• Anonym (Handi­)
    Mon 11 Nov 2019 12:48
    1405 visningar
    60 svar
    +1
    60
    1405

    Handikappsparkering vs familjeparkering..

    Varför finns det fler familjeparkeringar än handikappsparkeringar?

    Personligen tycker jag det är viktigare att handikappade ska ha förtur till bra tillgängliga platser som är till för just dem...

    Nu får ju vem som helst stå på en familjeparkering. Ingen lag på att de är till just för bara familjer. Givetvis så vill man ju att de mest behövande ska använda dessa.

    I mina ögon så är en tex rullstolsburen bilförare i större behov av en sådan plats än en barnfamilj.

  • Svar på tråden Handikappsparkering vs familjeparkering..
  • Anonym (.)
    Tue 12 Nov 2019 08:52
    #41
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 08:35:44 följande:
    Vilket behov?
    Det du pratar om. Du kan specificera vad du menar med "behov".
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 07:56:58 följande:
    Tycker inte man ska byta namn till bred plats. 
    Det skulle få fler att använda platserna som inte har behovet av bred plats.


    Så vem avgör behovet du pratar om. Du?


    Anonym (K) skrev 2019-11-12 08:35:44 följande:
    Jag tycker mer det handlar om vanligt hyfs, vett och etikett. 
    Om jag står i toakön så tar inte jag handikapptoaletten om det finns vanliga toaletter lediga i respekt till den som behöver handikapptoaletten bättre än mig. Även om det inte är olagligt att använda handikapptoaletten. 
    Jag håller med dig, så borde det vara men tyvärr är det inte så verkligheten fungerar idag.
    Idag anser man att "jaget" går före allt annat och alla andra får rätta sig. Tendenserna ser man tydligt i tråden. Man avgör att folk inte har behov för att "de går piggt". Man anser att människor utan barnvagn inte har behov osv.

    Så tyvärr, hyfs och vett funkar inte i en värld som mest består av egoister.

    Men du använder handikapptoan ibland, av orsaker du tycker är legitima. Samma gäller ju faktiskt familjeparkeringar, att folk får använda dem, med samma argumentation som du har - de har en anledning att använda det. Appropå att tänka utanför boxen...
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 08:35:44 följande:
    Folk idag har blivit för mycket jag, jag och jag. Man tänker sällan utanför sin egen bubbla och gör allt för att underlätta enbart för sig själv. Det vanliga hyfset och samspelet med andra i sin omgivning håller på och gå förlorat. 

    Vi är helt överens här, det är alldeles för mycket egoister i samhället. 


     

  • Anonym (...)
    Tue 12 Nov 2019 08:52
    #42
    cosinus skrev 2019-11-12 08:43:37 följande:

    Min bestämda uppfattning är att familjeparkeringarna bör placeras längre från ingången än de oftast är. Är de nära ingången tas de av folk som eg saknar behov men är lata och bestämmer sig för att familj går tolka hur fritt som helst. Placeras de längre bort så blir de inte lika attraktiva och de som faktiskt är i behov av det extra utrymmet har större chans att få en plats.


    Familjeparkeringarna är inte enbart gjorda för att ge mer plats åt tex barnvagn eller barn som slår upp dörren. Dom är också placerade nära ingången av den anledningen att man minskar antalet barn som rör sig på parkeringen. Nu ska ju bilister vara uppmärksamma på parkeringar, men det är nog många som uppskattar färre barn som dyker upp från ingenstans precis framför/bakom bilen..
  • Anonym (K)
    Tue 12 Nov 2019 13:27
    #43
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 08:52:08 följande:
    Det du pratar om. Du kan specificera vad du menar med "behov".
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 07:56:58 följande:
    Tycker inte man ska byta namn till bred plats. 
    Det skulle få fler att använda platserna som inte har behovet av bred plats.


    Så vem avgör behovet du pratar om. Du?


    Jag håller med dig, så borde det vara men tyvärr är det inte så verkligheten fungerar idag.
    Idag anser man att "jaget" går före allt annat och alla andra får rätta sig. Tendenserna ser man tydligt i tråden. Man avgör att folk inte har behov för att "de går piggt". Man anser att människor utan barnvagn inte har behov osv.

    Så tyvärr, hyfs och vett funkar inte i en värld som mest består av egoister.

    Men du använder handikapptoan ibland, av orsaker du tycker är legitima. Samma gäller ju faktiskt familjeparkeringar, att folk får använda dem, med samma argumentation som du har - de har en anledning att använda det. Appropå att tänka utanför boxen...
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 08:35:44 följande:
    Folk idag har blivit för mycket jag, jag och jag. Man tänker sällan utanför sin egen bubbla och gör allt för att underlätta enbart för sig själv. Det vanliga hyfset och samspelet med andra i sin omgivning håller på och gå förlorat. 

