• Tue 12 Nov 2019 07:19
    605 visningar
    9 svar
    9
    605

    Diagram utbud & efterfrågan, HJÄLP!

    Hej! Jag har lite halvt panik för en uppgift vi har i skolan som jag bara inte kan få någon ordning på. Hade räddat min dag om någon kunde hjälpa mig.

    Uppgift: En fotbollsmatch ska gå av stapeln. Det finns 6000 platser och arrangörerna räknar med att sälja slut då efterfrågan är större än utbudet. Varje biljett kostar 500kr. Rita nu ett diagram där du visar utbud och efterfrågan, rita också in efterfrågekurvan. 

    Är det någon smart jävel som kan hjälpa mig??

  • Svar på tråden Diagram utbud & efterfrågan, HJÄLP!
  • Tue 12 Nov 2019 08:36
    #2
    Kjell2 skrev 2019-11-12 08:23:28 följande:

    Är det allt som står i uppgiften?

    Vad föreslår du att det ska skriva på axlarna i diagramet?


    Det står att man ska visa i ett utbud och efterfråge diagram hur arrangemanget ser ut och även rita dit en efterfrågekurva som visar att efterfrågan är högre än utbudet vid priset 500kr.

    Så på axlarna ska det ju dels stå pris, antal, utbud&efterfrågan, sen ska man rita dit kurvorna osv.

    Det är just detta jag har problem med
  • Tue 12 Nov 2019 08:36
    #3
    Kjell2 skrev 2019-11-12 08:23:28 följande:

    Är det allt som står i uppgiften?

    Vad föreslår du att det ska skriva på axlarna i diagramet?


    Det står att man ska visa i ett utbud och efterfråge diagram hur arrangemanget ser ut och även rita dit en efterfrågekurva som visar att efterfrågan är högre än utbudet vid priset 500kr.

    Så på axlarna ska det ju dels stå pris, antal, utbud&efterfrågan, sen ska man rita dit kurvorna osv.

    Det är just detta jag har problem med
  • Tue 12 Nov 2019 08:36
    #4
    Kjell2 skrev 2019-11-12 08:23:28 följande:

    Är det allt som står i uppgiften?

    Vad föreslår du att det ska skriva på axlarna i diagramet?


    Det står att man ska visa i ett utbud och efterfråge diagram hur arrangemanget ser ut och även rita dit en efterfrågekurva som visar att efterfrågan är högre än utbudet vid priset 500kr.

    Så på axlarna ska det ju dels stå pris, antal, utbud&efterfrågan, sen ska man rita dit kurvorna osv.

    Det är just detta jag har problem med
  • Tue 12 Nov 2019 09:03
    #7
    Minimalen skrev 2019-11-12 08:38:27 följande:

    Men det är ju ingen som vet vad efterfrågan är. Eller ska man göra olika diagram beroende på vad efterfrågan är. Frågeställningen är ofullständig.


    Dom räknar med att sälja slut på alla biljetter, alltså är efterfrågan större än utbudet och det är det man ska visa, informationen är inte ofullständig, man vet ju att utbudet är 6000 biljetter och att de kostar 500kr/st.

    Men jag förstår hur du tänker, jag fattar ju inte själv jag heller.
  • Tue 12 Nov 2019 09:05
    #8
    Kjell2 skrev 2019-11-12 08:43:50 följande:

    Börja rita ett diagram med pris och antal på axlarna. 

    Fundera på hur utbudskurvan  ser ut för en fotbollsstadion. Rita den.

    Skissa sen en efterfrågekurva där efterfrågan är större än utbudet vid pris 500 kr


    Jaa jag vet redan att jag ska göra så, men det blir inte rätt, så jag letar efter någon som är bra på diagram och vet hur man matchar kurvorna så att det blir helt rätt.
Svar på tråden Diagram utbud & efterfrågan, HJÄLP!