• Anonym­sju
    Wed 13 Nov 2019 15:28
    4709 visningar
    41 svar
    41
    4709

    Är min 2 åring otrygg? Snälla kom med era erfarenheter/tankar.

    Hej,

    Ska försöka göra det här så kortfattat som möjligt men ändå få med all info.

    Min son fyller 2 i helgen, och just nu är varje dag som att springa ett marathon. Mycket är bara en kamp, och jag skäms över hur jag känner. Just för att jag och min kille kämpade i flera år med att få barn, flera missfall och ett utomkvedshavandeskap, sen kom våran efterlängtade son. Som vi gör allt för.

    Men han har varit så så extremt krävande sen start. Hatar egentligen att man beskriver bebisar som krävande, men hittar inget bättre ord.

    Amningen strulade, blev tillslut flaskmatning, han vägrade sova nån annanstans en på oss eller i vagnen, så han sov aldrig i säng/babynest. Han vaknade så fort man la ner honom, eller slutade gunga vagnen. Så här det varit, och är fortfarande. Han sover bra mellan oss i sängen, och där får han gärna sova.

    Han har också alltid matvägrat och strulat. Aldrig velat bli matad. Vi har testat allt, för att han skulle vilja äta. Ibland lever han på yoghurt i flaska i flera veckor, med nån enstaka pastamåltid emellanåt. Vi har gett upp. Han gillar inte ens sötsaker som festis, inte för att det gör något, men tycker det är lite konstigt.

    Han vill ha en vuxen nära hela tiden. Han gråter när man ska hämta något eller måste laga mat osv. Även fast han ser mig i köket från soffan/vardagsrummet. Hans rum är fullt med leksaker men han går bara dit för att hämta dom till vardagsrummet, annars är hans rum tomt. Vilket är förståeligt, och vi har också alltid gett honom den närhet han haft behov utav. Sovit nära. Vaggat, gungat och bubbat på honom i timmar.

    Han har börjat slagits och nypa mig hårt i ansiktet när han blir arg här hemma, är det normalt beteende av en 2 åring?

    Nu till mitt kanske främsta problem. Hemma sover han middag 1-2 timmar. På förskolan sover han ca. 10-20 min. Han är ett vrak varje dag vi hämtar. Han är både hungrig och övertrött. Idag när jag hämtade var han så arg att jag kunde verkligen inte klä på honom. Han stretade så mycket med kroppen att jag nästan fick ta till våld för att tillslut få på honom ytterkläder. En pedagog sa idag att han blir ledsen så fort dom går och ser till ett annat barn eller lämnar rummet. Han är glad, nöjd och leker så länge en vuxen finns med nära. Likadant vid vilan, han måste se henne annars blir han ledsen. Hon sa idag att det går ju inte, vi måste kunna se till dom andra barnen också. Vilket jag absolut förstår, men det är ändå jobbigt att höra. Får en känsla av att han är besvärlig för dom, eftersom han faktiskt verkar mer krävande än dom andra barnen, av det jag sett. (Vet ju såklart inte exakt hur de andra barnen är under dagarna)

    Idag satt jag med tårar i ögonen och försökte hålla ihop och bara ta mig därifrån. Pedagogerna bara stänger dörren till hallen och tittar lite bara. Känner mig maktlös till hela situationen. Dom säger ju att han mår bra och är nöjd och leker på dagarna, men så länge nån utav dom är nära, det är speciellt en pedagog jag tror han fastnat mest för. Jag tycker om henne för att jag tror verkligen hon gör allt hon kan för alla barnen vad jag hunnit sett. Men ibland säger hon saker som tyder lite på att det närhetsbehovet han har är ett problem på förskolan, och gör det lite besvärligt för dom. (Mina känslor)

    Lite annan kort info som kanske har betydelse. Han pratar inte mycket för att vara 2 år, han skolades in i augusti, så har inte gått så länge, varit endel sjuk också.

    Idag fick jag bara en känsla av att man hör ju att barn får utbrott och är hysteriska, men var är dom barnen? Var är ni föräldrar som också "kämpar" med "krävande" barn?

    Finns ni här? Någon med liknande erfarenhet med sitt barn?

    Vi har gett våran son den närhet han alltid velat ha. Vi har hellre haft honom sovande på oss, i famnen och vaggat på honom, tagit långpromenader än att låta han skrika. Vi har levt efter att hellre ett sovande barn, och hyffsat utsövda föräldrar, än ett barn som vaknar hela tiden bara för att vi ska envisas med att han ska sova i egen säng.

    Nu verkar den här närheten och kärleken vi gett honom, slå tillbaka på oss? Han verkar ju förvänta sig/kräva exakt samma nu på förskolan, är det vanligt eller? Var har vi gjort fel? Betyder det här att han är otrygg?

