• Sat 16 Nov 2019 13:13
    6143 visningar
    235 svar
    +2
    235
    6143

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Jag blir inte irriterad på kampanjen för att jag på något sätt känner mig träffad.
    Jag vet att jag dricker med måtta.
    Det som irriterar mig är i så fall att den här kampanjen inte lär få de med verkliga alkoholproblem att ändra sig.
    De lär ju dricka lika mycket under årets övriga dagar också.
    Är det inte lika synd om barnen då?
    Jag tror inte att någon,oavsett om man är barn eller vuxen,tycker att det är roligt om någon blir drängfull på julafton. 
    Men de som vill ta en glögg till fikat och en öl och en snaps till maten vill nog också kunna göra det utan att bli klassade som fyllon.
    Julen är väl en högtid för alla.

  • Sun 17 Nov 2019 17:39
    +2
    Anonym (Bra) skrev 2019-11-17 15:30:41 följande:
    Detta. Tänk om alla barn och föräldrar hade den kommunikationen. Bra!

    Tyvärr tror jag inte alla barn skulle svara ärligt på den frågan då de inte har en kommunikation med föräldrarna som gör att de ser frågan som helt naturlig. När elever i åk 9 tillfrågades om föräldrars alkoholvanor svarade 20% att de tycker att minst en av föräldrarna dricker för mycket. 20%. Läs det igen. Var femte elev i åk 9 tycker att någon förälder dricker för mycket. Så det finns verkligen ett behov av kampanjen. Men ett försra steg för alla vore att åtminstone prata med sina barn om det.

    Så de som reagerar så instinktiv mot denna kampanj kan börja med att fundera över om deras barn tillhör dessa 20% och åtminstone fråga barnen om hur de upplever det.
    Det som är mest irriterande med den här kampanjen är att det blir som en häxjakt på alla oss som kan dricka med måtta.
    På vilket sätt hjälper man de barn som har föräldrar med verkliga alkoholproblem genom att låta bli ölen och nubben till maten eller glöggen till fikat?
    De som har problem med alkohol lär man inte komma åt med den här kampanjen ändå.
    De dricker väl lika mycket under årets övriga dagar och högtider.
    Det är väl lika synd om barnen då?
    Men då ser man aldrig skymten av någon sådan kampanj.
    Det är bara under julen.
    Och jag tror knappast att barn till föräldrar som har alkoholproblem blir hjälpta av att deras föräldrar håller sig nyktra en dag när de dricker årets övriga dagar också.
  • Sun 17 Nov 2019 21:59
    +1
    IceKitten skrev 2019-11-17 21:15:19 följande:
    Herregud allting är ju en "häxjakt" nu enligt folk... Vem är det som jagar dig? Kommer hela byn stå utanför dörren med brinnande facklor och högafflar? Hur kan det vara så otroligt svårt att bara ignorera lite delningar på FB om man nu är så coollugn på att ens drickande inte skadar barnen?

    Kampanjen behövs, och att göra lite är alltid bättre än ingenting.
    Ja,jag brukar ignorera det.
    Men den dyker ju upp varje år ändå här och där så att helt undvika den är svårt.

    Men förklara gärna. På vilket sätt hjälper jag barn till alkoholiserade föräldrar genom att avstå från en julöl på julafton?
    Och på vilket sätt hjälper det dessa barn årets övriga dagar?
    För om de har föräldrar som är alkoholiserade så dricker de garanterat på årets övriga dagar också.
    Och då behövs väl kampanjen lika mycket då,i så fall?
    Varför bara på julen?
  • Mon 18 Nov 2019 08:37
    +1
    AniieeHär skrev 2019-11-17 22:07:38 följande:
    Det här tar jag upp varje gång "vit jul" kommer på tapeten, och jag har allt mer börjat tro att här ligger ett gigantiskt felslag. Ju fler jag pratar med som hade föräldrar (och har, för den delen) som var alkoholister desto mer verkar det som att folk delar min erfarenhet - det är inte högtiderna som är "värst" eller ens dricks för mycket på.

    Det är vardagarna som är värst. Det är skoldagarna man går hem med en klump i magen för att man inte vet om mamma eller pappa (eller båda) är nyktra eller inte. Det är då man frågar sig hur vuxen man måste vara idag. 

