• Anonym (Ts)
    Sat 16 Nov 2019 17:21
    1139 visningar
    54 svar
    -1
    54
    1139

    Sitter bara i soffan...

    Nu har jag suttit i min soffa och kollat på tv dygnet runt sedan i torsdag. Bortsett från ca 10 minuter idag då jag gick till mataffären och handlade bröd. Vill helst bara sova men kan inte ens det. Äter enbart toast och dricker kranvatten.

    Hur länge står man ut med detta liv? Enda gången jag GÖR något är när jag jobbar, vilket tyvärr är rätt sällan. Haft det såhär rätt länge nu och undrar om jag är på väg in i en djup depression pga detta.

    Längtar tills lön så jag åtminstone kan gå till nån pub eller café och titta på eller prata med folk. Eller i alla fall kunna köpa mat.

  • Svar på tråden Sitter bara i soffan...
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 16 Nov 2019 20:48
    #11
    -1
    Anonym (SMART) skrev 2019-11-16 20:43:12 följande:

    Du väljer själv vad du ska göra, hela tiden.

    Du kan göra vad du vill.


    Ja sova, se på tv eller gå ut och gå möjligen. Kan inte göra NÅGONTING som jag vill göra...

    Så det stämmer verkligen inte.
  • Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 21:30
    #12

    Söker du jobb?

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 16 Nov 2019 21:35
    #13
    Anonym (Anna) skrev 2019-11-16 21:30:32 följande:

    Söker du jobb?


    Varje dag i vanliga fall. Men inte sen torsdags.
  • Anonym (SMART­)
    Sat 16 Nov 2019 22:54
    #14
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-16 20:48:12 följande:
    Ja sova, se på tv eller gå ut och gå möjligen. Kan inte göra NÅGONTING som jag vill göra...

    Så det stämmer verkligen inte.
    Vad vill du göra då som du "inte kan"?

    Jag tror att det är dags att du tar dig i kragen eller söker hjälp.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 16 Nov 2019 22:57
    #15
    Anonym (SMART) skrev 2019-11-16 22:54:50 följande:

    Vad vill du göra då som du "inte kan"?

    Jag tror att det är dags att du tar dig i kragen eller söker hjälp.


    Massor men allt kostar pengar. Söka hjälp? Tror du någon kommer ge mig pengar?
  • Anonym (SMART­)
    Sat 16 Nov 2019 23:06
    #16
    -1
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-16 22:57:53 följande:
    Massor men allt kostar pengar. Söka hjälp? Tror du någon kommer ge mig pengar?
    Dags att ta sig i kragen då och jobba så att du kan göra det du vill.
    Du är vuxen.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sun 17 Nov 2019 10:42
    #17
    -1
    Anonym (SMART) skrev 2019-11-16 23:06:29 följande:

    Dags att ta sig i kragen då och jobba så att du kan göra det du vill.

    Du är vuxen.


    Jag tar alla jobbpass som finns och söker fler jobb varje dag! Vad mer kan man göra?

    Kul för dig att du glider runt i livet på en räkmacka, men alla har inte den turen!
  • Sun 17 Nov 2019 11:33
    #18
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-16 20:15:33 följande:

    "Enda gången jag GÖR något är när jag jobbar, vilket tyvärr är rätt sällan."

    Nej försörjningsstöd funkar inte. Fick avslag med motiveringen att jag kan låna eftersom jag kommer få lön iaf denna månad, nästa vet jag inget om än. Förra månaden fick jag 2800kr i lön. Jag har ingen att låna av och kan ej ta lån. Att överklaga tar för lång tid och när jag själv arbetade med försöjningsstöd på soc vann ingen av våra klienter någonsin en överklagan. Så jag vet av erfarenhet att det är omöjligt.


    Ett avslag med motivering att du skulle låna istället kommer du utan tvekan att vinna en överklagan på. Nin erfarenhet är att överklagan går igenom i ungefär 50% av fallen så att det skulle vara omöjligt håller jag verkligen inte med om. Att lämna in en lapp där det står att du överklagar kan knappast vara så jobbigt att du inte orkar. