• Anonym (H)

    Kan barn utredas mot förälders vilja?

    Som rubriken lyder. Skolan vill utreda för adhd, förälder vill inte, kan de ändå göra det?

  • Svar på tråden Kan barn utredas mot förälders vilja?
  • Anonym (Spec. ped)
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2019-11-16 10:33:55 följande:

    Är du seriös? Och är du verkligen specialpedagog? Både jag och min dotter har klarat skolan bra och har ändå haft en hel del problem. Framför allt socialt och i yrkeslivet. Jo, man behöver faktiskt utredas! Inlärningsproblem är inte det enda som utgör ADHD. Det är bara en liten del. Okej, det kanske inte är skolan som begär en utredning då. Det är då antagligen föräldrarna, eller så vill personen själv ha utredning som vuxen. 


    Inlärningsproblem är inte ett kriterier för adhd. Däremot har man svårt med andra saker som syns i skolan så som koncentrationssvårigheter, behov av återhämtning, svårt i det sociala samspelet, låg impulskontroll osv.

    Det är beundransvärt att ni fått diagnosen utan att skolan sett några tecken. Ni har kunnat sitta still och lyssna på lektioner, inte behövt extra anpassningar och klarat av samspel med kamrater utan svårigheter?

    Bup i vårt område utreder inte ens barn för adhd om inte skolans pedagogiska utredning pekar mot adhd.
  • vampyria2
    Anonym (Spec. ped) skrev 2019-11-15 15:39:34 följande:
    Barn med obehandlad Adhd har ofta inte fullständiga betyd så dom kommer ändå inte in.

    Många med obehandlad adhd hamnar i andra skalan långt från polis. Drogmissbruk och kriminalitet är otroligt vanligt bland pojkar som har en obehandlad adhd.
    Nej du har fel, jag jobbar med barn som har diagnoser och vet att du far med osanningar.
    De flesta klarar skolan bra och många har energin som behövs för att läsa vidare och bli något.

    Där emot är det extremt vanligt att kriminella och missbrukare har ADHD men det är inte samma sak som att det skulle vara många med diagnoser som det går åt skogen för faktiskt.
  • Anonym (Spec. ped)
    vampyria2 skrev 2019-11-16 11:45:44 följande:

    Nej du har fel, jag jobbar med barn som har diagnoser och vet att du far med osanningar.

    De flesta klarar skolan bra och många har energin som behövs för att läsa vidare och bli något.

    Där emot är det extremt vanligt att kriminella och missbrukare har ADHD men det är inte samma sak som att det skulle vara många med diagnoser som det går åt skogen för faktiskt.


    Jobbar du med barn med diagnoser så jobbar du inte med den grupp jag skriver om. Då har barnen en diagnos och blir erbjudna föräldrautbildningar, eventuell medicinering, melatonin, impulshanteringskurser och rätt anpassningar i skola och hem.

    Mitt inlägg handlar om dom elever som inte utreds och därför går med en obehandlad adhd.
  • Anonym (ADHD-tjej)
    Anonym (Spec. ped) skrev 2019-11-16 10:56:33 följande:
    Inlärningsproblem är inte ett kriterier för adhd. Däremot har man svårt med andra saker som syns i skolan så som koncentrationssvårigheter, behov av återhämtning, svårt i det sociala samspelet, låg impulskontroll osv.

    Det är beundransvärt att ni fått diagnosen utan att skolan sett några tecken. Ni har kunnat sitta still och lyssna på lektioner, inte behövt extra anpassningar och klarat av samspel med kamrater utan svårigheter?

    Bup i vårt område utreder inte ens barn för adhd om inte skolans pedagogiska utredning pekar mot adhd.
    När jag var barn fanns ju inte kunskap om ADHD. Men med dottern såg jag det tidigt, det började utredas när hon var 5, blev lite fördröjt och avslutades när hon var 7 - och de kom fram till att de inte såg tillräckligt mycket symptom för en diagnos. Då var det någon som också kom till skolan och tittade på henne i skolmiljön. 

