• Linkan92

    Komma vidare efter svår förlossning

    Jag undrar hur ni andra som haft jobbiga förlossningar har gått vidare. Har ni några tips?

    Jag fick mitt första barn för fyra månader sedan. Inget med förlossningen blev som jag hade föreställt mig. Vi fick inte info om vad som hände, ingen kommunikation funkade, och allt slutade med ett akut snitt pga hotande fosterasfyxi när jag bara var öppen 3 cm.

    För mig har det varit en jättestor sorg att inte fått chansen att föda vaginalt. Jag har också varit så arg på att inte sjukvården skötte mig bättre (inte helt obefogat). Jag har fått hjälp av kurator på kvinnokliniken men jag tror främst tiden har gjort det bättre. Allt är bättre men jag känner att det fortfarande finns med mig.

    Jag har fortfarande ett stort behov av att ventilera detta men känner att alla omkring mig hört det tusen gånger och jag tror inte att det gör det bättre heller. Har ni tips på att komma vidare?

    För er som fått ett andra barn, hur blev den förlossningen?

  • Svar på tråden Komma vidare efter svår förlossning
  • Anotherone

    Din förlossning låter ungefär som min första. Jag är ledsen att du skulle behöva vara med om det, det ger en väldigt tuff start på föräldraskapet!

    Min son föddes också med akut snitt efter att jag kämpat nästan ett dygn och ändå bara öppnat mig 3cm. Tiden därefter var ok men inte bra. Hade inga problem med anknytning eller så men däremot strulade amningen vilket fick mig att känna mig värdelös som mamma. Kunde inte föda barnet och heller inte ge det mat....

    Mitt enda tips är att fortsätta hitta sätt att kunna ventilera och prata av dig. Tala om för sköterskan på BVC hur du känner. Hon kanske kan ordna en kurator? Hitta andra mammor som kan bli dina vänner på öppna förskolan som du kan umgås med och som kan lyssna och kanske även förstå och vill dela sina erfarenheter.

    Jag tyckte jag gjorde allt rätt men ändå känner jag efter det att jag blev mamma igen att nej.. där fanns helt klart saker jag hade behövt prata mer om!

    För oss dröjde det VÄLDIGT länge innan vi vågade skaffa syskon, över 10 år. Och jag tänker inte gå in på hur det gick riktigt men det blev i alla fall ingen revansch utan det blev ännu en tuff upplevelse som jag fortfarande bearbetar (han är född 2017). Så ta verkligen dina känslor på allvar och jobba med dem på alla sätt du behöver. Det finns inget "nu räcker det" eller så, det måste man få avgöra själv. 

  • Anonym (K)

    Min andra förlossning gick egentligen bra. Jag hade inga problem som liknade dina, kommunikationen i förlossningssalen fungerade, jag kände igen de olika faserna från min första förlossning och det gick lagom fort. Men tyvärr fick jag en total sfinkterruptur grad 4 och fick sys på operation i nästan två timmar. Jag var oförberedd på en så stor förlossningsskada eftersom jag bara fått höra att "barn nr 1 banar väg för sina kommande syskon". Det första halvåret efter förlossningen var väldigt tufft och jag fick igen hjälp från sjukvården, varken med samtalsstöd eller för mina fysiska problem. Jag kände mig inte heller bekväm att prata så mycket om skadan med vänner och familj. Hur kul är det att säga att man inte kan ses för att man är rädd att man ska bajsa på sig? Eller skammen att vara arg på sitt nyfödda älskade barn för att han var så stor så jag gick sönder så mycket trots att det såklart inte var hans fel. Tillslut hittade jag en fysioterapuet som förstod mig precis och hon hjälpte mig att skriva en egenremiss till Bäckenbottencentrum dit jag fick komma efter några månader. Hon hjälpte mig även med de fysiska problemen jag hade och lät mig även älta på. Hon tipsade mig även om en grupp på fb för förlossningskadade och även om jag inte skrev något där hjälpte det att läsa om andra som varit med om liknande förlossningar, att jag inte var ensam. 1,5 år efter förlossningen fick jag även en samtalskontakt som jag fortfarande går hos två år senare. Jag tycker att det är viktig att prata med någon som man känner att man trivs med så man vågar ta upp även de svåraste och jobbigaste sakerna. Försök få hjälp från BVC eller mvc att hitta en samtalskontakt som du kan gå hos och bearbeta dina känslor. Fyra månader är inte så lång tid så jag tycker inte det är konstigt att du tänker och ältar förlossningen fortfarande! Och det ska du fortsätta med tills du känner att du kommer vidare. När det blir vet bara du, det kan ingen annan bestämma. Samtalskontakt kan man även få genom vc eller svenska kyrkan.

    För mig är förlossningen då jag fick skadan någonting som alltid kommer finnas med mig men ju längre tiden går, ju mer jag har fått älta och ju bättre jag mår fysiskt, desto mindre påverkar skadan mig i vardagen. Nu har jag kommit till en punkt att jag är väldigt öppen med min skada, de problem jag har haft och hur jag har gjort för att det ska bli bättre. Jag skäms inte längre för den och är inte längre arg på mitt barn (som nu är 3,5 år), snarare på bm på mvc som inte tog min oro om stort barn på allvar.

    För 4,5 månader sedan födde jag mitt tredje barn, även det vaginalt. Jag var tydlig redan vid första besöket på mvc att jag ville att de höll koll på barnets storlek och att jag inte ville gå över tiden. Jag fick jättemycket stöd och hjälp under hela graviditeten och under förlossningen. Jag blev igångsatt två veckor innan bf och förlossningen gick jättebra. Jag fick en liten bristning som syddes direkt av bm och ett par veckor efter förlossningen kände jag mig som innan. Jag känner mig snarare starkare nu än innan jag födde mitt andra barn!

Svar på tråden Komma vidare efter svår förlossning