• Anonym (Varför?)

    Varför använder man märkeskläder?

    Är det för att man vill se rik ut eller varför? Jag tycker att det ser oerhört töntigt och snobbigt ut med dyra märkeskläder som kostar runt 10 tusen per plagg. Speciellt med tanke på att dom inte är finare än "vanliga" kläder.

    Ser ingen som helst fördel med märkeskläder snarare att man markant ökar risken för att bli rånad eftersom rån nu mera är vardagsmat i Sverige, och det finns så mycket annat man kan lägga pengar på. Onödigt!

  • Svar på tråden Varför använder man märkeskläder?
  • Anonym (Varför?)
    Tihi skrev 2019-11-14 18:54:46 följande:

    Vanlig klädaffär? Vanligt pris? Vad är det? Vem gjorde dig till gud och gav dig rätten att utnämna HM och Lindex till en "vanlig klädaffär"? Där säljs billiga skitkläder. En "vanlig klädaffär" för många med mig är ett ställe som säljer det du skulle kalla "dyra märkeskläder". Vi andra kallar det en "vanlig klädaffär". Sköt dig själv och skit i hur mycket vi andra lägger på våra kläder!


    Jag skrev det för att folk ska förstå vad jag menar. För de flesta är HM och Lindex vanliga klädaffärer och de har varken skitkläder eller billiga kläder.

    De allra flesta köper inte dyra märkeskläder, det är bara ett fåtal som vill sticka ut lite extra av någon anledning som gör det. Därav frågan för att jag vill veta hur de som köper dyra märkeskläder tänker.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Aldrig rånad) skrev 2019-11-14 18:54:43 följande:

    Jag bär märkeskläder och har aldrig blivit rånad! Chanel, gucci och Armani är märke där jag vet att passform, material och kvalitet är riktigt bra!

    Billiga kläder är ofta gjorda av dåliga material och i dålig arbetsmiljö. Kläder måste få kosta pengar


    Har du ärvt en massa pengar eller tjänar multum? Hur mycket spenderar du på kläder i månaden?
  • Anonym (Varför?)
    Tihi skrev 2019-11-14 18:56:28 följande:

    Din kommentar bevisar att du aldrig har tagit i ett märkesplagg och än mindre ägt något.


    Jag har ägt jackor som är märkesplagg, samtliga av dålig kvalité.
  • Anonym (e)

    10 000 per plagg kan jag hålla med om att det låter absurt. Att någon lägger ner 2000 för ett hållbart plagg (alla märkesgrejer är inte bättre än billigare, vissa märken verkar mer leva på status) känns ändå rimligt om man har det länge eller sedan säljer det vidare.

  • Tihi
    Anonym (Varför?) skrev 2019-11-14 19:01:13 följande:
    Jag har ägt jackor som är märkesplagg, samtliga av dålig kvalité.
    Vilka märken pratar du om?
  • Anonym (S)
    Tihi skrev 2019-11-14 18:56:28 följande:
    Din kommentar bevisar att du aldrig har tagit i ett märkesplagg och än mindre ägt något.
    Men vissa märken är bara dyra så länge det råder brist på dem som, Supreme tex. När de utökade utgåvan av en viss sko så sjönk priset på andrahandsmarknaden dramatiskt - för just detta märke så är andrahandsvärdet högre än de som man kan köpa i butiken. Då kan det ju inte ha att göra med kvalitet utan det måste vara något annat som gör att folk vill lägga pengar på det. 
  • Anonym (Chanelfantast)

    Du verkar inte kunna ett dyft om konfektions- och modeindustrin. Visst kan man tycka att chanel, gucci och liknande är relativt dyrt, men kvaliten och passformen är mycket bättre. Det är exklusiva plagg.

    Som exempel. En chaneljackas ärmar består av tre delar som ger ökad passform. Chanel är de enda som lyckats ta fram detta. Tvåsömsärm är vanligt men tresömsärm unikt för Chanel. Det finns dessutom extra tyg vid sömmarna för att ägaren ska kunna lägga ut plagget om de går upp i vikt och på så vis öka livslängden. Materialen är ofta siden och ull. Jämfört med polyestern som är vanlig i hmplagg.

