• Anonym (Undrar)

    Fosterrörelserna har försvunnit, normalt?

    Jag är i vecka 21 (20+5) så går in i vecka 22 imorgon. Jag har senaste veckorna, sedan vecka 19 kanske, känt bebisen i magen varje dag. Här om dagen slutade rörelserna tvärt, kände kanske 1-2 puffar under hela dagen, dagen efter så var det full rulle från 7-19 på kvällen och igår så var det samma igen. Helt stilla, tror jag kände lite mitt på dagen, och sen ingenting.

    Jag blir lite orolig när fosterrörelserna minskar så kraftigt. Jag vet att jag inte tillhör förlossningen förrän nästa vecka, och min barnmorska har inte sagt någonting om fosterrörelser så har inte fått någon information om hur det ska vara. Jag vet att vissa inte börjat känna rörelser förrän man gått över vecka 20 några veckor, men jag som känt i flera veckor varje dag, de blir ju en annan sak. Borde jag va orolig och vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Fosterrörelserna har försvunnit, normalt?
  • Anonym (vecka 26)

    Från vecka 26 så bör man känna fosterrörelser varje dag.

    Innan dess så är bebisen fortf rätt så liten och kan lägga sig och sparka mot din rygg så du inte känner det.

  • Anonym (Tidigt)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-11-16 09:14:02 följande:

    Jag är i vecka 21 (20+5) så går in i vecka 22 imorgon. Jag har senaste veckorna, sedan vecka 19 kanske, känt bebisen i magen varje dag. Här om dagen slutade rörelserna tvärt, kände kanske 1-2 puffar under hela dagen, dagen efter så var det full rulle från 7-19 på kvällen och igår så var det samma igen. Helt stilla, tror jag kände lite mitt på dagen, och sen ingenting.

    Jag blir lite orolig när fosterrörelserna minskar så kraftigt. Jag vet att jag inte tillhör förlossningen förrän nästa vecka, och min barnmorska har inte sagt någonting om fosterrörelser så har inte fått någon information om hur det ska vara. Jag vet att vissa inte börjat känna rörelser förrän man gått över vecka 20 några veckor, men jag som känt i flera veckor varje dag, de blir ju en annan sak. Borde jag va orolig och vad ska jag göra?


  • Anonym (Tidigt)
    Anonym (Tidigt) skrev 2019-11-16 09:43:24 följande:
    Det är fortfarande lite tidigt att känna regelbundna rörelser men det beror Kubikskolan på vad du har att jämföra med. Nu under min nuvarande graviditet så har jag känt regelbundet sedan v.21+2. Jag har moderkaka i bakvägg. Jag kände inte rörelserna hela tiden men iaf upp till 5-10 gånger per dag.

    Har man moderkaka i framvägg så kan ju det påverka rörelserna också.

    Min förra graviditet hade jag moderkaka i framvägg. En dag i v.24+ så märkte jag av att jag inte känt rörelser på hela dagen, men jag var inte så orolig då. När jag inte känt på 1.5 dag till så åkte jag upp och fick beskedet ingen mamma vill ha.

    Är du orolig så åk upp till gynakuten, men det är som sagt gott om plats
  • LaFontaine

    Jag fick, den här gången, ?order? om att jag ska känna rörelser dagligen när jag känt rörelser dagligen en vecka eller två. Jag kände rörelser dagligen sen vecka 17 och i hos barnmorskan i vecka 20 var det därför tydligt att så skulle fortsätta. Min förra graviditet sa man från vecka 26, men det skulle tydligen vara uppdaterat nu.

  • Anonym (Undrar)

    Har känt en del rörelser idag så har nog känt att rörelserna varit varierande för att bebisen fortfarande är rätt liten och ligger i lite olika lägen så jag känner mindre, men tack för alla svar!

Svar på tråden Fosterrörelserna har försvunnit, normalt?