• Anonym (Äldre kille)

    15 års åldersskillnad

    Hej!

    Nu är det så att man har hamnat i en situation som alla kanske inte anser helt moraliskt rätt men tänker att man ändå vill få andras syn och tips. Så det jag är ute efter är mer praktisk råd och andras erfarenhet i ämnet.

    Det är så att jag har träffat en tjej på 18 år där jag själv är 33, vi började prata med varandra på nätet av en slump och insåg fort att vi hade båda väldigt mycket saker gemensamt. Bara några av sakerna är att vi båda älskar att analysera och prata om djupare ämnen, har samma lite udda intressen och samma syn på närhet och vad vi vill ha ut av en relation.

    Efter att ha pratat med henne så fastnade jag på en gång och skulle jag inte ha vetat om åldern skulle jag tro att hon var mycket äldre. Vi båda är väldigt förtjusta i varandra och vill satsa på ett förhållande, det som vi vet däremot är att vissa säkert skulle se snett på det hela.

    Värt att nämna är att jag har en dotter sedan innan och det vet hon om och har inga problem med men kan även det vara värt att nämna som sagt.

    Så det vi egentligen undrar lite över är de som har varit i liknande situation, vad kan vara bra att tänka på när vi går fram nu för vi båda vill ha något seriöst och långvarigt.

  • Svar på tråden 15 års åldersskillnad
  • Anonym (Li)

    Beror väl helt på hur man är som person och vilken fas man är i. Om hon tex vill festa och resa jorden runt och du känner dig klar med det kanske förhållandet blir svårt. Men såna skillnader kan ju finnas även i relationer där parterna är jämngamla.

    Min man är 15 år äldre än jag, vi träffades när jag var 25. Vi är på samma plan, båda ville bilda familj och ha ganska lugna liv med nära umgänge med släkten. Jag tycker det är skönt att han har viss livserfarenhet och har hunnit hitta vem han är.

  • Anonym (Evelina)

    Jag tänker mest var i livet hon är? Hon är 18, ja, men går hon t.ex. fortfarande på gymnasiet? Pluggar hon på universitet eller jobbar hon heltid? Bor hon hemma?

    Går hon på gymnasiet och fortfarande bor hemma tror jag att ni inte kommer kunna vara i ett jämbördigt förhållande just nu. Ni skulle helt enkelt vara i för olika delar i livet och jag skulle inte inleda ett förhållande då om jag var du.

  • Anonym (svårt)

    Jag tror att det faktum att du har barn sen tidigare riskerar att ställa till problem. Det kan inte vara lätt för någon som fortfarande är tonåring att bli bonusmamma.

  • Anonym (E)

    Ja det som övriga i tråden har skrivit om olika faser i livet och vad man vill att ens förhållande ska ge och hur det ska se ut är såklart viktigt. Men det är det alltid skulle jag vilja säga. Det är inte bundet till ålder.

    Om en vill resa jorden runt och en vill skaffa barn och ha myskvällar så passar man inte ihop även om man är lika gamla.

    Likaså så kan man heller aldrig räkna med att en ny partner ska bli bonusförälder. Det är inte säkert att en barnfri person är sugen på att axla det ansvaret oavsett ålder. Man måste helt enkelt komma överens om hur det ska funka mellan en. Till exempel genom att vara tydlig med vem som har ansvar för barn och uppfostran.

  • Anonym
    Anonym (E) skrev 2019-11-13 07:38:35 följande:
    Mitt livs kärlek är också nästan 15 år yngre men jag är kvinna och han är man. Passar man ihop så gör man. Vårt förhållande är inte annorlunda än något som jag har haft tidigare, bortsett från att det är mycket bättre och mer kärleksfullt möjligen.

    Om det är en seriös och kärleksfull relation så förstår människor runtomkring det.

