• Anonym (Hanna)

    Orkar inte med ojämnllikheten i ekonomin längre.

    Hej!

    Jag tjänar 37.000 i månaden och min pojkvän ska börja på universitetet om ca ett år, säger han. Han vill inte ta CSN eller jobba samtidigt utan vill att jag ska fortsätta betala all mat. Jag älskar honom och vi har varit tsm i 2 år men nu börjar jag tröttna. Vad Ska jag göra? Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Orkar inte med ojämnllikheten i ekonomin längre.
  • Anonym (Hanna)
    Don3 skrev 2019-11-16 11:01:22 följande:

    Säga att han får ta csn lån då du inte tänker försörja han.


    Han säger att han ska spara dom pengarna till en insats till en bostadsrätt.
  • Don3
    Anonym (Hanna) skrev 2019-11-16 11:04:23 följande:

    Han säger att han ska spara dom pengarna till en insats till en bostadsrätt.


    Varför kan inte du spara och han betala då? Antar ni ändå tänkt bo ihop? Annars känns det bara som han lurar dig att betala hans studier medans han lägger undan till ett liv efter studierna utan dig.
  • Kermit1561
    Anonym (Hanna) skrev 2019-11-16 11:04:23 följande:

    Han säger att han ska spara dom pengarna till en insats till en bostadsrätt.


    I praktiken är det du som sparar åt honom..
  • AnnaSthlm
    Kermit1561 skrev 2019-11-16 11:11:21 följande:

    I praktiken är det du som sparar åt honom..


    Exakt. Jag hade inte gått med på att försörja en pojkvän. Du är inte hans mamma, vill du bli?
  • AnnaSthlm

    Räkna på vad han vill att du bjuder honom på i flera år. Vad ligger hyran på? Kommer han att fortsätta betala hälften? Mat? Övriga utgifter? Säg att det bli 5 tusen i månaden som du betalar åt honom. Ta 5 gånger 12, det blir ett år. Ta gånger år som han vill studera. Sedan tar du en ränta och lägger på.

    Hur mycket vill han att du bjuder på totalt? Vad vill du göra med pengarna istället?

  • Anonym (Kille)

    Jag har varit ensam inkomsttagare i mitt förhållande som varit i 7 år nu. Och då har jag inte haft en sådan lyxlön. Min tjej har tyvärr haft kronisk sjukdom som gjort att hon inte kunnat arbeta, jag har dock inga planer på att lämna.

    Man får helt enkelt välja hur man vill leva sina liv.

  • Anonym (?)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-11-16 11:04:23 följande:

    Han säger att han ska spara dom pengarna till en insats till en bostadsrätt.


    Han ska ta CSN, spara de pengarna och du ska betala maten? Är det så han menar? Bor ni ihop? Ska du betala boendet också?
  • Godisbuske

    Han försöker göra det som en man i regel gör för en kvinna om situationen varit omvänd. Det han inte förstår är att en kvinna inte vill försörja en man även om hon kan. 

    Finns inget som gör en kvinna så snustorr som att försörja en man. En kortare tid kan gå bra men sedan dalar respekten, attraktionen  och hon finner det osexigt.

    Antigen tar han csn eller så kommer han lära sig läxan inför nästa förhållande.

  • BurningDiamond

    Nej, du ska inte betala för honom (om du inte vill), när han faktiskt har en inkomst i form av CSN, eller är berättigad till men inte vill söka. Jag kan kanske köpa att om din netto-inkomst står för 2/3 av hushållets sammanlagda inkomst så kan du stå för 2/3 av de gemensamma utgifterna, det kan kännas rättvist.

    Om ni inte har separat ekonomi så är det dags att skaffa det nu. Kolla igenom era gemensamma utgifter under de senaste 6 mån.

Svar på tråden Orkar inte med ojämnllikheten i ekonomin längre.