    Vi är helt överens här, det är alldeles för mycket egoister i samhället. 


     


    I det fallet är behovet upp till en enskild persons bedömning och sunda förnuft om du har behov av en plats eller inte. 

    Men med det sagt innebär det inte att folk ska utnyttja det och tycka att de har behov när de i verkligheten inte har det. Bekvämlighet är alltså inte ett argument för att ha behov.

    Ja folk kan använda familjeparkeringar med samma argument som handikapptoan. Grejen är bara den att jag har aldrig sett att de vanliga parkeringarna har tagit slut innan de börjar använda familjeparkeringen. 

    Men toaletter tar slut och då blir det en annan grej.
  • Anonym (K)
    Tue 12 Nov 2019 13:29
    #44

    Med andra ord. Behov har man när man också kan argumentera sakligt för ett behov. 

    Ett påhittad behov bara för att själv få fördelar är inte ett reellt behov.

  • Anonym (.)
    Tue 12 Nov 2019 13:31
    #45
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 13:27:59 följande:
    I det fallet är behovet upp till en enskild persons bedömning och sunda förnuft om du har behov av en plats eller inte. 

    Men med det sagt innebär det inte att folk ska utnyttja det och tycka att de har behov när de i verkligheten inte har det. Bekvämlighet är alltså inte ett argument för att ha behov.
    Det här är bara en massa ord för att säga "jag avgör om du har behov".

    För, om det är upp till var och en, så är det just så. Det finns alltså inte en massa förbehåll om vad jag personligen tycker är godtagbara anledningar. 
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 13:27:59 följande:
    Ja folk kan använda familjeparkeringar med samma argument som handikapptoan. Grejen är bara den att jag har aldrig sett att de vanliga parkeringarna har tagit slut innan de börjar använda familjeparkeringen. 

    Men toaletter tar slut och då blir det en annan grej.
    Det är exakt samma sak, vilket folk vittnar om i tråden. Platserna tar slut. 
    Med andra ord så äör dy mycket dubbelmoralisk. (Det är lungt alla är det, även jag.)

  • Anonym (.)
    Tue 12 Nov 2019 13:32
    #46
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 13:29:24 följande:
    Med andra ord. Behov har man när man också kan argumentera sakligt för ett behov. 

    Ett påhittad behov bara för att själv få fördelar är inte ett reellt behov.
    Avgör du...
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 12 Nov 2019 14:31
    #47

    Familjeparkeringar finns ju endast för att barnfamiljer är den mest attraktiva kundgruppen, har inget att göra med behov.
    Givetvis kan fastighetsägaren bötfälla de som inte är "familj" med rätt skyltar eftersom det är en privat parkering där grunden alltid är parkeringsförbud men med vissa villkor uppfyllda tillåts man parkera där,  men det lär denne aldrig göra eftersom resultatet blir en före detta kund.

  • Anonym (.)
    Tue 12 Nov 2019 14:44
    #48
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-12 14:31:25 följande:
    Familjeparkeringar finns ju endast för att barnfamiljer är den mest attraktiva kundgruppen, har inget att göra med behov.
    Givetvis kan fastighetsägaren bötfälla de som inte är "familj" med rätt skyltar eftersom det är en privat parkering där grunden alltid är parkeringsförbud men med vissa villkor uppfyllda tillåts man parkera där,  men det lär denne aldrig göra eftersom resultatet blir en före detta kund.
    Barnfamiljer är definitivt INTE den attraktivaste kundgruppen. Den är par i medelåldern. De har inga barn att försörja, de har oftast god ekonomi och kan spendera mer pengar än barnfamiljer. Och framförallt stör de inte andra kunder (barnskrik, stök etc). 

    Det är inte så enkelt det där med att bötfälla. Hur ska du bevisa att du är familj? Det krävs att du gör det på något sätt för att du inte skulle bli bötfälld på din hypotetiska parkering.
  • Anonym (K)
    Tue 12 Nov 2019 15:15
    #49
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 13:31:39 följande:
    Det här är bara en massa ord för att säga "jag avgör om du har behov".

    För, om det är upp till var och en, så är det just så. Det finns alltså inte en massa förbehåll om vad jag personligen tycker är godtagbara anledningar. 
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 13:27:59 följande:
    Ja folk kan använda familjeparkeringar med samma argument som handikapptoan. Grejen är bara den att jag har aldrig sett att de vanliga parkeringarna har tagit slut innan de börjar använda familjeparkeringen. 