  • Svar på tråden Är min 2 åring otrygg? Snälla kom med era erfarenheter/tankar.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 16:24
    #5
    Anna60 skrev 2019-11-13 15:41:01 följande:

    Oj vad svårt. Vi benar upp lite: Hur sover han? Att sova 1-2 timmar dagtid låter mycket för en tvååring. När vaknar han och när tänker ni er att han skall somna på kvällen?

    Att han inte pratar är inte ovanligt för en 2-årig kille. Min egen son samlade på sig språket i huvudet och började prata ganska rinnande när han var tre. Innan dess klarade han inte många ord. En mognadsfråga kan jag tänka. 

    Det andra är desto svårare ang närheten och maten. Närheten är ju något han är van vid. Och blir lite halv när han inte har nån vuxen med sig. Barn är individer, och jag tycker det är oförskämt av förskolan att klanka ner på det. Barn som är två år skall inte lämnas själva utan vuxna i närheten kan jag tycka. Vuxna är ju hans stora trygghet! Inget fel i det. 

    Få barn leker med leksakerna i sitt rum när ingen vuxen vistas där. De bär ut sakerna dit mamma och pappa är: köket, vardagsrummet, arbetsrummet. Inget konstigt. 

    Maten - svårt. Be att få tips hur du skall göra från BVC. 

    Men viktigt är sömnen. Man får inte förvänta sig att en 2-åring sover två timmar om dagen och sen tolv timmar på nätterna. Däremot 11-14 timmar TOTALT per dygn. Jag generaliserar nu - vi pratar om individer. Så där kanske ni får öka på nattimmarna för att minska på dagen. Sova 19.00-06.00 och så en halvtimme på dagis?

    Detta ovan är bara förslag. Ni känner ett barn bäst - men något otryggt barn tror jag inte ni har. 


    Han sover från 19.00 eller 20.00 på kvällen till allt mellan 05.30/06.00/07.00. Vaknar nästan aldrig på nätterna. Så vi upplever att han sover bra så länge han sover i våran säng.

    Vi upplever också att han samlar på sig alla ord han hör och snart kommer han börjar babbla massor. Det kommer ofta nya ord från hans mun nu, men inga tvåordsmeningar. Men han förstår nästan allt vi säger till honom, och gör därefter. Man märker att han vill lära sig.

    Har alltid predikat för att man aldrig kan skämma bort barn med kärlek och trygghet, vilket vi levt efter sedan sonen kom. Men inte vet jag om det gick överstyr för mig? Hade en traumatisk förlossning, på 3 dygn som slutade med akut kejsarsnitt. Fick tillfällig post traumatisk stress syndrom, och blev väldigt överbeskyddad mot sonen den första tiden, men det släppte ju runt ca. 9 månader. Sen dess har jag inte betett mig onormalt överbeskyddande. Vi har haft våra föräldrar som barnvakt osv. Och lämna iväg honom och låtit han få knyta band med dom.

    Du kan nog absolut ha rätt i att han inte behöver så mycket sömn på dagarna, där får vi nog tänka om och hänga med i hans utveckling. Men eftersom han ofta är så trött när man hämtar så upplever vi ju alltid att han får för lite sömn om dagarna på förskolan.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 16:41
    #7
    2barnsmorsan skrev 2019-11-13 15:57:37 följande:

    Tänker bara lite spontant här utifrån the top of my head.

    Jag tycker på din beskrivning inte att det låter extremt eller konstigt på något sätt. Små barn vill ha vuxna nära sig. Det är vanligare att bebisar vill sova på sina föräldrar än att de kan ligga helt ensamma. Likaså är det ovanligt att en 1-2 åring vill vara själv i sitt rum. Mina barn har alltid velat vara där vi vuxna är och sov länge i vuxnas säng.

    Båda mina barn hade också sin beskärda del av utbrott omkring 2-3 årsålder. Det går alla barn igenom mer eller mindre. Så jag tycker att det låter som en helt normal tvååring.

    Det borde inte heller vara något problem för förskolan för de ska ju ändå vara där barnen är inte lämna så små barn helt oövervakade och ensamma i ett rum. Tror du inte att det är du själv som tolkar in saker i det de berättar för dig som de faktiskt inte säger?

    Strulig med maten är också rätt så vanligt. Och just utbrott vid hämtning, ja det händer ofta. Jag har arbetat på förskola. Att man som pedagog låter barn och föräldrar vara ifred är för att det oftast blir ännu struligare om fler vuxna ska försöka styra barnet då vet de inte vem de ska lyssna på.

    Men för att göra hämtningen något enklare, finns det något han tycker om att äta som du kan ge honom? Frukt, macka, kex? Han är antagligen både trött och hungrig när du kommer så kan han få något att äta när ni går hem så kanske det underlättar?


