• Anonym (anony­m)
    Mon 11 Nov 2019 12:35
    2120 visningar
    94 svar
    94
    2120

    Bra ålder för att bli förälder?

    hur gamla var ni när ni fick barn? för och nackdelar med er ålder?

  • Svar på tråden Bra ålder för att bli förälder?
  • Anonym (Nina)
    Fri 15 Nov 2019 19:02
    #81
    Kverulant67 skrev 2019-11-15 18:09:12 följande:

    Du är mognare när du är 30år, du är ävern lugnare och tryggare som person vilket är bra så att barnet kan känna sej tryggt.


    Jag talar bara för mig själv nu men jag kände ingen större skillnad mellan 24 och som jag är nu, 29. Då är det ju mellan 20 och 25 jag kände att jag mognade mer, personligen, hjärnan sägs ju vara fullt utvecklad vid 25. Men generellt kanske det är som du säger. Jag har som sagt inte upplevt någon större skillnad.
  • Anonym (Kryts­)
    Fri 15 Nov 2019 19:22
    #82
    Kverulant67 skrev 2019-11-15 18:09:12 följande:

    Du är mognare när du är 30år, du är ävern lugnare och tryggare som person vilket är bra så att barnet kan känna sej tryggt.


    Tala för dig själv. Jag känner mig inte annorlunda nu vid 28 mot när jag var tonåring ens. Har alltid, hela livet, varit extremt lugn osv.

    Fick barn nu vid 28 och önskar jag hade fått det mycket tidigare för nu känner jag stress över att hinna få fler barn innan jag blir (enligt mig) för gammal. Men tyvärr tog det många år att lyckas få ett levande barn.
  • Anonym (Cedri­c)
    Fri 15 Nov 2019 19:38
    #83

    Klockan fyra.

  • Fri 15 Nov 2019 19:58
    #84

    Jag fick barn mellan 35-40 år. Fördelarna var att jag hade hittat precis rätt man, trygg, jämställd och en verkligt ansvarsfull partner, och att jag hade hunnit längta och mogna såpass att jag verkligen uppskattade barnen. Jag hade ett stabilt och ekonomiskt och socialt tryggt liv.

    Nackdelar.... Inga, förutom att många av mina jämnåriga redan hade större barn, så jag kunde inte dela småbarnsåren med dem.

    Rekommenderar att bli mamma vid äldre år.

  • Anonym (Gift man)
    Sat 16 Nov 2019 05:41
    #85

    Jag var 39 och min fru 41 när vi fick vårt första och enda barn. Ser inga nackdelar med vår ålder. Vi är piggare och tryggare nu än vad vi var för 15 år sedan. S

  • Kverul­ant67
    Sat 16 Nov 2019 19:45
    #86
    Anonym (Kryts) skrev 2019-11-15 19:22:56 följande:
    Tala för dig själv. Jag känner mig inte annorlunda nu vid 28 mot när jag var tonåring ens. Har alltid, hela livet, varit extremt lugn osv.

    Fick barn nu vid 28 och önskar jag hade fått det mycket tidigare för nu känner jag stress över att hinna få fler barn innan jag blir (enligt mig) för gammal. Men tyvärr tog det många år att lyckas få ett levande barn.
    Vänta till du blir lite äldre så kommer du märka en enorm skillnad....
  • Anonym (ung hustru­)
    Sun 17 Nov 2019 12:30
    #87
    Anonym (Finns statistik) skrev 2019-11-15 15:21:02 följande:

    Samhället är du och jag. Våra val är dom som skapar statistiken. Ingen hittar på siffror och samhället är inget som står utanför individen.

    För 300 år sedan var det vanligt (i alla samhällsklasser) att föda barn när man var 30- 40 år. Vilken tid syftar du på?

    Kvinnor som föder barn hamnar lätt i ett sämre lägen pga att dom föder barn istället för att plugga, skaffa jobb och mogna. När barnen har kommit så får dessa kvinnor mkt svårt att plugga och få jobb. Ofta pga att dom blir ensamstående och har förlorat en del av den mognad som andra 25 åringar fått.

    Det är du som konsekvent envisas med att vi ska bortse från all den fakta som finns inom området unga mammor.


    Och människor är summan av arv och miljö, våra val är inte bara våra. Varför olika grupper står ut på olika områden.

    På 1700/1800-talet var det vanligt hos de lägsta klasserna att föda barn senare för att de inte hade minsta råd innan. Det tog tid att arbeta ihop till en bas. Ser du däremot till mer välbeställda grupper var mödrarna yngre, inte sällan mycket unga. Hade de råd och möjlighet skaffade de barn... Hoppar du fram till efterkrigstiden var mödrarna hyfsat unga i de flesta grupper. Går du tillbaka till medeltiden giftes flickor bort redan som barn och fick barn unga. Tittar du på unga kvinnoskelett från ännu längre tillbaka har de ofta fött barn. Har möjligheten funnits har mödrarna varit unga. Att se historien med moderna glasögon funkar inte.

