• Anonym (Kluve­n)
    Tue 12 Nov 2019 17:29
    1993 visningar
    41 svar
    -2 +1
    41
    1993

    Vill bli friad till

    Vill bli friad till men vill inte outa att det är det jag önskar för att förstöra den upplevelsen. Lite som att behöva säga att någon behöver säga förlåt för att det ska kännas bra, då känns det inte alls eftersom man fick ge instruktioner om något som bör komma av sig själv. Eftersom frieri och giftermål inte längre följer en given norm så känns det som att en som går och önskar detta inte kan räkna med att det sker efter en viss tid med någon längre. Vilket känns jobbigt då jag känner mig gammalmodig/söker bekräftelse på förhållandet i handlingen.

    Vi har pratat om att vi ska gifta oss en dag, det är självklart men inte när. Tror han kommer skjuta på det något år medens jag tycker det börjar bli dags efter tre års fin kärlek. Hade gärna blivit friad till innan barn av någon anledning, som om jag vill vara säker på att det är mig han vill vara gift med, inte vara gift med mig bara för att vi har barn. Växte upp till det mantrat från min pappa, att de gifte sig endast (borglig) för att det är juridiska är viktigt när man har barn. De har aldrig varit romantiska eller haft ett ideal förhållande.

    Är jag extra känslig i saken och hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Vill bli friad till
  • Anonym (Saga)
    Wed 13 Nov 2019 16:46
    #11

    Jag kände också så att jag ville bli friad till av min sambo. Men det hände aldrig, och efter 9 år och två barn gjorde jag slag i saken själv. Han skulle aldrig fått ändan ur iallafall, och då kände jag att vill jag gifta mig får jag fixa det själv. Blev ju inte riktigt alls den romantiken jag vill ha, men han så ja och det är huvudsaken.

  • Anonym (anony­m)
    Wed 13 Nov 2019 16:56
    #12
    +3
    Fjäril kär skrev 2019-11-12 17:43:37 följande:
    Då tycker jag att du ska vara extra tydlig med att du vill ha ett frieri men poängtera att det måste vara hans egen vilja och utifrån hans fantasi.

    Sen kan jag tycka att man kan plocka russinen ur kakan och skapa egna traditioner och göra som man vill. Ett frieri kan ju faktiskt komma när som helst utan att vara bunden till förlovning och bröllopsplaner. Bara ett tips liksom.. Själva frieriet kan ju vara fristående och vara grädde på moset. Man kan absolut planera bröllop, förlova sig, och titta på ringar och annat fast man inte friat. Det ena behöver inte utesluta det andra liksom. Och vice versa... Finns många som gått på knä och friat kvällen före bröllopet by the way...

    Är du traditionell och vill ha förlovningsring=frieri så måste du vara tydlig med vad du vill och menar.
    Varför skulle man fria dagen innan bröllopet? Gud vad löjligt!
    Fria betyder att man frågar om man vill gifta sig. Bokstavligen. Det kan man inte ta sig runt. 
  • Wed 13 Nov 2019 17:15
    #13
    Anonym (anonym) skrev 2019-11-13 16:56:36 följande:

    Varför skulle man fria dagen innan bröllopet? Gud vad löjligt!

    Fria betyder att man frågar om man vill gifta sig. Bokstavligen. Det kan man inte ta sig runt. 


    Alla människor får göra exakt som dom vill eftersom frieri inte har någon juridisk funktion. Därför kan ett frieri ske exakt när som helst oavsett. Det bestämmer bara dom som det angår.
  • Anonym (anony­m)
    Wed 13 Nov 2019 17:21
    #14
    +2
    Fjäril kär skrev 2019-11-13 17:15:26 följande:
    Alla människor får göra exakt som dom vill eftersom frieri inte har någon juridisk funktion. Därför kan ett frieri ske exakt när som helst oavsett. Det bestämmer bara dom som det angår.
    Varför skulle man fråga om någon vill gifta sig(dvs ett frieri), när man redan har bestämt att man ska gifta sig? 
  • Wed 13 Nov 2019 17:40
    #15
    Anonym (anonym) skrev 2019-11-13 17:21:06 följande:

    Varför skulle man fråga om någon vill gifta sig(dvs ett frieri), när man redan har bestämt att man ska gifta sig? 


    Ett exempel... Ett par förlovar sig och pratar om att gifta sig, de är överens om att det är vad de vill men vill vänta lite då de är unga. De får barn efter något år och tiden går och åren går. Efter två barn har sex år plötsligt gått och ännu inget prat om bröllop... och en dag går mannen ner på knä och friar och de återupptar prat om bröllop och sätter ett datum för bröllop samma kväll.

    Eller som ett par kompisar till mig.. På BB med sitt första barn kommer de på att de vill gifta sig. De är inte förlovade. De planerar bröllopet och gifter sig i samband med barnets dop. Dagen före bröllopet får hon ett vackert frieri och de förlovar sig och bara ett halvt dygn senare gifter de sig.

    Är detta verkligen så märklig och konstigt?
  • Anonym (Koll)
    Wed 13 Nov 2019 17:50
    #16
    +2
    Fjäril kär skrev 2019-11-13 17:40:56 följande:

    Ett exempel... Ett par förlovar sig och pratar om att gifta sig, de är överens om att det är vad de vill men vill vänta lite då de är unga. De får barn efter något år och tiden går och åren går. Efter två barn har sex år plötsligt gått och ännu inget prat om bröllop... och en dag går mannen ner på knä och friar och de återupptar prat om bröllop och sätter ett datum för bröllop samma kväll.