    Jag tolkar säkert in mer just för att jag tycker det är så jobbigt att han äter och sover dåligt. Men domhar bokstavligt sagt det jag skrev, samma pedagog sa även andra dagen efter inskolningen som han gick själv en hel dag, att han grät så fort hon gick för att ta hand om något annat barn, han ville vara hos henne hela tiden. När jag kom satt han i hennes knä, då beklaga hon sig att hon fick hoppa över sin rast för att han blev så ledsen när hon gick. Blev bekymrad över att höra det, då inskolningen var tuff och han var/är mycket ledsen vid lämning. Det var andra dagen, och jag tycker inte det var konstigt att han ville vara nära. Jag har fått höra av folk jag känner som jobbar på förskola att det var oproffsigt sagt av henne. Jag sa till henne att, ge honom mycket närhet några dagar, jag lovar snart släpper han taget och börjar utforska och leka mer. Det stämde, han släppte henne och ett rag så sprang han in på förskolan vid lämning och ville inte hem sen. Hon sa senare att vad rätt jag hade och att jag kände honom bäst osv. Sen blev han sjuk och har varit hemma mycket på 3 veckor, så nu är han jätteledsen vid lämning igen, och verkar ha gått tillbaka till att vilja vara nära henne precis som det var vid inskolningen i augusti.

    Jag tar oftast med yoghurt vid hämtning som han älskar. Har en klämmis i silikon man fyller på eget innehåll, så den fyller vi med yoghurt och på så sätt får han i sig frukost och mellis.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 16:41
    #8
    2barnsmorsan skrev 2019-11-13 15:57:37 följande:

    Tänker bara lite spontant här utifrån the top of my head.

    Jag tycker på din beskrivning inte att det låter extremt eller konstigt på något sätt. Små barn vill ha vuxna nära sig. Det är vanligare att bebisar vill sova på sina föräldrar än att de kan ligga helt ensamma. Likaså är det ovanligt att en 1-2 åring vill vara själv i sitt rum. Mina barn har alltid velat vara där vi vuxna är och sov länge i vuxnas säng.

    Båda mina barn hade också sin beskärda del av utbrott omkring 2-3 årsålder. Det går alla barn igenom mer eller mindre. Så jag tycker att det låter som en helt normal tvååring.

    Det borde inte heller vara något problem för förskolan för de ska ju ändå vara där barnen är inte lämna så små barn helt oövervakade och ensamma i ett rum. Tror du inte att det är du själv som tolkar in saker i det de berättar för dig som de faktiskt inte säger?

    Strulig med maten är också rätt så vanligt. Och just utbrott vid hämtning, ja det händer ofta. Jag har arbetat på förskola. Att man som pedagog låter barn och föräldrar vara ifred är för att det oftast blir ännu struligare om fler vuxna ska försöka styra barnet då vet de inte vem de ska lyssna på.

    Men för att göra hämtningen något enklare, finns det något han tycker om att äta som du kan ge honom? Frukt, macka, kex? Han är antagligen både trött och hungrig när du kommer så kan han få något att äta när ni går hem så kanske det underlättar?


    Jag tolkar säkert in mer just för att jag tycker det är så jobbigt att han äter och sover dåligt. Men domhar bokstavligt sagt det jag skrev, samma pedagog sa även andra dagen efter inskolningen som han gick själv en hel dag, att han grät så fort hon gick för att ta hand om något annat barn, han ville vara hos henne hela tiden. När jag kom satt han i hennes knä, då beklaga hon sig att hon fick hoppa över sin rast för att han blev så ledsen när hon gick. Blev bekymrad över att höra det, då inskolningen var tuff och han var/är mycket ledsen vid lämning. Det var andra dagen, och jag tycker inte det var konstigt att han ville vara nära. Jag har fått höra av folk jag känner som jobbar på förskola att det var oproffsigt sagt av henne. Jag sa till henne att, ge honom mycket närhet några dagar, jag lovar snart släpper han taget och börjar utforska och leka mer. Det stämde, han släppte henne och ett rag så sprang han in på förskolan vid lämning och ville inte hem sen. Hon sa senare att vad rätt jag hade och att jag kände honom bäst osv. Sen blev han sjuk och har varit hemma mycket på 3 veckor, så nu är han jätteledsen vid lämning igen, och verkar ha gått tillbaka till att vilja vara nära henne precis som det var vid inskolningen i augusti.

    Jag tar oftast med yoghurt vid hämtning som han älskar. Har en klämmis i silikon man fyller på eget innehåll, så den fyller vi med yoghurt och på så sätt får han i sig frukost och mellis.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 17:00
    #10
    cosinus skrev 2019-11-13 16:21:16 följande:

    Nä jag tror inte han är otrygg.

    Självklart är det så att ett barn som är struligt med maten, sover dåligt, vill ha en vuxen nära hela tiden och är på pissdåligt humör för att han sover och äter dåligt är ganska jobbigt att ha i en barngrupp. Det betyder inte att det är något fel på vare sig er föräldrar, barnet eller personalens relation till barnet. Sluta ha dåligt samvete utan försök komma med förslag på lösningar och se vad du får för respons.

    Går barnet heltid? Om nej, går det få loss en ledig dag? Vi har haft lediga onsdagar när barnen varit små och sovit dåligt på dagis för att de bara ska behöva orka två dagar i rad som mest. 

    Kan barnet få sova i vagn ist för med de andra, måste ju vara win win om det tar personalen 10 min att söva honom men han sover 1 timme ist för att han vaknar efter 10 min.

    Kan han ha någon backup om han inte ö h t äter. Den där yoghurten, kan den finnas som backup till mellis om han äter dåligt med lunch t ex. 

    Sen vad ni kan göra. Jag hade faktiskt börjat fundera i banor kring att något fysiskt stör honom. Allergi, reflux eller något som gör att han inte vill äta och sover oroligt. Har man dessutom ett konstant obehag i kroppen har man ungefär noll tålamod med andra motgångar och då blir man lätt klängig, explosiv och gnällig.


    Han går inte heltid, jag är hemma varje måndag med honom, och resten utav dagarna går han 6-7 timmar.

    Han sover i sin egna vagn där, så vi har redan gjort allt vi kan för att underlätta och göra det tryggt för honom.

    Jag trodde han hade reflux när han var yngre, har även funderat på olika allergier. Han spydde jättemycket som bebis när han drack ersättning. Men han slutade spy runt 8-9 månader, sen dess har han aldrig spytt vid måltider. Har fattat det som att barn med reflux spyr upp mat och får kväljningar? Eller vet du hur man kan ta reda på om barn har reflux?
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 17:05
    #11
    brallison skrev 2019-11-13 15:59:08 följande:

    Missförstå mig inte - jag säger inte att er som är bortskämd, men min fråga är - hur mycket får han bestämma i sitt och ert liv? Vem fattar besluten gällande vad och hur saker ska göras?


    Kan du vara mer specifik?

    Det där är ju olika. Vissa saker anser jag man inte behöver tvinga barn bara för att man själv som vuxen fått för sig att det är viktigt, men i vissa saker är vi konsekventa och bestämda. Så vet inte hur jag ska svara på det. Behöver mer specifika saker så kan jag svara utifrån dom.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 17:36
    #15
    cosinus skrev 2019-11-13 17:11:30 följande:

    Men kan ni inte byta till lediga onsdagar? Är ju jättestor skillnad för hans ork om han bara behöver hålla ihop 2 dagar i rad på dagis mot för 4?

    Alltså jag önskar att jag hade kunnat svara på reflux-frågan. Min son gick i 10 år utan att vi upptäckte det. Sov oroligt, åt dåligt, dålig tillväxt, hade noll tålamod, explosiv, grinig, svårt koncentrera sig på saker. Orolig av sig för han orkade liksom aldrig hålla koll eller så flippade han ur och t ex sprang iväg och sen blev han rädd.

    Men inget av detta är ju eg tydliga symtom på reflux och vi fick reda på det av en ren slump. Fick testa medicin och bara det gjorde jättestor skillnad. Sen fick han prova äta mjölkfritt och då blev det också jättestor skillnad. Han hade inte fattat vad som var normalt och inte så på andra dagen med medicin säger han: Oj, nu kommer det inte upp kräk i munnen mer mamma. Efter 2-3 dagar med mjölkfritt säger han: Men nu har jag inte ont i magen mer.

    Han hade helt enkelt aldrig upplevt något annat så han visste inte hur det skulle vara.


    Har svårt att tro att han är allergisk emot mjölk, han äter så mycket yoghurt, och visar aldrig symptom på ont i magen. Han är ju inte konstant missnöjd heller. Han är en jätteglad kille full av bus i övrigt.

    Fast det du skriver med dålig tillväxt, noll tålamod osv stämmer ju rätt bra.

    Men märkte in ni föräldrar att det kom upp kräk i hans mun? Menar det inte som kritik, utan undrar om det kan va så att man inte märker det.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 21:02
    #18
    brallison skrev 2019-11-13 20:32:54 följande:

    Jag tänkte framför allt på att barn som inte har ledarskap och bestämda gränser i sitt liv kan bli osäkra och trötta för att i så fall de automatiskt försöker att ta över ansvaret från vuxna. Och som du förstår själv, en 2-åring kan inte ha en sån börda. Så, det är inte en fråga om barnet är bortskämt utan om det får den vägledning som behövs


    Förstår hur du menar. Och har inte riktigt tänkt på det sättet så mycket i min föräldraroll, men det låter såklart väldigt viktigt att man inte lägger det ansvaret på en 2 åring.