    Jag kan inte se att det är något speciellt att tänka på på grund av ålder. Mer än att vara medveten om att man har lite olika erfarenheter kanske men det kan man ju ha ändå. I ditt fall är det nog mer att tänka på kring att du har barn och att du inte går för fort fram med en ny kärlek inför ditt barn, innan det har blivit stabilt mellan dig och den här kvinnan.
    Att kalla flickan för kvinna är ju bara för mycket... och att uppmuntra detta?
    15 år är alltid för mycket men när det ena knappt är mer än ett barn och den andra redan har barn... det kan nog räcka med ett barn för honom.
  • Anonym
    Anonym (svårt) skrev 2019-11-13 10:19:23 följande:

    Jag tror att det faktum att du har barn sen tidigare riskerar att ställa till problem. Det kan inte vara lätt för någon som fortfarande är tonåring att bli bonusmamma.


    Man måste inte bli "bonusmamma" för att man dejtar en man med barn.
    Fast i detta fall... är jag nästan benägen att hålla med.
  • Anonym (svårt)
    Anonym skrev 2019-11-13 16:13:34 följande:
    Man måste inte bli "bonusmamma" för att man dejtar en man med barn.
    Fast i detta fall... är jag nästan benägen att hålla med.
    I och för sig inte, men det kommer ändå att påverka förhållandet att han har barn och för en så ung person riskerar det nog att bli särskilt påfrestande.
  • Anonym
    Anonym (svårt) skrev 2019-11-13 16:25:49 följande:
    I och för sig inte, men det kommer ändå att påverka förhållandet att han har barn och för en så ung person riskerar det nog att bli särskilt påfrestande.
    Mycket därför jag avrådit ts att inleda något med flickan i fråga.
  • Anonym (Anonym (erfaren av åldersskillnad))

    Hej!

    Jag är i ett förhållande med en man som är 26 år äldre än mig, vi har varit tillsammans i 4 år. Ålderskillnad spelar ingen roll om man älskar varandra och precis som du skriver känner jag inte heller av att han är så mycket äldre än jag.

    Vad jag dock vill råda till är att verkligen tänka efter vad man vill ha ut av livet och förhållandet innan det blir för seriöst. Vi är i helt olika stadier i livet och när man är investerad i sitt förhållande med en så pass mycket äldre man blir frågor om barn och giftermål helt plötsligt väldigt svåra.

    Förstår att man inte tänker på sånt när man är 18 (jag var 19 när jag träffade min kille och tyckte inte alls att det var problem) och att er ålderskillnad inte är lika stor, men det är väldigt jobbigt att vara i ett förhållande med någon man verkligen älskar och inte vara säker på om man har en framtid.

    Så för att summera, nej, ålderskillnad gör inget, men var försiktiga vad ni ger er in på.

  • Anonym
    Anonym (Anonym (erfaren av åldersskillnad)) skrev 2019-11-13 17:09:14 följande:

    Hej!

    Jag är i ett förhållande med en man som är 26 år äldre än mig, vi har varit tillsammans i 4 år. Ålderskillnad spelar ingen roll om man älskar varandra och precis som du skriver känner jag inte heller av att han är så mycket äldre än jag.

    Vad jag dock vill råda till är att verkligen tänka efter vad man vill ha ut av livet och förhållandet innan det blir för seriöst. Vi är i helt olika stadier i livet och när man är investerad i sitt förhållande med en så pass mycket äldre man blir frågor om barn och giftermål helt plötsligt väldigt svåra.

    Förstår att man inte tänker på sånt när man är 18 (jag var 19 när jag träffade min kille och tyckte inte alls att det var problem) och att er ålderskillnad inte är lika stor, men det är väldigt jobbigt att vara i ett förhållande med någon man verkligen älskar och inte vara säker på om man har en framtid.

    Så för att summera, nej, ålderskillnad gör inget, men var försiktiga vad ni ger er in på.


    Kära nån... du är 23 och han är snart 50.

    Hur tänker ni kring barn t ex? Har han barn i din ålder, hur tar de det isåfall?

    Jag tror inte att du ens förstår ännu vad du gett dig in i, din hjärna är inte ens fullt utvecklad än.

    "Min kille"? Det är en man i 50-årsåldern för guds skull!
Svar på tråden 15 års åldersskillnad