• Anonym (.)

    Jag fick äntligen ett jobb - Men studierna. . . .

    Hej!

    Jag har fått min absoluta första arbete. Jag sökte jobb för att kombinera med mina studier och för att det var enormt sug för mig att komma till arbetslivet.

    Mitt problem är dock att under interjuv så sa jag att jag kan inte på en specifik dag, just på grund av att jag börjar skolan så sent den dagen. Det gjorde ingenting enligt arbetsgivaren.

    Nu har jag kommit på att jag har ju börjat i en ny kurs på skolan. Och den slutar precis vid den tiden som jag börjar jobbet.

    Jag vart så upprörd och ledsen. Jag dumförklarar mig säkert med denna TS, men jag vart och är så ledsen just nu. En kompis tröstande mig att det finns en lagstöd där man tillåter folk prioritera sina studier först.

    Men arbetsgivaren kan väl inte gå med på att tillåta mig endast jobba två dagar i veckan?!

    Jag kanske visst kan jobba hos de på helgerna. Men jag vet inte hur deras rutin/schema är. Det är överenskommet om att jag skall jobba på vardagarna. Jag vart så glad för denna arbete, just för att den skulle hjälpa mig att utvecklas i mycket tror jag. Dessutom väldigt roligt att tjäna pengar.

    Har jag verkligen lagstöd? Hur förklarar jag alltihopa för lärarna? Eller jag kanske kan prata med en studievägledare? Men jag tror inte det finns en kurstid som är tidigare...

    Jag vill bara bli klar med Komvuxstudierna så fort som möjligt. Så jag kan inte avbryta en kurs.

    Jag vet inte vad jag vill med denna tråd. Detta är yrke inom telefonförsäljning. Jag har hört att det är mycket personalbrist/behov av personal konstant, för att folk slutar så fort där. Men..Jag...

  • Svar på tråden Jag fick äntligen ett jobb - Men studierna. . . .
  • Tow2Mater

    Ar det så svårt att lämna klassen/skolan typ 15 minuter innan avslut for att hinna till jobbet den dagen?

  • riboflavin

    Beroende på hur lång tid det är kvar har du rätt att vara tjänstledig i den omfattning som studierna bedrivs, men då måste man ha anmält det långt i förväg. Hur lång tid behöver du mellan jobbet och skolan? Hur tror du din arbetagivare skulle ställa sig till att du den dagen går lite tidigare men jobbar in det en annan dag?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    riboflavin skrev 2019-11-11 19:04:09 följande:

    Beroende på hur lång tid det är kvar har du rätt att vara tjänstledig i den omfattning som studierna bedrivs, men då måste man ha anmält det långt i förväg. Hur lång tid behöver du mellan jobbet och skolan? Hur tror du din arbetagivare skulle ställa sig till att du den dagen går lite tidigare men jobbar in det en annan dag?


    Sorry, ser nu att jag vänt på det. Kan du gå lite tidigare från skolan/komma lite senare på jobbet.

    Var ärlig. Du vill jobba, men vill också klara dina studier, så länge du är flexibel kanske skolan och/eller jobbet också vara det.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (.)
    riboflavin skrev 2019-11-11 19:06:30 följande:
    Sorry, ser nu att jag vänt på det. Kan du gå lite tidigare från skolan/komma lite senare på jobbet.

    Var ärlig. Du vill jobba, men vill också klara dina studier, så länge du är flexibel kanske skolan och/eller jobbet också vara det.

    Jag skulle klara av att komma lite senare til jobbet.


     


    Jag slutar precis när jobbet skall börja :/

  • riboflavin
    Anonym (.) skrev 2019-11-11 19:42:34 följande:

    Jag skulle klara av att komma lite senare til jobbet.

     

    Jag slutar precis när jobbet skall börja :/


    Prata med chefen och säg som det är, nytt schema i skolan, är det ok att jag kommer så fort jag kan de dagarna? Om det bara handlar om en kort stund är det säkert att föreda framför att försöka ersätta dig helt.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • neverpreggo

    Med tanke på omsättningen av medarbetare så är det inte otroligt att de skulle gå med på att du jobbar två dagar pga studier.

  • Anonym (.)
    riboflavin skrev 2019-11-11 19:49:11 följande:
    Prata med chefen och säg som det är, nytt schema i skolan, är det ok att jag kommer så fort jag kan de dagarna? Om det bara handlar om en kort stund är det säkert att föreda framför att försöka ersätta dig helt.
    Jag är så nervös. Det här är min första jobb.
Svar på tråden Jag fick äntligen ett jobb - Men studierna. . . .