• Anonym (Kalas)

    Barnkalas 1,5 timma långt

    Hellu,

    Tänkte ordna ett barnkalas till barnet som fyller 5. Vi bjuder några fsk kompisar samt ett par grannbarn. Tänkte bjuda på glasstårta sen fri lek (ev en liten pysselhörna) och innan man går hem godispåse.

    Kommer alltså inte ha några lekar och tänkte inte bjuda på mat för jag tror barnen vill leka hellre än att äta/fika två ggr.

    Till min fråga, kan man ha kalaset i 90 minuter istället för två timmar? Eller är man konstig då?

    Ibland tycker jag att två timmar är snäppet för långt i den här åldern, sista halvtimman är det mest kaos av min erfarenhet :P

    Plus att vi ska ha kalaset inomhus, hemma.

    Om ert barn skulle bli bjuden på kalas mellan 11-12.30,hur skulle ni reagera? Posetivt el negativt?

  • Svar på tråden Barnkalas 1,5 timma långt
  • hammarhajen

    Tycker det låter helt lagom. 

    Verkar mer som att vissa vill ha barnvakt länge och slippa fixa lunch till sitt eget barn här i tråden? Så svårt är det väl inte att ge ungen en macka 10.45, om det nu är alldeles omöjligt att äta lunch innan eller efter kalaset. 

    Barnkalas är ingen tävling om längst eller mest eller dyrast. 1,5 timme och glass med tillbehör - varför ska inte det få duga? Alla lekland och överpyntade dunderkalas med sju sorters fika skapar nog mest stress och barn som bara måste ha mer och mer och mer hela tiden. Lär ungarna att vara nöjda med det som erbjuds istället. 

  • hammarhajen

    En variant annars är att bjuda på pannkaka med glass. Så blir det lite matigt ändå, utan att man ska behöva köra först mat och sedan fika. 

  • hammarhajen

    En variant annars är att bjuda på pannkaka med glass. Så blir det lite matigt ändå, utan att man ska behöva köra först mat och sedan fika. 

  • Anonym (irriterande)

    Nej, 1,5 h har jag aldrig varit med om, och helt ärligt så tror jag att jag hade låtit bli att ta dit barnen på ett så kort kalas... Det känns rätt irriterande att behöva krångla (passa en tid, avstå att göra annat etc) för en så kort stund. Det kanske tar en stund att ta sig dit också, man hinner knappt hem och vända, så ska man ge sig iväg igen. 

    Hade det funnits väldigt speciella anledningar (ensamstående, sjukskriven förälder el nåt annat), så hade jag kanske gjort det ändå. Men annars hade jag mest blivit irriterad.

    Maten hade jag inte haft nån synpunkt på, alla gör efter vad de anser sig klara, och barnen äter väl sig någorlunda mätta på whatever liksom. Tallriksmodellen fixar vi hemma.  Barnen har varit på rena "snacks-kalas", där de sen "bara" sett på film, och det har gått bra det med.

    Jag fullkomligt HATADE att behöva fixa kalas, gaaah! Är inte en speciellt social person på fritiden eftersom jag har ett sånt arbete så jag orkar bara inte. Och så tycker jag det är urjobbigt att fixa med städning och plock inför att det ska komma en massa föräldrar här hemma som jag knappt känner. Får värsta låsningen och känner att jag måste stå och skrubba vaskar och tvätta fönster...
    Ändå blev våra kalas de som barnen jämt sa var de allra bästa. Jag tyckte att det var själva anspänningen inför kalasen som var det värsta. Och hade jag sen ansträngt mig så, så ville man ju få nåt ur det sas, så våra kalas var alltid 4h, haha! Fri lek och en jättefin fiskdamm som fick ta sin tid med att det kom roliga grejer et par ggr först. Precis som att ungarna blev lite lugnade inför det, det fanns ingen hets utan de visste att de skulle få leka klart i lugn och ro.

  • Anonym (X)
    Nej, 1,5 h har jag aldrig varit med om, och helt ärligt så tror jag att jag hade låtit bli att ta dit barnen på ett så kort kalas... 

    Man gnäller på ts att hon är bekväm och ego som inte orkar ha ett 2-timmars kalas och nu gnäller folk på att de inte orkar gå fram och tillbaka med sitt barn för ett så kort kalas. Det där med bekväm och ego verkar gå åt båda håll.
    Det är f-n inte lätt att göra folk glada här på fl
  • brallison
    Anonym (Kalas) skrev 2019-11-11 09:07:24 följande:
    Jo men alltså man får ju kompromissa! Jag vill gärna ge mitt barn ett kalas men skulle aldrig orka 3 timmar!

    Jag överväger två timmar, och bjuda på korv m bröd om det blir lunchtid eftersom de flesta verkar tycka det är tokigt att inte bjuda på mat.

