• Danne90

    Implikation/Ekvivalens

    Hej, är osäker på denna uppgift. Jag gissar på att svaret är: ?--

    Det står sedan att man ska bevisa yttetvinkelsatsen, men hur ska jag göra det när det inte står några mått eller någonting på figuren?

  • Svar på tråden Implikation/Ekvivalens
  • Pilsner
    Danne90 skrev 2019-11-12 23:35:14 följande:

    Oj, såg att mitt svarsalternativ blev ett frågetecken. Mitt svar är: <--


    Korrekt. Alla rektanglar är parallellogram, men inte alla parallellogram är rektanglar.
  • MR Xyz

    Yttervinkelsatsen är jättenkel att bevisa.

    Vad innebär yttervinkelsatsen? Vad betyder detta? Beskriv det med dina egna ord.

    Varför stämmer detta påstående?

    Tips: det har med supplementvinklar och triangelns vinkelsumma att göra

  • MR Xyz
    Danne90 skrev 2019-11-12 23:52:50 följande:

    Ok, tack!

    Har du någon aning om hur dem menar att man ska beräkna yttetvinkelsatsen?


    Du ska _bevisa_, inte beräkna.
  • Danne90

    Hej igen, var lite osäker.

    Yttervinkelsatsen innebär att en yttervinkel har samma vinkelsumma som de två andra vinklarna som man finner inne i triangeln, tillsammans.

    Supplementvinklar innebär att två vinklar tillsammans ska bilda 180 grader.

    Jag är osäker på om dem vill att man ska dela upp rektangeln i två trianglar först?

  • Bjoer
    Danne90 skrev 2019-11-13 08:40:39 följande:

    Hej igen, var lite osäker.

    Yttervinkelsatsen innebär att en yttervinkel har samma vinkelsumma som de två andra vinklarna som man finner inne i triangeln, tillsammans.

    Supplementvinklar innebär att två vinklar tillsammans ska bilda 180 grader.

    Jag är osäker på om dem vill att man ska dela upp rektangeln i två trianglar först?


    Jag ser det som två uppgifter. Den med rektangeln har ingenting med beviset av yttervinkelsatsen att göra.

    För att bevisa yttervinkelsatsen föreslår jag att du först ritar upp en triangel. Sen funderar du på vinkelsumman av yttervinkel och komplementvinkel samt vinkelsumman av en triangel.
  • Danne90

    Ok. Hur ser detta ut? Försökte mig på ett bevis.

    w + x = 180 grader

    x + v + u = 180 grader

    w + x = x + v + u

    w = v + u

  • Bjoer
    Danne90 skrev 2019-11-13 09:39:21 följande:

    Ok. Hur ser detta ut? Försökte mig på ett bevis.

    w + x = 180 grader

    x + v + u = 180 grader

    w + x = x + v + u

    w = v + u


    Tycker det ser ut som ett mycket bra bevis! Glöm inte att vara tydlig med vad som är vad. Nu fattar jag ju vad du menar med tanke på att jag vet hur beviset kan se ut, men som utomstående har man ingen aning om ifall w är komplementvinkel eller vinkel i triangel. Det bästa är ofta att rita upp en triangel och döpa vinklarna. Klassiskt brukar också konstanter (som t.ex. vinklarna här) vara bokstäver tidigt i alfabetet (ex. a, b, c) och variabler vara bokstäver sent i alfabetet (ex. x, y, z). Jag skulle t.ex. döpt vinklarna till a, b och c och döpt komplementvinkeln till a till a_k så att det är lätt att veta vilka som hör ihop. Men du bör givetvis döpa dem till saker du själv känner dig bekväm till.

    (a_k är alltså a med index k, ett litet k bredvid, omvänt mot hur upphöjt ser ut)

    Angående det här med att döpa saker så kan du använda vad som helst. Inte bara bokstäver. Jag använde en sol en gång som variabelsubstitution på ett prov på högskolan. Dvs, istället för att skriva t.ex. (x^2+5x) så ritade jag en sol mitt i ekvationen under en hel uträkning för att på slutet byta tillbaka. Fick rätt. Så länge det är tydligt vad man gör bara. :D
  • Bjoer

    Ett tips till. Om du håller inne alt och trycker 2 4 8 och släpper alt så får du ett gradtecken. Såhär: °. Finns koder för alla möjliga tecken. Bara att googla och mycket behändigt.

Svar på tråden Implikation/Ekvivalens