Inlägg från: Koncentration |Visa alla inlägg
  • Koncentration

    Gräsänder parar sig med våldtäkt?

    Hej!
    Jag hittade en videoklipp där gräsänder ''parar'' sig med som det ser ut som våldtäkt. Är det så gräsänder parar sig? Är det verkligen ett vanligt fenomen. Personen som la ut videoklippet skriver att han märkt sådant beteende hos gräsänder tidigare.

    Gruppvåldtäkt . . .



  • Svar på tråden Gräsänder parar sig med våldtäkt?
  • Koncentration
    Litorina skrev 2019-11-12 07:52:57 följande:

    Ja, det är vanligt.


    Är det våldtäkt eller är det någon typ av ''lek''?
  • Koncentration
    Kramklubba skrev 2019-11-12 08:10:45 följande:

    Det tillhör ovanligheten. Du har kanske själv sett att änder är parbildande. De blir ett par, så stannar de i par, en skimrande grön anka och en brun anka, det är hane och hona.

    Jag har sett hur en monogam parningsritual ser ut och då uppvaktar ankorna varandra i vattnet. De börjar nicka med huvudet och efter en stund så hoppar hanen upp på honan i någon sekund, sedan plumsar han ner i vattnet igen. Därefter tvättar sig ankhonan och hanen gör en rituell cirkel runt henne på någon halvmeters håll. Ganska fascinerande.

    När antalet hanar blir för många i relation till honorna kan det ser ut såhär som på filmen. Jag fick saken förklarad till varför det var för många hanar, och det var något som människorna gjort tyvärr, men jag minns inte riktigt vad det var.


    1. Det där har jag aldrig sett, tror jag. Däremot har jag märkt av parbildning och hanen och honan följer efter varandra.

    2. Jag vet inte om jag hänger med. Har människorna gjort någonting med gräsänderna och sedan har änderna börjat med gruppvåldtäkter mot varandra?
  • Koncentration
    Kramklubba skrev 2019-11-12 08:10:45 följande:

    Det tillhör ovanligheten. Du har kanske själv sett att änder är parbildande. De blir ett par, så stannar de i par, en skimrande grön anka och en brun anka, det är hane och hona.

    Jag har sett hur en monogam parningsritual ser ut och då uppvaktar ankorna varandra i vattnet. De börjar nicka med huvudet och efter en stund så hoppar hanen upp på honan i någon sekund, sedan plumsar han ner i vattnet igen. Därefter tvättar sig ankhonan och hanen gör en rituell cirkel runt henne på någon halvmeters håll. Ganska fascinerande.

    När antalet hanar blir för många i relation till honorna kan det ser ut såhär som på filmen. Jag fick saken förklarad till varför det var för många hanar, och det var något som människorna gjort tyvärr, men jag minns inte riktigt vad det var.


    TheDucky skrev 2019-11-12 09:43:34 följande:
    Som Kramklubba har skrivit så lever gräsänder i par.

    När det blir för många hanar utan partners så går de ihop i grupper.

    Sen så ger de sig på honorna som redan har partners och våldtar dem. Detta har alltid förekommit med gruppvåldtäkt bland gräsänder men är inte speciellt vanligt då förr fanns det fler honor och det var lättare för hanarna att hitta en partner.
    Jaha. Så när hanarna inte funnit någon partner så går hanarna bestämt ihop i grupp och bestämmer sig för att para/våldta mot en hona. Vare sig hon har en partner eller inte? Fy vad hemskt....

    Kan en hane-partner bli vild och attackera mot dessa änder som våldtar dennes partner?
    erikaABC skrev 2019-11-12 10:34:00 följande:

    Du gör felet att förmänskliga naturen
    När djur dödar och äter upp varandra talar man inte om mord. Lika lite kan man tala om våldtäkt bland djur.


    erikaABC skrev 2019-11-12 12:53:15 följande:

    Jag ser ingen poäng med att prata om vare sig stöld, våldtäkt eller mord bland djur. Det är begrepp i vårt rättssystem


    Jag tycker man absolut kan snacka om våldtäkt här.



  • Koncentration

    Är detta egentligen verkligen våldtäkt. För jag förstår inte riktigt varför honan inte flyger högre och längre bort?

  • Koncentration
    erikaABC skrev 2019-11-12 13:23:08 följande:
    Tycker du det är mord när ett djur dödar ett annat djur`? Eller dråp kanske? Eventuellt vållande till annans död?
    erikaABC skrev 2019-11-12 13:56:40 följande:
    Kan du ge exempel på ett djur som stulit eller mördat ett annat djur?
    Vad du håller på .  .
    Det är precis som Bjoer säger. Du använder ord som inte har med bara Juridiska termer att göra. Det är ord som snackas om att det kan utföras på alla levande varelser.
    Går man inte med på något sexuellt så är det våldtäkt..

    Vilket ord tycker du man skall använda då?
    Du kan väl inte menar allvar att det kallas för ''vanlig'' parning. HUr skall du beskriva deras beteende?

  • Koncentration
    TheDucky skrev 2019-11-16 12:12:49 följande:
    Tror att de går främst ihop i grupp för att skydda sig, ensam är svag och i grupp har de lättare att överleva. Våldtäckterna är antagligen någon form av parningsbehov.

    Och att gruppen av hanar är utstötta för de har "misslyckats" med att hitta en partner.

    Ja jag har sett fenomenet när honans partners har jagat iväg killarna så honan kunnat fly. Men även att 2 av "singelhanarna" gett sig på hanen så de andra kunnat gå på honan. I det fallet skrämde jag bort dem men man kan tyvärr inte stå och vakta dem hela tiden.

    Men du kan nog få mer ordentliga svar av en ornitolog.
    Ditt inlägg gjorde så att jag tyckte denna video var ännu mer otäckt och skrämmande. Jag tror någonstans inom mig ville tro att detta är någon typ av ''lek'' ändå. Jag menar, om honan velat fly. Varför flyger inte honan högre och längre bort?

    Av den frågan fick det mig att tänka att det var just en ''lek''. Men efter att läst din inlägg bekräftade bara min andra del inom mig och skrek att det just var en VÅLDTÄKT hela tiden.

    Det där om att hanen försökte göra allt vad han kunnat för att skydda sin partner men gruppen bestämde sig för att två hanar ''håller'' fast hanen och de andra kan ge sig på honan. Det var en mycket ordentligt skrämmande läsning. Jag tyckte inte alls om det där.

    Skrevs det längre upp här i TS att denna fenomen är ganska nytt på grund av att antal honorna har förminskat eller hur var det nu igen? Jag kanske missförstått?

    Otäckt....
Svar på tråden Gräsänder parar sig med våldtäkt?