på tråden Bara han. Och han. Ochhanochhanohan
  • Anonym (Jag)

    Är det en reaktion du behöver från honom så kommer det räcka att be honom leta upp vilken tråd han tror att du skrivit här. Hittar han inte den så har du tyvärr en man som inte känner dig alls.

    Om han hittar den och blir förbannad så har han ingen insikt alls.

    Hittar han den och får en tankeställare så har ni något att arbeta med!

    Vad jag ville komma till är att du snart kommer att vara en grå liten mus. Snart blir du bitter och kommer att se dig som ett offer. Du blir passiv och kommer att få somatiska problem förutom ett psyke som tar stryk.

    Det är bara du som kan sätta stopp. När ska du göra det? Ju längre tiden går desto mer hat kommer du att känna. Har är så stark känsla att det kan förstöra för vem som helst. Det är inte värt det.

  • Zarch

    En man med hybris, jag förstår att musslan är stängd om man säger så.

    Han älskar att höra sin egen stämma och spegla sig i vattenpölar. Jag tycker att det är på sin plats att du brinner av totalt på honom och påtalar i ren ilska hur jävla trött du är på honom och hans sabla ego, spar inte på krutet utan ut med det bara. Det kan räcka med det, då kanske han blir mer medveten framöver och skärper till sig.

    Om det inte hjälper så får du nog ta dig en funderare på ifall du verkligen orkar leva ihop med Narcissus till dödens dagar.

  • Anonym (Jag)
    Kazandra89 skrev 2019-11-10 14:22:08 följande:

    Och du är tillsammans med honom därför att...?


    Alla byter inte partners som underkläder. Onödig standard-fl-kommentar som inte lär hjälpa någon alls
  • Anonym (Jag)
    Zarch skrev 2019-11-10 14:27:36 följande:

    En man med hybris, jag förstår att musslan är stängd om man säger så.

    Han älskar att höra sin egen stämma och spegla sig i vattenpölar. Jag tycker att det är på sin plats att du brinner av totalt på honom och påtalar i ren ilska hur jävla trött du är på honom och hans sabla ego, spar inte på krutet utan ut med det bara. Det kan räcka med det, då kanske han blir mer medveten framöver och skärper till sig.

    Om det inte hjälper så får du nog ta dig en funderare på ifall du verkligen orkar leva ihop med Narcissus till dödens dagar.


    Tycker inte att det stämmer med en narcissist. De hade varken hämtat upp från jobb eller frågat hur dagen varit. Hon hade redan varit dränerad om det var en riktig narcissist.

    Säkert har han drag, men det kan också vara en beteende-grej som han har fått av att folk pumpat hans ego.
  • Drottningen1970

    Han är antagligen helt omedveten om att han gör detta...

    Visa honom detta inlägg och hoppas på förändring.

    Du får väl också börja mala på om din förträfflighet utan att andas.

    Handlar om att våga ta plats också.

  • Zarch
    Anonym (Jag) skrev 2019-11-10 14:31:24 följande:

    Tycker inte att det stämmer med en narcissist. De hade varken hämtat upp från jobb eller frågat hur dagen varit. Hon hade redan varit dränerad om det var en riktig narcissist.

    Säkert har han drag, men det kan också vara en beteende-grej som han har fått av att folk pumpat hans ego.


    Nu ställde jag ingen diagnos på karln för sådana befogenheter har jag inte.

    Givetvis handlar det här om att omgivningen har pumpat hans ego, tyvärr så borde han kunnat parera det mycket bättre ifall han hade varit något smartare.
  • Drottningen1970

    Han är antagligen helt omedveten om att han gör detta...

    Visa honom detta inlägg och hoppas på förändring.

    Du får väl också börja mala på om din förträfflighet utan att andas.

    Handlar om att våga ta plats också.

  • Anonym (Q)

    Säg att du saknar den kontakt ni hade tidigare när ni pratade om intressanta saker tillsammans. När ni inte var spännande och utmanande och roliga. Avsätt 10-15 minuter att gå igenom hur dagen har varit och andra tråkiga saker (om inget katastrofalt har inträffat som behöver utredas och ältas). Han ser sig själv som en fascinerande och intressant person - utmana den delen av honom! Ni har bara fastnat i en rutt, det går att ta sig ur den. Behöver ni lite extra skjuts så turas om att välja samtalsämne i bilen hem eller skaffa ett gemensamt projekt.

    Min man och jag jobbar inom helt olika områden - han inom politik och jag som medicinsk forskare - och vi har väldigt lite förståelse och intresse för varandras arbeten. Det är faktiskt väldigt skönt att lämna jobbet utanför vår relation.

  • Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2019-11-10 14:44:31 följande:
    Han är antagligen helt omedveten om att han gör detta...

    Visa honom detta inlägg och hoppas på förändring.

    Du får väl också börja mala på om din förträfflighet utan att andas.

    Handlar om att våga ta plats också.
    Håller med
  • Anonym (.)

    Det kan ju även vara så att mannen hämtat upp TS från jobbet som han gör varje dag... och börjar alltid med att fråga henne hur hennes arbetsdag har varit för han vill visa sitt intresse för henne.... Hon svarar alltid med ett uttömmande bra eller liknande. Sedan säger hon ingenting mer.

    Han försöker därför hålla igång samtalet genom att berätta om sin dag..... Innerst inne kanske han tycker TS är dötrist eftersom hon är så ovillig att berätta om sin dag.....

    Men mannen som gör det han kan för att få igång ett samtal och berättar om sin dag och sina tankar till denna tillknäppta människa blir sedan uthängd på familjeliv och tillskriven en personlighetsstörning.

    Men givetvis i sann familjelivsanda. Han har ju en y-kromosom så självfallet är han ett kräk.

    Jag har dock inte en susning. TS har lämnat för lite information för att jag ska ha en egen åsikt i frågan. Dessutom skulle jag gärna höra vad mannen har att säga innan jag bildar min åsikt om deras situation.

  • möjligt

    Är liiite osäker på vad du faktiskt är missnöjd med? Är det så att du egentligen är avundsjuk och lite missunsam mot honom? Du säger att han inte pratar en massa om hur bra du är, spenderar du mycket tid och energi med att på eget initiativ prata om hur bra han är och berömma honom?

    Lyssnar han inte alls när du pratar? Hur Vill du själv ha det? Att ni inte ska prata alls? Eller bara prata om dig? Låter lite som att han desperat söker bekräftelse och uppskattning hos dig. Kanske borde ni sitta ned och ha ett rejält relationsprat om hur ni båda mår och trivs i relationen

  • Pentra

    Jag kan ha fel; men är han möjligtvis någonstans kring 50 år? ... /Pentra

  • möjligt
    Pentra skrev 2019-11-10 20:23:15 följande:

    Jag kan ha fel; men är han möjligtvis någonstans kring 50 år? ... /Pentra


    Det måste han ju vara baserat på ganska enkel matematik. Har de varit gifta 25 år så är han ju minst 43 och han är i arbetsför ålder så är han under 65.

    Så 43-65 och mer troligt att det då är mer åt mitten ca 47-61
Svar på tråden Bara han. Och han. Ochhanochhanohan