• Mon 11 Nov 2019 08:46
    1396 visningar
    8 svar
    8
    1396

    Utmattning och avslag från FK

    Du behöver antingen få läkaren att komplettera rätt eller ny läkare som gör det. Gå till enhetschefen där du går annars och begär detta.

  • Mon 11 Nov 2019 23:52
    #4
    Träskmorsan skrev 2019-11-11 15:43:55 följande:

    Tack för svar! Jag upplever att min läkare inte alls vet hur eller vad man ska skriva, hon berättade en gång att hon hade fler patienter som fått avslag...

    Det lutar åt att jag får gå till annan läkare. Men frågan är om en ny läkare kan skriva ett intyg "retroaktivt"? Dvs från då jag blev sjuk och fram till för en månad sedan? 

    FK ställer ju krav på "observationer" gjorda av läkaren. Att man t ex gråter syns ju, har balansproblem och går därför ostadigt men annars? Hur kan en läkare observera/bedöma mitt största problem, nämligen att jag inte kan läsa mer än några minuter...?


    Kolla om stället du går till har en rehabiliteringssamordnare, be isf få prata med den om detta.

    Annars måste läkaren ta hjälp från någon kollega.
  • Tue 12 Nov 2019 13:14
    #7
    Träskmorsan skrev 2019-11-12 09:41:07 följande:

    Det är med läkare som allt annat i livet, antingen har man tur eller otur... Jag hade oturen att få en okunnig läkare, hon famlar och verkar lite panikslagen nu när intygen inte går igenom.... Jag kontaktade klinikchefen och bad om nån annan kunde hjälpa min läkare, men fick till svar att min läkare minsann är kompetent, det är bara FK som tuffat till det. Men jag tycker ju själv att min doktor inte svarat på mycket specifika frågor som hur min sjukdom påverkar mina arbetsuppgifter...

    Jag är i alla fall glad att jag står på benen nu och kan ta hand om barnen igen, det kunde ha varit värre.... Jag måste ju säga att det här är modern form av avrättning. Man tror att det finns ett skyddsnät i samhället och när man är absolut utslagen och förmår inte ens läsa eller uppfatta något så dras det sista undan ens fötter, plötsligt är man helt utan inkomst...


    Vill ändå som sista utväg påpeka att ni alla som utsätts för liknande situationer borde kontakta enhetschef. Han/hon är ytterst ansvarig.

    Sedan att FK har ett sjukt regelverk är en annan sak, men läkare och deras chefer har ett ansvar för hur sjukintygen formuleras och de måste ta det ansvaret.

    Sitter själv i en liknande situation.

    Det är inte lätt att röra upp himmel och jord när man mår så dåligt som man gör, men det är typ vad som krävs.
Svar på tråden Utmattning och avslag från FK