    På storhelger som jul har många barn andra vuxna omkring sig som de kan söka trygghet hos när en eller båda föräldrarna fallerar pga alkoholen. Tyvärr inte alla. På vardagarna när man kommer hem från skolan kl 15, då har man ingen annan vuxen än föräldrarna.
    Ja,precis. Jag tror det kan ligga något i det här.
    Därför menar jag att kampanjen skulle behövas andra dagar än just vid julen också.
  • Mon 18 Nov 2019 08:41
    Grande Rock skrev 2019-11-17 22:09:25 följande:
    Klart den behövs året runt, men nykterhetsrörelsen har successivt tappat i styrka sedan sina glansdagar och klarar därför inte av att driva i den omfattning som behövs.

    Att ignorera är inte det samma som att undvika, gissar att du inte köper allt de gör reklam för på TV bara för att du inte lyckas undvika den.
    Ja,det är väl kanske så.

    Jag har en AD-blocker installerad så jag slipper reklam och popups osv på facebook bl a.
    Men jag är med i några julgrupper på facebook och även där brukar denna diskussion dyka upp varje år.
    Och då får jag upp det i mitt flöde.
    Samma sak när den dyker upp i tidningar man läser.
    Därför menar jag att det är svårt att helt undvika den.
  • Mon 18 Nov 2019 08:43
    +1
    Anonym (Bra) skrev 2019-11-17 22:10:21 följande:
    Det är inte bara alkoholiserade föräldrar det handlar om. Det handlar om föräldrar som, i barnens ögon, dricker för mycket. Dessutom är julen värst för barnen. T.ex sommarlov kan de vara ute med vänner istället för med sina föräldrar som dricker för mycket på semestern. Men julen är alla med sina familjer, det är kallt ute osv så då tvingas de vara med föräldrarna. Så klart detta skulle behöva pågå året om, men julen är värst för barnen.

    Återigen: 20% av eleverna i årskurs 9 anser att minst en förälder dricker för mycket. Det är inte bara alkoholiserade föräldrar det handlar om.
    Har du någon källa på att det är just julen som är värst för barnen?
    Man brukar ju fira med hela familjen så då har ju barnen oftast någon annan vuxen att ty sig till.
    Men vardagarna,när de kommer hem efter skolan och inte vet om deras föräldrar kommer att vara nyktra eller ej och om de måste "vara vuxna" och ta hand om dem. Var finns kampanjen då?
  • Mon 18 Nov 2019 14:41
    +1
    Anonym (Bra) skrev 2019-11-18 12:54:41 följande:
    Jag skrev i ett annat inlägg att jag jobbar inom skola. Information från vår kurator:

    1. Det rör sig inte om alkoholiserade föräldrar. Det rör sig om föräldrar som dricker för mycket vid vissa tillfällen/helger. De klassas säkert inte som missbrukare, men har garanterat en farligt hög alkoholkonsumtion. Vardagarna är inget problem. Kanske inte heller vanliga helger.

    2. Föräldrarna kan så klart mycket väl ibland dricka för mycket på vissa vanliga helger, men det sker främst på semester och vid jul/nyår. Föräldrarna lyckas ju sköta sina jobb och problemen med alkohol syns inte utåt. Tro inte att dessa föräldrar faller in under den vanliga bilden av alkoholister.

    3. På sommarlovet kan eleverna undvika sina föräldrar genom att vara ute med sina vänner. På julen är vännerna med familjen. Och nej, de har inga andra vuxna att ty sig till på julen. Så då hamnar de hela julen med föräldrarna som de tycker dricker för mycket.

    Ett personligt exempel: Jag har som lärare fått ta hand om en 16 årig kille sista veckan innan jullovet. Såg att han var nedstämd, pratade med honom när övriga elever gått från lektionen. Han började då gråta och bara satt där och grät och berättade om hur julen kommer bli för honom. Jag skulle aldrig någonsin trott att hans föräldrar har problem med alkoholen om inte han sagt det själv. I samråd med eleven gjorde jag en anmälan till soc. Hans villkor var att jag inte fick berätta att han sagt detta till mig. Sedan tog jag med honom till kuratorn.

    Efter jullovet kom han till mig och var så glad över att föräldrarna haft en vit jul. Det hade varit bästa julen någonsin tyckte han. Tydligen hade soc kontaktat dem väldigt snabbt och han hade då berättat hur han kände, vilket varit ett uppvaknande för föräldrarna. Min enda tanke var: Hur många sådana elever har jag missat?