    Eller som ett par kompisar till mig.. På BB med sitt första barn kommer de på att de vill gifta sig. De är inte förlovade. De planerar bröllopet och gifter sig i samband med barnets dop. Dagen före bröllopet får hon ett vackert frieri och de förlovar sig och bara ett halvt dygn senare gifter de sig.

    Är detta verkligen så märklig och konstigt?


    Ja det är det. Att fria är att fråga om någon vill gifta sig och då blir man förlovad. Man kan ju inte fria till sin fästmö, då har man ju redan bestämt att gifta sig.

    Men det är klart alla gör som de vill. Jag brukar kalla bilen för cykel och huset för myrstacken för att det passar mig och min familj
  • Anonym (Kluve­n) Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 18:01
    #17

    Tack för allas svar och syn på saken! Mycket möjligt att det är samtidens Hollywoodfilmer som påverkat en. Insåg efter mångas inlägg att jag behöver prata mer med honom om det och gjorde det lite försiktigt. Inte varit helt transparent som många menar men förklarade iaf att jag tänker att vi kommer känna ganska så snart efter barn att det är bra att gifta sig rent juridiskt och även ur barnets perspektiv som får ha två föräldrar som gift sig och har samma efternamn. Men att jag då känner att anledningen som är kopplat till kärleksbekräftelsen blir lidande då det snarare kommer vara giftermål för att det som sagt varit juridiskt och familjemässigt bra. Han förstod vad jag menade och vi lämnade det där. Så på ett vis har jag nu gjort det även om jag kommer behöva vara ännu tydligare vid senare tillfälle. Kanske inte den tydligare prestationen men jag är iaf påväg:)

  • Anonym (Ivy)
    Wed 13 Nov 2019 18:02
    #18
    Fjäril kär skrev 2019-11-13 17:15:26 följande:
    Alla människor får göra exakt som dom vill eftersom frieri inte har någon juridisk funktion. Därför kan ett frieri ske exakt när som helst oavsett. Det bestämmer bara dom som det angår.
    Bara för att alla får göra precis som de vill betyder det inte att det inte är löjligt. Alla gör löjliga och fåniga grejer ibland.

    I ditt exempel med de som bestämde sig på BB att de ville gifta sig, skulle jag ha sett dem som förlovade från den stunden. De hade bestämt sig för att gifta sig = förlovad. Om paret sedan tyckte att det var mysigt med ett till frieri kvällen innan bröllopet är ju kul för dem.
  • Anonym (Sara)
    Wed 13 Nov 2019 18:25
    #19
    Anonym (Kluven) skrev 2019-11-13 18:01:24 följande:

    Tack för allas svar och syn på saken! Mycket möjligt att det är samtidens Hollywoodfilmer som påverkat en. Insåg efter mångas inlägg att jag behöver prata mer med honom om det och gjorde det lite försiktigt. Inte varit helt transparent som många menar men förklarade iaf att jag tänker att vi kommer känna ganska så snart efter barn att det är bra att gifta sig rent juridiskt och även ur barnets perspektiv som får ha två föräldrar som gift sig och har samma efternamn. Men att jag då känner att anledningen som är kopplat till kärleksbekräftelsen blir lidande då det snarare kommer vara giftermål för att det som sagt varit juridiskt och familjemässigt bra. Han förstod vad jag menade och vi lämnade det där. Så på ett vis har jag nu gjort det även om jag kommer behöva vara ännu tydligare vid senare tillfälle. Kanske inte den tydligare prestationen men jag är iaf påväg:)


    Sa du nåt om att du vill bli friad till?

    I min värld är en önskan om att gifta sig pch en önskad om ett frieri inte samma sak. Även om han nu förstår att du vill gifta dig inom en viss tidsram är det ju inte alls säkert att han fattar att du vill att han ska fria till dig.
  • Anonym (Marle­ne)
    Wed 13 Nov 2019 18:44
    #20
    Anonym (Ivy) skrev 2019-11-13 18:02:50 följande:

    Bara för att alla får göra precis som de vill betyder det inte att det inte är löjligt. Alla gör löjliga och fåniga grejer ibland.

    I ditt exempel med de som bestämde sig på BB att de ville gifta sig, skulle jag ha sett dem som förlovade från den stunden. De hade bestämt sig för att gifta sig = förlovad. Om paret sedan tyckte att det var mysigt med ett till frieri kvällen innan bröllopet är ju kul för dem.


    Anonym (Ivy) skrev 2019-11-13 18:02:50 följande:

    Bara för att alla får göra precis som de vill betyder det inte att det inte är löjligt. Alla gör löjliga och fåniga grejer ibland.

    I ditt exempel med de som bestämde sig på BB att de ville gifta sig, skulle jag ha sett dem som förlovade från den stunden. De hade bestämt sig för att gifta sig = förlovad. Om paret sedan tyckte att det var mysigt med ett till frieri kvällen innan bröllopet är ju kul för dem.


    Jag är en av dom som "fjortisförlovade" mig i unga tonåren. Då var det själva förlovningen som var grejen och ingen hade ens tanke på att gifta sig då. Jag var förlovad i tio år innan vi ens funderade på vad vi ville eller ens OM vi ville något. Vi hade inte ens haft ringarna på oss på flera år. Vi flyttade ihop och blev sambos vid 25 och vi fnös åt ringarna när vi hittade de i flyttlasset. De betydde inte mer än ett fjantigt minne från när jag var 15 år. När vi fyllde 30 hade vi stor fest och min sambo hade köpt nya ringar och friade nu på riktigt och på vuxet sätt och vi blev förlovade på riktigt den här gången. Vi gifte oss året efter.
Svar på tråden Vill bli friad till