    Hade jag haft mer pengar hade jag definitivt köpt märkeskläder. Som det är nu äger jag inget men beundrar hantverket och estetiken.

  • Anonym (...)
    Anonym (Varför?) skrev 2019-11-14 18:50:54 följande:

    Jag syftar på dyra märken som Chanel, Gant, Hollies etc


    Tommy hillfiger och ralph lauren räknas inte eller? Eftersom jag skrev de märkena.
  • Anonym (Skillnaden)

    Men det är klart att det är stor skillnad på en sidenblus och en polyesterblus till exempel. Eller en kavaj i ullblandning och en polyester- och bomullskavaj? Det är väldigt, väldigt sällan man hittar en välsydd sidenblus på H&M till exempel. Eller en tröja som innehåller mer än 10 % ull och ändå kallas för ulltröja.

  • Anonym (undrar)
    Anonym (Chanelfantast) skrev 2019-11-14 19:11:57 följande:

    Du verkar inte kunna ett dyft om konfektions- och modeindustrin. Visst kan man tycka att chanel, gucci och liknande är relativt dyrt, men kvaliten och passformen är mycket bättre. Det är exklusiva plagg.

    Som exempel. En chaneljackas ärmar består av tre delar som ger ökad passform. Chanel är de enda som lyckats ta fram detta. Tvåsömsärm är vanligt men tresömsärm unikt för Chanel. Det finns dessutom extra tyg vid sömmarna för att ägaren ska kunna lägga ut plagget om de går upp i vikt och på så vis öka livslängden. Materialen är ofta siden och ull. Jämfört med polyestern som är vanlig i hmplagg.

    Hade jag haft mer pengar hade jag definitivt köpt märkeskläder. Som det är nu äger jag inget men beundrar hantverket och estetiken.


    För oss vanliga dödliga kostar en chanel-jacka en månadslön. Har man så mycket pengar över så att man handlar så dyra kläder så har man för mycket pengar.
  • AniieeHär
    Anonym (undrar) skrev 2019-11-14 19:16:28 följande:
    För oss vanliga dödliga kostar en chanel-jacka en månadslön. Har man så mycket pengar över så att man handlar så dyra kläder så har man för mycket pengar.
    Eller så är kläder för billigt nu för tiden.
    ___________________________________________

    Förresten, apropå.... kolla gärna in den här videon.


    ">

    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • sextiotalist

    Jag misstänker att de riktigt exklusiva kläderna, som på sin höjd har en diskret märkning, skulle vi flesta inte ens känna igen. Troligen är det hela utstrålningen som lyser exklusivt. Men jag är rätt säker på att sådan person bär upp ett plagg ur Lindex kollektion med samma utstrålning.

    Själv har jag några plagg som är sk märkeskläder och dessa har varit till besvikelse.

    Nu är det inte handsydda plagg från dior jag avser, men Gant och något annat jag inte minns

  • Anonym (Katja)

    Köper dyrare kläder. Favoriten är Filippa k och soft goat

    Älskar känslan av Kashmir angora silke mot kroppen. Köpa en klänning med vackra detaljer. Jag köper få plagg men med lyxig känsla. Min dunjacka börjar nog bli 10 år nu men så kosta den 5000kr när jag köpte den. Har inget plagg i garderoben som aldrig är använd. De nästa har jag mycket.

  • Anonym (A)
    Anonym (e) skrev 2019-11-14 19:02:23 följande:
    10 000 per plagg kan jag hålla med om att det låter absurt. Att någon lägger ner 2000 för ett hållbart plagg (alla märkesgrejer är inte bättre än billigare, vissa märken verkar mer leva på status) känns ändå rimligt om man har det länge eller sedan säljer det vidare.
    Håller med
Svar på tråden Varför använder man märkeskläder?