    Men toaletter tar slut och då blir det en annan grej.
    Det är exakt samma sak, vilket folk vittnar om i tråden. Platserna tar slut. 
    Med andra ord så äör dy mycket dubbelmoralisk. (Det är lungt alla är det, även jag.)

    Det finns ju massor av saker i samhället som folk behöver använda sitt goda förnuft till. 

    Plats åt rörelsehindrade på bussen, öppna dörren åt den som är svag, stå i kö och vänta på sin tur osv. Inga som är olagliga att bryta emot men för att få ett fungerande samhälle så sköter sig i alla fall en majoritet av människor utefter dessa oskrivna eller skrivna regler och sunt förnuft samt hyfs i sitt beteende.

    På samma sätt blir det med familjeparkeringar. Stå där om du vill men jag tänker inte se på sådana människor med samma ögon som de som med respekt använder dem såsom de är tänkta att användas.

    Det handlar inte om en person gör rätt eller fel, det handlar mer om vilka som beter sig enligt vett och etikett.
  • Anonym (.)
    Tue 12 Nov 2019 15:19
    #50
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 15:15:58 följande:
    Det finns ju massor av saker i samhället som folk behöver använda sitt goda förnuft till. 

    Plats åt rörelsehindrade på bussen, öppna dörren åt den som är svag, stå i kö och vänta på sin tur osv. Inga som är olagliga att bryta emot men för att få ett fungerande samhälle så sköter sig i alla fall en majoritet av människor utefter dessa oskrivna eller skrivna regler och sunt förnuft samt hyfs i sitt beteende.

    På samma sätt blir det med familjeparkeringar. Stå där om du vill men jag tänker inte se på sådana människor med samma ögon som de som med respekt använder dem såsom de är tänkta att användas.

    Det handlar inte om en person gör rätt eller fel, det handlar mer om vilka som beter sig enligt vett och etikett.
    Vi resonerar på exakt samma sätt förutom på en punkt. Du anser att du kan avgöra när de har ett fullgott skäl att använda familjeparkeringen. Jag anser att det är upp till var och en oavsett vilka orsaker de har.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 12 Nov 2019 15:51
    #51
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 14:44:47 följande:
    Barnfamiljer är definitivt INTE den attraktivaste kundgruppen. Den är par i medelåldern. De har inga barn att försörja, de har oftast god ekonomi och kan spendera mer pengar än barnfamiljer. Och framförallt stör de inte andra kunder (barnskrik, stök etc). 

    Det är inte så enkelt det där med att bötfälla. Hur ska du bevisa att du är familj? Det krävs att du gör det på något sätt för att du inte skulle bli bötfälld på din hypotetiska parkering.

    Dessa familjeparkeringar finns väl i mest utanför ICA-butiker och inte har handlarn valt detta som en service för icke-önskvärda kunder utan just för att barnfamiljen besöker endast en butik och handlar allt på samma ställe och spenderar avsevärt mer än ett medelålders par så, ja, barnfamiljer är den mest attraktiva kundgruppen. Ifall dom skrämmer bort en och annan pensionär tror jag inte handlarn gråter över.


    Sen att få rätt att bötfälla tror jag inte speciellt svårt, förmodligen med några kriterier som inte är speciellt svårt att runda ifall man vill , men som du skriver, det är en hypotetisk parkering. ICA-handlaren vill inte jag bort sina kunder. Skulle det dock vara en massa medelålders par som tar alla familjeparkeringar så att barnfamiljerna söker sig nån annanstans så skulle det nog kunna hända.

  • Anonym (K)
    Tue 12 Nov 2019 15:52
    #52
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 15:19:47 följande:
    Vi resonerar på exakt samma sätt förutom på en punkt. Du anser att du kan avgöra när de har ett fullgott skäl att använda familjeparkeringen. Jag anser att det är upp till var och en oavsett vilka orsaker de har.
    Om det skulle vara så att man fritt får välja oavsett orsak. Det låter som att man då vill ha möjligheten att kunna stå där bara för att man själv t.ex. är lat och då kunna få göra det utan att folk ska titta snett på en. 

    Jag tycker det är ett för slappt synsätt. Även om det inte är regler som står skrivna så bör man beakta vad skaparen av platsen har tänkt sig att funktionen ska vara. 

    Om någon tar sig friheten att utnyttja en sak i samhället bara för att man t.ex. är lat och då använder argumentet att jag själv avgör, även om man har laglig rätt till det så tycker jag att andra har sin fulla rätt att titta snett på den personen.
  • Anonym (.)
    Tue 12 Nov 2019 15:56
    #53
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 15:52:34 följande:
    Om det skulle vara så att man fritt får välja oavsett orsak. Det låter som att man då vill ha möjligheten att kunna stå där bara för att man själv t.ex. är lat och då kunna få göra det utan att folk ska titta snett på en. 