    Konstigt, för under förskoleklassen så satte skolan in en resurs för henne några timmar i veckan för att hon absolut inte satt still och behövde ha någon bredvid sig för att kunna genomföra en uppgift. I ettan, när de kom och tittade på i samband med utredningen, så tyckte de inte att hon hade några speciella problem. Hon hade väl en bra fas just då. Så hon fick inte diagnos. Men tyvärr så kraschade det ju senare. Hon har ju hela tiden prioriterat och skött det som var viktigast. Precis som jag också gjorde. 

    Och jag klarade inte alltid att sitta still heller. Men jag sprang inte heller runt i klassrummet. Tjejer är ju mycket mer medvetna om hur andra uppfattar det och vill inte göra bort sig. Men, som sagt, min dotter fick diagnos först som tonåring när hon fick en riktig kris. Och då tyckte hennes lärare fortfarande att de inte ser några koncentrationssvårigheter. Uppenbarligen kunde de inte förstå att barn kan dölja sånt. 
  • Cheescake
    Anonym (Spec. ped) skrev 2019-11-16 04:51:49 följande:

    Då har man en lindrig form som ofta inte behöver utredas eller medicineras. Har man inga problem att klara skolarbetet så uppfyller man inte ens alla bups kriterier för diagnosen. Om man inte har problem i skolan så är det också extremt osannolikt att en skola skulle begära utredning.


    H*n har ingen lindring form men h*n har dels starka föräldrar som hjälpt till att kämpa med skolan och h*n är dels väldigt envis vilket har hjälp mycket ned skolan. Skolan begärde aldrig utredning utan den fick h*n i vuxen ålder. Nu har h*n både medicin och annan hjälp som gör att det fungerar mycket bättre än det gjorde tidigare. Är nära vän och är varit i åratal så jag vet hur det har varit.
  • Anonym (flum)

    ADHD är ingen riktig diagnos utan en flummig miljödiagnos. Ändrar man på miljön så blir barnen "botade". Man behöver inte knarka ner dem.

  • Cheescake
    Anonym (flum) skrev 2019-11-16 13:00:32 följande:

    ADHD är ingen riktig diagnos utan en flummig miljödiagnos. Ändrar man på miljön så blir barnen "botade". Man behöver inte knarka ner dem.


    Så det säger du?
  • Anonym (flum)
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2019-11-16 14:15:16 följande:

    Det är fruktansvärt att det fortfarande finns sån okunskap! 

    www.russellbarkley.org/factsheets/Consensus2002.pdf


    www.psychiatryadvisor.com/home/topics/adhd/adhd-symptoms-in-adulthood-vary-based-on-work-environment/

    Här är en artikel som säger att ADHD-symptomen hos vuxna i stor del verkar styras av miljön. Vuxna med ADHD som lyckats välja en gynnsam miljö inte har några ADHD symptom. Barn kan ju tyvärr inte välja sin miljö. Min poäng är att det kanske är fel medikaliseras ett tillstånd hos en individ som beror på en dålig och påtvingad miljö.
  • Anonym (ADHD-tjej)
    Anonym (flum) skrev 2019-11-16 14:29:19 följande:
    Har jag inte rätt? Att den är miljöberoende? Att den bara uttrycks i en ogynnsam miljö?
    Okej, om du nu menar att vi kan flytta ut till regnskogen - visst. Men de flesta människor vill inte lämna hela sitt vanliga liv. Jo, vårt moderna samhälle är inte bra för folk med ADHD, men det är det samhället vi lever i.

    Samma sak för barnen i skolan. Om barnet vill ha ett liv i det här samhället som vuxen, så måste hen gå i skolan. 
  • pyssel
    Anonym (flum) skrev 2019-11-16 14:29:19 följande:

    Har jag inte rätt? Att den är miljöberoende? Att den bara uttrycks i en ogynnsam miljö?


    Det beror helt på vilket handikapperspektiv du har.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (V)

    Vill ingen av vårdnadshavarna så kan det inte bli något. Är skolan väldigt oroliga för barnens situation överlag så kan de ju anmäla till soc men ett omhändertagande blir det ju inte enbart pga att de inte vill utreda. Många tror ju att en diagnos ska ligga barnen till last senare i livet. Vill endast en av vårdnadshavarna utreda så kan socialtjänsten blandas in och eventuellt fatta beslut om att gå emot den vårdnadshavaren som inte vill.

  • Anonym (flum)
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2019-11-16 19:07:56 följande:

    Okej, om du nu menar att vi kan flytta ut till regnskogen - visst. Men de flesta människor vill inte lämna hela sitt vanliga liv. Jo, vårt moderna samhälle är inte bra för folk med ADHD, men det är det samhället vi lever i.

    Samma sak för barnen i skolan. Om barnet vill ha ett liv i det här samhället som vuxen, så måste hen gå i skolan. 


    Vårt moderna samhälle är är dåligt för fler än bara dom med ADHD. En lösning är att ge alla piller för fetma, koncentrationssvårigheter, depression, högt blodtryck, spmnsvårigheter eller vad det nu kan vara men det löser ju inte själva grundproblemet, som är själva miljön.
  • BurningDiamond
    Anonym (flum) skrev 2019-11-16 14:29:19 följande:
    Har jag inte rätt? Att den är miljöberoende? Att den bara uttrycks i en ogynnsam miljö?
    Ja, och allergi existerar inte heller, det är ju också miljöberoende. Låt bli att träffa hundar om du är allergisk mot hund så slipper du vara allergiker!
  • Anonym (ADHD-tjej)
    Anonym (flum) skrev 2019-11-16 19:47:46 följande:
    Vårt moderna samhälle är är dåligt för fler än bara dom med ADHD. En lösning är att ge alla piller för fetma, koncentrationssvårigheter, depression, högt blodtryck, spmnsvårigheter eller vad det nu kan vara men det löser ju inte själva grundproblemet, som är själva miljön.
    Jaha - och vad ska du göra åt det? Slänga alla datorer och mobiltelefoner? 
  • Anonym (...)
    Cheescake skrev 2019-11-15 15:32:18 följande:

    Och en outredd epilepsi som pilot kan få stora konsekvenser för andra människor. För att inte tala om att folk kan dö för att det jobbar en pilot med epilepsi...


    Men sätta skarpladdade vapen i händerna på nån som saknar impulskontroll är helt ofarligt för omgivningen?
  • Anonym (ADHD-tjej)
    Anonym (...) skrev 2019-11-18 01:04:31 följande:
    Men sätta skarpladdade vapen i händerna på nån som saknar impulskontroll är helt ofarligt för omgivningen?
    Saknar impulskontroll??? Jag tror ingen med ADHD saknar impulskontroll helt. Och det är helt fel att dra alla över kam där. Det skiljer sig mycket.  De flesta med ADHD är impulsiva främst på några områden. Det är klart att det finns individer med ADHD som är olämpliga, men alla behöver inte vara det.

    Om man tänker så, så skulle INGEN människa vara lämplig att bli soldat, eftersom människan har en spärr mot att döda andra. Men det tränar de ju bort, t.ex. i amerikanska armén. På samma sätt tränar också poliser att inte skjuta i onödan (och att skjuta snabbt när det behövs). Även folk med ADHD som tränas lär sig ju detta. 
  • Cheescake
    Anonym (...) skrev 2019-11-18 01:04:31 följande:

    Men sätta skarpladdade vapen i händerna på nån som saknar impulskontroll är helt ofarligt för omgivningen?


    Självklart inte. Var fick du det ifrån?
Svar på tråden Kan barn utredas mot förälders vilja?