    År efter år visar undersökningen om alkohol bland elever i åk 9 att ungefär var femte elev anser att minst en förälder dricker för mycket. Var tionde elev svarar att de någon gång tänkt tanken att hälla ut alkoholen för föräldrarna. De säger inget till föräldrarna, men mår dåligt över detta. Var femte elev.
    1: Ja,men då är det ju inte bara till julen kampanjen borde synas.

    2. Oavsett när det händer så är det ju jobbigt för barnen om föräldrarna dricker för mycket.
    Så återigen,var finns kampanjen då?

    3. Men vad vet du om barnen har andra vuxna att ty sig till under julen eller inte?
    De flesta brukar fira med sina familjer,vilket brukar innefatta även mor- och farföräldrar och kanske även föräldrarnas syskon osv.
    Och i så fall har de ju andra vuxna att ty sig till.

    Sorgligt med pojken i skolan. Och bra att du tog tag i det så han fick hjälp.
    Men jag tror ändå att de flesta barn har det bra.
    Och de barn vars föräldrar dricker för mycket lär man inte komma åt med den här kampanjen ändå,är jag rädd.

    Jag brukar själv ta en öl och en snaps till maten på julafton,en glögg till fikat och kanske ett glas vin eller en irish på kvällen.
    Jag har frågat mina barn om de tycker jag förändras och blir jobbig på något sätt när jag dricker. Det tycker de inte.
    Men skulle de ha tyckt det så hade jag givetvis lyssnat på dem och låtit bli alkoholen,
  • Tue 19 Nov 2019 09:04
    pyssel skrev 2019-11-19 05:33:48 följande:
    Storhelger överlag brukar vara illa för barn med föräldrar med problematiskt drickande. Särskilt julen då det är den högtid som verkligen betonar att man ska vara tillsammans=tvingas i många familjer. Det finns kraftiga incitament att dricka alkohol som backas upp av andra vuxna som är glada i alkohol och det är dessutom flera lediga dagar och man är mer inomhus. Bara att googla BRIS och julen och se pressmeddelanden för hur de går upp i högre beredskap. För egen del minns jag min barndoms jular med fasa, bakom den ordnade fasaden.
    Ja,jag kan förstå det.
    Men jag tror också att det är jobbigt för barnen om föräldrarna dricker mycket under årets övriga dagar.
    Jag tänker att man inte lär komma åt de föräldrar som dricker för mycket med den här kampanjen.
    För de lär inte avstå alkoholen bara för att det är jul.
    Jag beklagar verkligen det du råkat ut för.
    Men det finns ju faktiskt mellanting också.
    Vi finns som kan dricka med måtta. 
    Man måste inte vara antingen spik nykter eller stupfull.
    Och jag tror inte att de barn som har föräldrar som dricker för mycket blir hjälpta av att,för dem,okända människor helt avstår från alkoholen under jul.
    Ska barnen bli hjälpta så behövs nog kampanjen även vid övriga storhelger och på årets övriga dagar.
  • Tue 19 Nov 2019 16:21
    +1
    pyssel skrev 2019-11-19 13:16:03 följande:
    Det kan påverka på andra ganska självklarabvis: Minska omgivningens bagatelliserande av drickandet hos de med problem - "Det är ju jul, ffs" - Det ruckar på normen. Dessutom får sig de som överkonsumerar vid jul men inte har en sjukdomsbild kanske en tankeställare, inte minst att andra kan känna sig styrkta att säga till istället för att tiga.
    Problemet med den här kampanjen är ju,som någon skrev,att den propagerar för ett totalt avståndstagande från alkohol.
    Även för alla som kan dricka med måtta.
    Och på vilket sätt man hjälper barn till föräldrar som dricker för mycket,när man inte ens känner dem eller befinner sig på samma plats,det vet inte jag.
  • Wed 20 Nov 2019 09:03
    pyssel skrev 2019-11-19 17:10:40 följande:
    Jag tänker annorlunda. Att den som tar en julöl eller IC gör det utan att tycka att den här kampanjen skaver så förbannat. Det är väl bara att inte ta den bokstavligt då, tolkningen är fri. Vad som är klart är att överförfriskade vuxna som sabbar jular, det förekommer inte bara i alkoholistfamiljen och kampanjen trycker med stora bokstäver på barnperspektivet, och i juletider med djupt rotade dryckesnormer är inte det finstilta modellen för det.
    Det skaver inte mig heller. Men jag tycker att det känns som att kampanjen riktar sig mot fel personer.
    De som verkligen borde dra ner på sitt drickande lär man ju ändå inte komma åt med kampanjen.
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...