    Jag tycker det är ett för slappt synsätt. Även om det inte är regler som står skrivna så bör man beakta vad skaparen av platsen har tänkt sig att funktionen ska vara. 

    Om någon tar sig friheten att utnyttja en sak i samhället bara för att man t.ex. är lat och då använder argumentet att jag själv avgör, även om man har laglig rätt till det så tycker jag att andra har sin fulla rätt att titta snett på den personen.
    Tja... Vad du  utifrån anser är lathet kan vara något helt annat. Det brukar vara så när man helt saknar insyn. Att bara snegla som hastigast på en parkering är knappast att få insyn.
  • Anonym (.)
    Tue 12 Nov 2019 16:02
    #54
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-12 15:51:23 följande:

    Dessa familjeparkeringar finns väl i mest utanför ICA-butiker och inte har handlarn valt detta som en service för icke-önskvärda kunder utan just för att barnfamiljen besöker endast en butik och handlar allt på samma ställe och spenderar avsevärt mer än ett medelålders par så, ja, barnfamiljer är den mest attraktiva kundgruppen. Ifall dom skrämmer bort en och annan pensionär tror jag inte handlarn gråter över.


    Sen att få rätt att bötfälla tror jag inte speciellt svårt, förmodligen med några kriterier som inte är speciellt svårt att runda ifall man vill , men som du skriver, det är en hypotetisk parkering. ICA-handlaren vill inte jag bort sina kunder. Skulle det dock vara en massa medelålders par som tar alla familjeparkeringar så att barnfamiljerna söker sig nån annanstans så skulle det nog kunna hända.


    Du har fel. Många som jobbar i butiker kan vittna om samma sak. Barnfamiljer är inte mest lönsamma, tvärtom.
    Du vill gärna tro det förstår jag men det är verkligen inte så. Generellt så handlar barnfamiljer billig mat och blöjor och medelålders handlar exklusiv och dyr mat.

    Men jag inser att du är en sån där som tror att din åsikt är lika mycket värt som fakta. Det är inte enkelt att bötfälla för felparkering, tvärtom är det strikt reglerat. 

    Sen är inte parkeringsplatser som forna tiders kyrkogårdar där statusen på graven var högre ju närmare kyrkan den låg. Det finns praktiska orsaker varför platserna ligger nära butikerna.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 12 Nov 2019 16:39
    #55
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 16:02:02 följande:
    Du har fel. Många som jobbar i butiker kan vittna om samma sak. Barnfamiljer är inte mest lönsamma, tvärtom.
    Du vill gärna tro det förstår jag men det är verkligen inte så. Generellt så handlar barnfamiljer billig mat och blöjor och medelålders handlar exklusiv och dyr mat.

    Men jag inser att du är en sån där som tror att din åsikt är lika mycket värt som fakta. Det är inte enkelt att bötfälla för felparkering, tvärtom är det strikt reglerat. 

    Sen är inte parkeringsplatser som forna tiders kyrkogårdar där statusen på graven var högre ju närmare kyrkan den låg. Det finns praktiska orsaker varför platserna ligger nära butikerna.
    Det där med kyrkan förstår jag inte vad du menar med, det jag påstår är att stormarknader typ ICA-Maxi vill locka barnfamiljer och därmed har en familjeparkering som kan locka dessa eftersom barnfamiljer handlar för höga belopp. Varför skulle dom annars ha bemannade lekrum, halva butiken med barnartiklar osv.. om det inte var den främsta målgruppen?
  • Anonym (Ö)
    Tue 12 Nov 2019 16:46
    #56
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 07:56:58 följande:

    Tycker inte man ska byta namn till bred plats. 

    Det skulle få fler att använda platserna som inte har behovet av bred plats.

    Det som kan irritera är när man själv kommer med barnvagn i bilen och behöver lite space för att packa upp den och sen få plats mellan bilarna och bära ut barnet i sin stol utan att bonka in i bilen bredvid, då letar efter en familjeparkering men ser att den sista tas av en bil där två pigga tonåringar hoppar ut och bara har tagit den för att de var lata. 


