• Anonym (Amnin­gshjäl­pen!)
    Mon 11 Nov 2019 21:28
    959 visningar
    23 svar
    23
    959

    Mina bröst producerar för mycket mjölk! Någon med erfarenhet av det?

    Hade likadant, var jättejobbigt.

    Med andra barnet tog jag hjälp av Amningshjälpen, deras slutna fb-grupper och lärde mig om blockamning. Vilken skillnad!


    Så amningshjälpen är mitt bästa tips och googla blockamning.

  • Anonym (Amnin­gshjäl­pen!)
    Tue 12 Nov 2019 15:50
    #8
    Anonym (Julia A) skrev 2019-11-12 15:29:01 följande:
    Jag har provat pumpa men det funkar inte så bra för mig och det känns inte bra. Har nog inte hittat rätt pump ännu? Lättare att handmjölka i så fall. Han är snart 2 månader.
    Anonym (Samma problem) skrev 2019-11-12 15:33:51 följande:

    Jag hade samma problem de första tre månaderna, sedan löste det sig. Fick höra (av BVC) att det är väldigt vanligt just de tre första månaderna innan rattarna rattat in sig:)


    Det är vanligt ja, men onödigt då det är relativt lätt att åtgärda på bara ett par dagar.

    Som sagt, Amningshjälpen och blockamma! Det är skönare att kunna amma vart som helst utan att spruta 3 dl omkring sig. Och blir lättare för bebisen med.

  • Anonym (Amnin­gshjäl­pen!)
    Tue 12 Nov 2019 20:26
    #13
    Anonym (Julia A) skrev 2019-11-12 15:53:44 följande:
    Han är snart 2 mån. Ja det känner jag igen med att det lättar i duschen och hur det sprutar ut i början när han släpper taget. Pinsamt om någon ser!

    Ok jag har läst lite om blockamning och provat men jag tyckte bara det blev mer mjölk av det?! Kanske får ta kontakt med nån amningsmottagning. Vi bor dock en bra bit från närmsta.
    Gå med i Amningshjälpen på fb. Deras grupper är super. Går också att ringa till en hjälpmamma via hemsidan.

    Deras prov innehåller mer amning än ordinarie läkar/barnsjuksköterskeutbildning. (Vissa barnmorskor och eldsjälar läser mer, men då ska man ha tur och träffa en sådan.)

    och visst är det bra att donera till sjukhus. Men det är också mycket jobb och svårt att inte kunna amma ståendes i kyldisken på Ica för att man sprutar för mycket.

    Blockamma bör vara många timmar i rad på bara samma bröst utan att byta sida, att ?testa lite? är svårt.
    Sasu skrev 2019-11-12 17:55:18 följande:

    Som en annan skrev så kan du pumpa mjölk och donera till sjukhuset, min mamma gjorde det med alla oss syskon. :)

    Jag hade väldigt mycket mjölk de första 3 månaderna innan allt stabiliserade sig, nu har jag dock för lite mjölk så det räcker inte till kvällen, så det får bli ersättning med resterande 20ml mjölk på kvällen :)

    Om du pumpen inte riktigt funkar så kan du pröva att handmjölka innan du ammar, då blir det inte den där strålen som flyger över hela rummet!



    Du har inte för lite mjölk på kvällen, det är bara då bebisen vill ligga vid bröstet jämnt. Det är supervanligt. Om du slutar ge ersättning så har du kommit upp i produktion på några dagar. Jag skulle rekommendera dig med att gå med i Amningshjälpens fb-grupper och be en hjälpmamma om råd.
Svar på tråden Mina bröst producerar för mycket mjölk! Någon med erfarenhet av det?