    Man gör väl så gott man kan? Det tror jag de flesta föräldrar, i synnerhet mammor, gör.
    Håller med dig - 2 timmar och korv med bröd + tårta, precis lagom. I år hade vi för första gången kalas på 3 timmar (9-åringar) - innan dess var det alltid bara 2 timmar på allas kalas. Just i år var vi på Tom Tits och just där kändes det nästan för kort tid (då det är väldigt mycket att se och göra), men hemma med 5-åringar 2 timmar är precis lagom.
  • Kverulant67
    Anonym (Kalas) skrev 2019-11-11 08:50:15 följande:
    Aldrig i livet ???????? 2 timmar, max!
    MInns då sonen var i den åldern. Det flesta kalas var 3 timmar, något enstaka så kort som 2-2,5 timmar.

    Kl 11? Det lät väldigt tidigt, bättre då att lägga det på eftermiddagen typ kl 1-2 så att barnen fått i sej lunch innan.
  • Anonym (Kalas)

    Haha det finns lika många åsikter som det finns människor märker jag. Vissa går i taket tydligen över mina makabra kalastider och vissa tycker det är helt okej.

    Tack för alla åsikter iallafall, nu har jag bestämt mig för hur vi väljer att göra, vad som passar oss i vår familj. Lämnar tråden nu. Tack!

  • Panduro
    Anonym (X) skrev 2019-11-12 08:53:15 följande:

    Nej, 1,5 h har jag aldrig varit med om, och helt ärligt så tror jag att jag hade låtit bli att ta dit barnen på ett så kort kalas... 

    Man gnäller på ts att hon är bekväm och ego som inte orkar ha ett 2-timmars kalas och nu gnäller folk på att de inte orkar gå fram och tillbaka med sitt barn för ett så kort kalas. Det där med bekväm och ego verkar gå åt båda håll.

    Det är f-n inte lätt att göra folk glada här på fl


    Men "folk" är ju inte samma person? Självklart finns det med största anledning människor som tycker både bu och bä om ts upplägg, av olika anledningar. Detta oavsett om du frågar på familjeliv eller i din närmaste familj.
  • Panduro
    Panduro skrev 2019-11-12 14:56:03 följande:

    Men "folk" är ju inte samma person? Självklart finns det med största anledning människor som tycker både bu och bä om ts upplägg, av olika anledningar. Detta oavsett om du frågar på familjeliv eller i din närmaste familj.


    Största anledning? Största sannolikhet skulle det såklart stå.
  • Anonym (X)

    Panduro, det är fler än en som påtalat att 1,5 timme är för kort och att ts inte är uppoffrande nog som mäktar med 2 timmar av sitt liv en gång om året för barnets skull. Så jag skulle säga att det går att skriva "folk".

  • Panduro
    Anonym (X) skrev 2019-11-12 15:03:41 följande:

    Panduro, det är fler än en som påtalat att 1,5 timme är för kort och att ts inte är uppoffrande nog som mäktar med 2 timmar av sitt liv en gång om året för barnets skull. Så jag skulle säga att det går att skriva "folk".


    Ja? Men det är ju fortfarande inte samma människor som tycker att det är för kort. Klart att person (bokstav) A-K kan tycka en sak och person L-R en annan och person O-Ö kan tycka en tredje sak. Så är det ju med allt här i livet. Sällan 100% av en större grupp är helt eniga.
  • Panduro
    Panduro skrev 2019-11-12 15:10:41 följande:

    Ja? Men det är ju fortfarande inte samma människor som tycker att det är för kort. Klart att person (bokstav) A-K kan tycka en sak och person L-R en annan och person O-Ö kan tycka en tredje sak. Så är det ju med allt här i livet. Sällan 100% av en större grupp är helt eniga.


    Jisses vad jag har svårt att uttrycka mig idag. Det är inte samma människor som tycker att kalaset är för kort pga lämning och hämtning, som tycker att kalaset är för kort för ungens bästa.
  • Anonym (X)
    Det är inte samma människor som tycker att kalaset är för kort pga lämning och hämtning, som tycker att kalaset är för kort för ungens bästa.

    Det var ett väldigt analyserande av mitt inlägg Panduro. Glöm vad jag skrev. Det var mest menat som lite humor i allt det negativa. Förmodligen helt fel forum för det.

  • camomill

    TS är ju för rolig. Ber om input på sitt upplägg och blir sen sur över svaren. Hur som helst är tiden lite udda för kalas kan jag tycka. Varför ha ett kalas mitt på dagen? Detta låter som min bästa väninna som alltid ska bjuda hem människor mitt på dagen och att folk ska bege sig hem så tidigt som möjligt så att hon kan göra något annat...

Svar på tråden Barnkalas 1,5 timma långt