    Heter det "bred plats" riskerar inte jag en utskällning av en sån där bitchig förälder som äger världen när jag ställer mig på en sån plats för att:

    1. Jag har min 93-åriga farmor med mig som behöver öppna bildörren ordentligt för att ta sig ut (ibland ska rullatorn med också) eller,

    2. Behöver knöla ut mig själv och mina kryckor. Nej, jag blev inte beviljad ett handikapptillstånd.

    Tycker det är väldigt illa när till exempel två vuxna med en lugn och fin åttaåring ställer sig där, bara för att de "får".
  • Anonym (.)
    Tue 12 Nov 2019 16:46
    #57
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-12 16:39:23 följande:
    Det där med kyrkan förstår jag inte vad du menar med, det jag påstår är att stormarknader typ ICA-Maxi vill locka barnfamiljer och därmed har en familjeparkering som kan locka dessa eftersom barnfamiljer handlar för höga belopp. Varför skulle dom annars ha bemannade lekrum, halva butiken med barnartiklar osv.. om det inte var den främsta målgruppen?
    Du anförde att det var högstatuskunder som barnfamiljer som hamnar nära affären. Du har fel. Barnfamiljer är inte de mest attraktiva kunderna. Och. Parkeringen ligger nära av praktiska orsaker.

    Du anförde att det hade med kundernas status att göra, hur bra kunder de är. Bra kunder hamnar nära butiken tänker du. Så gjorde man förr vid gravplatserna. Det var det jag menade.
    Men det var fel det också.
    Har ingetr att göra med vilken status man har som kund.
  • Tue 12 Nov 2019 17:52
    #58
    Anonym (Varför) skrev 2019-11-11 13:24:50 följande:
    Eller så kanske du ska sluta vara så fördömande och istället upplysa mig. Har i mitt inlägg skrivit att jag inte har full koll. Handikapptillstånd ges till alla som har ett funktionshinder, jag vidhåller att jag tycker att det är underligt att rullstolsburna ska få de bästa platserna och jag ifrågasätter fortfarande varför handikappade ska få parkera gratis.
    Här skall du få lite upplysning.
    Jag kan börja med att upplysa dig om att Anonym(.) radade upp massa andra hjälpmeddel man kan ha som funktionshindrad än just rullstol, som rullator, käpp, kryckor etc etc.

    Du kanske kan i din tur upplysa om varför du fortsätter att trycka på, som du gör i ditt inlägg #6, jag svara på,  att funktionshindra är dem som sitter i rullstol? Du visade ju att du aldrig tog till dig av upplysningen som fanns i första stycket från Anonym(.)s inlägg till dig.

    Det är rätt så fördomsfullt att utgå från att vara funktionshindrad är samma sak som att sitta i rullstol, och det är endast rullstolsburna som kan få dessa handikappstillstånd. Det är direkt enkelspårigt tänkande från din sida att tro att det är bara rullstolsburna som kan få dessa handikapstillstånd. Sedan så är det rätt märkligt att du inte kan förstå med något så enkelt som en rejäl dos vanligt hederlig sunt förnuft, att skall man hantera en rullstol på parkeringsplast så behöver man extra utrymme än det man har på en vanlig parkeringsplats. En rullstol kräver mer utrymme än barnvagn, när man skall hantera rullstolarna, om den handikappade har bil eller åker med som passagerare.

    Här är mer upplysning till dig
    Att vara funktionshindrad är inte likvärdigt med att man måste sitta i rullstol för den saken skull.
    Man kan få handikappstillstånd fast man kan gå på båda benen.
    Jag känner några som har reumatism som faktiskt fått handikapstillstånd, och de kan fortfarande gå. Dock tacka vare deras reumatism så behöver de extra utrymme för att kunna kliva in/ur bilen och slippa gå långt.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (K)
    Wed 13 Nov 2019 07:50
    #59
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 15:56:56 följande:
    Tja... Vad du  utifrån anser är lathet kan vara något helt annat. Det brukar vara så när man helt saknar insyn. Att bara snegla som hastigast på en parkering är knappast att få insyn.
    Det är ingen som har sagt att det räcker med att snegla på en parkering osv. 

    Det jag däremot säger är att folk som väljer parkeringarna av lathet ser jag inte upp till.
  • Wed 13 Nov 2019 08:30
    #60

    Självklart ska handikapplatserna vara nära entrén.

    Tycker inte det behöver finnas familjeparkeringar, snarare att alla p-platser borde vara bredare. Vet inte om det är så längre, men Jägersro center i Malmö har haft det så förr i alla fall. Toppen!


    Oftast finns det inte någon ledig familjeparkering så man får ställa sig på vanlig plats, allt för ofta kommer det någon som inte kan parkera och ställer sig kloss till passagerarsidan och sen blir det duktigt trångt att få in babyskyddet...

Svar på tråden Handikappsparkering vs familjeparkering..