    Jag hoppas att vi ger honom den vägledning han behöver och tar ansvar över saker han inte ska behöva ta.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 21:10
    #19
    Jokaai skrev 2019-11-13 17:16:47 följande:

    Vet du din snart tvååring låter väldigt mycket som min numera snart treåring var förra året. Fick utbrott och slogs. Pratade inte så mycket alls. Struligt med vilan och jobbiga lämningar på förskolan. Vägrade vara själv och kastade 90 procent av all mat på golvet. Gärna med tallriken också..

    Nu ett år senare pratar hon i ett. Den frustration som fick henne att ta till våld har helt försvunnit. Hon är lugn och harmonisk och kan utan problem bli satt på ett ställe av förskolepersonalen och lugnt vänta där. Leka själv i vardagsrummet medan jag fixar i köket osv. Matvanorna är fortfarande begränsade. Men det hon äter äter hon ordentligt :)

    Jag vill bara säga det. Så Du vet att saker också kan förändras!

    Vad gäller just att hon slogs upplevde jag starkt var ett uttryck för frustration. Nu med talet kan hon uttrycka sig och behöver aldrig nå den frustrationen.


    Åh tack, det var jätteskönt att läsa det här!

    Upplevde du att den frustration berodde på att hon inte pratade så mycket då?

    Misstänker själv att mycket av min sons frustration handlar om det just nu.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 22:12
    #21
    Anna60 skrev 2019-11-13 21:14:00 följande:

    Barn som inte talar visar sin ovilja och frustration på andra sätt. Mina klöste och rev och slogs också innan språket kom. Det handlar om ren och skär frustration.  Så DET ska du inte oroa dig för, men du bör hindra honom eftersom det faktiskt inte är okey att göra andra illa. Och faktiskt visa att du blir arg när han gör så. Ett rejält nej, och flytta på handen och visa att man klappar fint. Ja, du vet. 

    Du har nu trotsåldern att se fram emot. Också! 


    Det verk är som att det bara är mig och hans pappa han är går på genom att nypa, slå och puttas. Har inte hört eller sett han göra det emot andra barn på förskolan, eller emot andra i faniljen/släkten han ändå är nära med. Men det kanske också kan komma?

    Upplever att det faktiskt är mest mig (mamman) han är mest "våldsam" emot.

    Jo tack Känn er en ganska kraftig personlighetsändring hos honom, och gissar att det är trotsåldern som ändrar. Min fråga blir då - ska det vara såhär i ett helt år nu?
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 14 Nov 2019 16:45
    #26
    nernu skrev 2019-11-14 07:20:28 följande:

    Nej nej nej. Han är HELT normal. Det vi håller på med i Sverige idag att barn ska leka själva och sova själva och sluta amma tidigt ich äta mat är det onormals. Du har eb jättefin känslig kille som verkae ha en väldigt bra anknytning. När han blir vuxen kommer han ha mycket bättre förutsättningar att skapa goda relationer än många andra barn.

    Förskolan däremot tycker jag verkar skit. För det första ska de skapa trygghet för barnet när han är där. Det ska inte läggas över på dig. Och för det andra är det ruttet att lämna dig ensam med de jobbiga hämtningarna. Dålig stil!

    Och så vill jag bara påminna om att det är högst ovanligt att 30-åriga män inte kan sova eller ?leka? utan mamma. Det kommer gå över. Det kommer en dag när han susar iväg på sin moppe och du sitter kvar och längtar efter att han ska sova hos dig.


    Tack! Va fint skrivet!

    Jag håller helt med om att den är hysterin om att små bevisar ska sova i egen säng helst på en gång och man beklagar sig över deras naturliga behov osv. Är så fel. Jag undrar hur det ser ut i andra länder?

    Jag har alltid velat haft min son nära mig.

    Med min text så menar jag inte att beklaga mig för att han inte kunnat sova själv, äta bra och är allmänt "krävande". Utan ville med det beskriva hur han är. För han är inte ett så kallat "enkelt barn" som man faktiskt vet att det finns, som sover bra, äter bra och är väldigt nöjda jämt. Så det var för att förklara situationen. Jag och hans pappa har ju tillgodosett hans närhetsbehov, och jag har inte kunna låta bli att tänka varför han kräver samma närhet på förskolan, men det andra både yngre och lite äldre barn som inte alls har samma närhetsehov som min 2 åring. Är det helt enkelt olika personlighetsdrag bara?
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 14 Nov 2019 16:59
    #27
    helstanonymhelstanonym skrev 2019-11-14 08:09:26 följande:

    Det finns många likheter mellan det du beskriver och min egen son. Han har alltid varit en känslig och närhetstörstande liten grabb. Som bebis ville han vara i famnen jämnt, vaknade om man la ner honom osv. Vi ammade tills han var 1,5 (tack och lov att det fungerade) men vanlig mat har han alltid varit svår med, äter i princip inget i vissa perioder (är nu 4) och lite mer i vissa perioder. Sover fortfarande bäst med ngn bredvid sig, men går nu att gå upp när han somnat så sover han vidare ibland hela natten själv. Som bebis såg man alla andra "enkla" bebisar och barn runt sig medans man själv bar runt på en missnöjd herre mer eller mindre hela tiden. Har du kollat upp HNB (high need baby) eller högkänslighet, tycker mkt där stämmer på vår son och låter lite som samma med din son? Mitt enda råd är att fortsätta vara nära, så mkt han behöver. Det blir bättre, vår son är mkt mer självständig och nyfiken numera men så fort det blir ngt nytt så vill han gärna smälta det först i en trygg famn.


    Låter mycket likt min son. Såg också alla andra "enkla" bevisar som låg och sov på rygg i ett babynest och kunde inte förstå hur dom kunde göra det, trodde ju typ det var omöjligt eftersom min son vaknade direkt. Kommet ihåg på BB där vi låg kvar i 4 dygn efter min jobbiga förlossning, som slutade i akut kejsarsnitt. Vi kunde inte lägga ner honom en enda gång, och jag hade så ont att jag inte ens kunde hålla honom hela tiden. Vi fick ta hjälp av en snäll barnmorska som gick runt och guppade honom i famnen.

    Japp har läst om high need baby, och tror absolut min son är ett "sånt" barn. Men har liksom inte gjort något mer utav det än att läsa på själv och känna igen det, gör det finns väl inget man kan göra? Mer än att ha lite förståelse bara..

    Jag såg en stor förändring hos min son efter att han började på förskolan i augusti. Jag var hemma med honom fram till då, han var ju 21 månader när han började. Vi trodde förskolan skulle vara så kul för honom för han har alltid älskat öppna förskolan, älskat den miljön, andra barn osv. Han springer alltid fram till andra barn i lekparken, gärna äldre, och vill kramas, leja och vara med. Aldrig blyg eller försiktig. Men inte fattade jag att han såklart hade en trygghet i att jag fanns där bakom honom alltid. På förskolan den första tiden ensam beskrev dom honom som blyg, försiktig, hållet sig för sig själv. Jag blev så ledsen eftersom det är inte han, jag tänkte att trivs han så dåligt och är så otrygg att han blir helt personlighetsförändrad. Men sakta så "växte" han fram även där, och personalen säger att det är som ett annat barn nu, än hur han var ibörjan.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 14 Nov 2019 16:59
    #28
    helstanonymhelstanonym skrev 2019-11-14 08:09:26 följande:

    Det finns många likheter mellan det du beskriver och min egen son. Han har alltid varit en känslig och närhetstörstande liten grabb. Som bebis ville han vara i famnen jämnt, vaknade om man la ner honom osv. Vi ammade tills han var 1,5 (tack och lov att det fungerade) men vanlig mat har han alltid varit svår med, äter i princip inget i vissa perioder (är nu 4) och lite mer i vissa perioder. Sover fortfarande bäst med ngn bredvid sig, men går nu att gå upp när han somnat så sover han vidare ibland hela natten själv. Som bebis såg man alla andra "enkla" bebisar och barn runt sig medans man själv bar runt på en missnöjd herre mer eller mindre hela tiden. Har du kollat upp HNB (high need baby) eller högkänslighet, tycker mkt där stämmer på vår son och låter lite som samma med din son? Mitt enda råd är att fortsätta vara nära, så mkt han behöver. Det blir bättre, vår son är mkt mer självständig och nyfiken numera men så fort det blir ngt nytt så vill han gärna smälta det först i en trygg famn.


    Låter mycket likt min son. Såg också alla andra "enkla" bevisar som låg och sov på rygg i ett babynest och kunde inte förstå hur dom kunde göra det, trodde ju typ det var omöjligt eftersom min son vaknade direkt. Kommet ihåg på BB där vi låg kvar i 4 dygn efter min jobbiga förlossning, som slutade i akut kejsarsnitt. Vi kunde inte lägga ner honom en enda gång, och jag hade så ont att jag inte ens kunde hålla honom hela tiden. Vi fick ta hjälp av en snäll barnmorska som gick runt och guppade honom i famnen.

    Japp har läst om high need baby, och tror absolut min son är ett "sånt" barn. Men har liksom inte gjort något mer utav det än att läsa på själv och känna igen det, gör det finns väl inget man kan göra? Mer än att ha lite förståelse bara..