    Kvinnor som föder barn hamnar efter eftersom att vi lever i ett land med en stark stat och en svag familj. Det finns inget i samhället som ger kvinnor och barn skydd och som skyddar familjerna. Varför kvinnor måste söka skydd hos staten istället för hos familjen och har kvinnorna inte agerat efter det mönstret som staten bestämt hamnar de utanför.
  • Anonym (ägg har bäst före datum)
    Sun 17 Nov 2019 13:37
    #88

    18-30 är bäst.

    Över 30 så ökar risken för downs syndrom och andra problem något enormt.
    Man kan dock se det på fostervattens prov.
    Dom flesta gör abort.
    Jag vet en som gjort det, offentligt blev det "missfall".

  • Anonym (Uggla­n)
    Sun 17 Nov 2019 13:51
    #89
    Anonym (ägg har bäst före datum) skrev 2019-11-17 13:37:46 följande:

    18-30 är bäst.

    Över 30 så ökar risken för downs syndrom och andra problem något enormt.

    Man kan dock se det på fostervattens prov.

    Dom flesta gör abort.

    Jag vet en som gjort det, offentligt blev det "missfall".


    "Något enormt" är väl ändå att ta i, 0.09 procent vid 20 års ålder, 0.16 procent vid 30 och 0.34 procent vid 34.

    Det är först vid 40 det är 1.6 procent risk, dvs 98.4 procent att barnet inte har downs.
  • Anonym (ägg har bäst före datum)
    Sun 17 Nov 2019 14:19
    #90
    Anonym (Ugglan) skrev 2019-11-17 13:51:38 följande:
    "Något enormt" är väl ändå att ta i, 0.09 procent vid 20 års ålder, 0.16 procent vid 30 och 0.34 procent vid 34.

    Det är först vid 40 det är 1.6 procent risk, dvs 98.4 procent att barnet inte har downs.
    Det är inte bara downs, det är autism, ADHD, ADD, Borderline, Schizofreni och alla möjliga åkommor som blir vanligare med högre ålder på föräldrar.
  • Anonym (Finns statis­tik)
    Sun 17 Nov 2019 14:24
    #91
    Anonym (ägg har bäst före datum) skrev 2019-11-17 14:19:08 följande:

    Det är inte bara downs, det är autism, ADHD, ADD, Borderline, Schizofreni och alla möjliga åkommor som blir vanligare med högre ålder på föräldrar.


    Fel. Adhd och psykiskt sjukdom är betydligt vanligare bland barn till unga föräldrar.

    Den ökade autismen är vanligare hos barn till inga föräldrar och barn till mycket gamla pappor.
  • Anonym (ägg har bäst före datum)
    Sun 17 Nov 2019 14:29
    #92
    Anonym (Finns statistik) skrev 2019-11-17 14:24:38 följande:
    Fel. Adhd och psykiskt sjukdom är betydligt vanligare bland barn till unga föräldrar.
    Källa?
  • Anonym (Tess)
    Sun 17 Nov 2019 14:43
    #93

    Jag var 36 år när jag födde mitt första barn. Jag hade inte planerat att jag skulle vänta till den åldern med barn utan det bara blev så eftersom jag var 33 år när jag träffade min sambo som är mitt livs kärlek. Ville också ha utbildat mig och etablerat mig på arbetsmarknaden inom min bransch innan jag skaffade barn.

    Fördelen med att skaffat barn sent är att jag har en stark ekonomi, en bra pappa och en attraktiv man som livskamrat. Jag har kunnat vara föräldraledig länge och gett mycket tid och uppmärksamhet, köpt allt vi behövt utan att känna stress eller press, är också väldigt trygg i mig själv och mitt föräldraskap och vet mycket om hur livet och världen fungerar genom min livserfarenhet.

    Nackdelen är att jag är mer trött än yngre föräldrar av vaknätter och att jag kommer vara äldre när eventuella barnbarn kommer och kanske inte få vara med mina barn och eventuella barnbarn i livet lika länge som en yngre förälder hinner vara med. Jag kommer inte heller hinna/orka skaffa lika många barn som jag hade hunnit med om jag vore yngre när jag skaffade mitt första utan det blir nog inte fler än 2 då jag inte känner att jag kommer orka vara gravid och samtidigt 2 barnsmor med små barn vid 40.

  • Anonym (Finns statis­tik)
    Sun 17 Nov 2019 14:59
    #94
    Anonym (ägg har bäst före datum) skrev 2019-11-17 14:29:05 följande:

    Källa?


    En av många källor :

    andershed & andershed (2005) Normbrytande beteende i barndomen. En forskningsöversikt.
Svar på tråden Bra ålder för att bli förälder?