    Jag såg en stor förändring hos min son efter att han började på förskolan i augusti. Jag var hemma med honom fram till då, han var ju 21 månader när han började. Vi trodde förskolan skulle vara så kul för honom för han har alltid älskat öppna förskolan, älskat den miljön, andra barn osv. Han springer alltid fram till andra barn i lekparken, gärna äldre, och vill kramas, leja och vara med. Aldrig blyg eller försiktig. Men inte fattade jag att han såklart hade en trygghet i att jag fanns där bakom honom alltid. På förskolan den första tiden ensam beskrev dom honom som blyg, försiktig, hållet sig för sig själv. Jag blev så ledsen eftersom det är inte han, jag tänkte att trivs han så dåligt och är så otrygg att han blir helt personlighetsförändrad. Men sakta så "växte" han fram även där, och personalen säger att det är som ett annat barn nu, än hur han var ibörjan.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 14 Nov 2019 18:02
    #31
    Siden skrev 2019-11-14 17:32:24 följande:

    Jag reagerar mest på att han får leva på yogurt i flaska i flera veckor, och att du skriver att ni har gett upp? Hur kan man låta sin två/åring styra så? Att han är extra krävande på sin förskola kan ju bero på att han började helt nyligen (i augusti). Han kan ju ha svårt att känna sig trygg där, men med lite tid kanske han vänjer sig. Att han sover som han gör tillsammans med er är väl inte heller så farligt. Men han kommer att härja med er föräldrar, slåss och matvägra så länge ni tillåter det. Punkt. En två-åring behöver strikta regler och rutiner, annars ballar det ur. Och hur mår man om man bara äter yogurt i veckor? Hemskt, gissar jag. Ni behöver teama upp och visa att det är ni som är föräldrar och att han är ett barn.


    Alltså detta med maten är en helt egen historia som jag inte gick in på helt då det skulle bli så långt.

    Amningen strulade så fick ge flaska. Han ratade alla puréer. Jag gjorde massor med hemgjorda varianter som han åt väl jättelite ibland men inget värt nämnas. Burkmat har aldrig gått ner. När han väl skylle få börja äta bitar själv så gick pasta hem, och gör fortfarande oftast.

    Tro mig när det kommer till maten så står vi inte handfallna och låter han styra och ställa, men att erbjuda mat, och visa honom hur man äter, och även sitta bredvid och äta gemensamt är det man kan göra. Man kan INTE tvinga i barn mat. Nästa steg skulle nämligen vara att tvinga. Vi kan inte mer än att erbjuda. Ibland rätar han hela måltiden. Ibland äter han utav pastan, ibland lite potatismos, ibland majs, ibland, köttfärs, ibland lite utav mackan, ibland ett ägg, ibland lite utav korven. Imorse åt han en hel banan, 2 ägg (bara vitan) och yoghurt.

    Ja du förstår, han pillar i maten och är väldigt kräsen till nya livsmedel. Vi kan inte göra mer än att erbjuda. Har varit på extrasamtal på bvc angående maten, även pratat med en barndietist som sa att vi gör helt rätt, och gav lite tips som vi följt. Har läst av experter som skrivit om just barn och matstrul, att man ska se över en hel veckas matintag och då märket man att dom får i sig lite här och där, även fast man i stunden tycket att dom äter jättelite.

    Att han nu mest bara ätit yoghurt i sin flaska har berott på att han varit sjuk från och till i 3 veckor, då tappar han aptiten helt.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 14 Nov 2019 18:06
    #32
    Siden skrev 2019-11-14 17:32:24 följande:

    Jag reagerar mest på att han får leva på yogurt i flaska i flera veckor, och att du skriver att ni har gett upp? Hur kan man låta sin två/åring styra så? Att han är extra krävande på sin förskola kan ju bero på att han började helt nyligen (i augusti). Han kan ju ha svårt att känna sig trygg där, men med lite tid kanske han vänjer sig. Att han sover som han gör tillsammans med er är väl inte heller så farligt. Men han kommer att härja med er föräldrar, slåss och matvägra så länge ni tillåter det. Punkt. En två-åring behöver strikta regler och rutiner, annars ballar det ur. Och hur mår man om man bara äter yogurt i veckor? Hemskt, gissar jag. Ni behöver teama upp och visa att det är ni som är föräldrar och att han är ett barn.


    Med gett upp menade jag mer, att vi får nöja oss med det lilla nyttiga han får i sig. Att jag mer försöker sluta må dåligt över att han inte äter som JAG skulle önska dvs. Mer fisk och grönsaker tex.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 14 Nov 2019 18:38
    #34
    Siden skrev 2019-11-14 17:39:31 följande:

    Får han bestämma själv vad han ska äta och när? Får han bestämma var han ska sova och när? Får han bestämma att du som mamma ska släppa allt och ge honom det han behöver när som helst, trots att du är upptagen med något viktigt? Får han slå dig och bete sig illa mot dig utan att du säger ifrån på skarpen? Blir du ledsen och orolig när han är ledsen och orolig? Vrider du ut och in på dig själv för att han ska må bra?

    Att sätta gränser gentemot ett barn är minst lika viktigt som att ge närhet. En trygg mamma skapar ett tryggt barn. Jag var själv högkänslig som barn och gick en massa närhet av min mamma, men stenhårda gränser. Det gjorde mig hyfsat trygg, och jag försöker göra likadant mot mitt barn.


    Får han bestämma själv vad han ska äta och när?

    Jag och hans pappa bestämmer ju måltiderna men absolut anpassas det efter sonen. Tex. Är vi sugna på potatis men vi vet att han äter potatismos men inte kokt potatis, då gör vi potatismos.

    Vill han ha ägg på morgonen (nyss lärt sig säga ägg) då gör jag gärna det, då jag blir glad av att han äter ägg.

    Om han ratar maten helt (vilket händer vissa dagar) då gör vi inte något annat åt honom, ingen macka, utan då blir han utan mat den kvällen. Sen får han sin flaska till kvällen, så han somnar inte hungrig.

    Får han bestämma var han ska sova och när?

    Alltså han sover i våran säng, vi har inget emot det så där har vi liksom inget att diskutera om 'var' han ska sova. Han sover gärna i vagnen också på dagen, och har alltid kunnat det. Nattningarna har vi inga problem med, han somnar runt 19 på kvällarna. Det kan variera såklart beroende på omständigheter. Men han väljer glatt en bok han vill vi ska läsa på kvällen, vinkar/kramar godnatt till mamma/pappa som inte ska natta, släcker taklampan, stänger dörrarna till sovrummet, och skuttar upp i sängen själv varje kväll. Det är aldrig svårt att få honom i säng.

    Får han bestämma att du som mamma ska släppa allt och ge honom det han behöver när som helst, trots att du är upptagen med något viktigt?

    Nej jag säger att jag är upptagen, sen har han absolut dåligt tålamod och står ofta kvar och är ledsen eller drar i mina ben för att få mig dit han vill, om han vill hämta något på hans rum så kanske han vill att jag ska följa med, men han får vänta tills jag är klar. Sen är man ju sällan upptagen så länge så man inte kan ge honom den hjälpen. Det tar ju inte lång tid.

    Får han slå dig och bete sig illa mot dig utan att du säger ifrån på skarpen?

    Absolut inte. Aldrig. Jag säger ifrån ordentligt. Jag är noga med att alltid säga att det inte är OK. Jag tycker det är jätteviktigt att han vet att han aldrig få göra illa någon. Förklarar att jag blir ledsen när han slår mig. Försöker vara så pedagogisk jag kan och förklara att jag förstår att du är arg, det är okej, men du får inte slå/nypa/puttas.

    Blir du ledsen och orolig när han är ledsen och orolig?

    Beror på vad det handlar om. Blir han ledsen för att han inte får smaka kaffe eller leka med tvdosan, men då blir inte jag ledsen eller orolig. Alltså är han ledsen över bagateller som barn blir så låter jag han få vara det, det går över snabbt. Men skulle han vara ledsen en hel dag på förskolan, ja då skulle jag bli orolig.

    Vrider du ut och in på dig själv för att han ska må bra?

    Ja
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 14 Nov 2019 20:19
    #36
    Siden skrev 2019-11-14 19:52:37 följande:

    Hördu, jag tycker att du låter som en jättebra mamma. Gå på din magkänsla, ditt barn kanske är extra känsligt men det låter som om du balanserar det bra med närhet och gränser.


    Tack! Förstår absolut vad du menar med att bestämdhet inger trygghet. Sen kan jag ifrågasätta föräldrar som säger nej till barn hela tiden, saker som egentligen inte spelar så stor roll.

    Sen började jag fundera nu efter jag svarade, och hade jag fått dom här frågorna dom första månaderna i hans liv hade det varit skillnad, vissa av självklara skäl såklart, man förhåller sig ju olika till en nyfödd och till en 2 åring, haha!

    Men jag hade en traumatisk förlossningen, som satte sina spår, så första tiden som mamma var tuff för mig, och jag drabbades av post traumatisk stress syndrom faktiskt. Min förlossning höll på att lex Maria anmälas. Det var en läkare som ville det, men det beslutades sen att det inte skulle bli någon. Jag hade inget med det att göra mer än att jag fick gå till en kurator och bearbeta det. Men jag var jätteöverbeskyddande emot min son dom första månaderna. Var rädd att jag skulle förlora honom hela tiden, och var ju väldigt orolig/ledsen mycket den tiden. Men det gick över för längesen. Men jag vet inte om det kan ha påverkat min son så mycket nu.
Svar på tråden Är min 2 åring otrygg? Snälla kom med era erfarenheter/tankar.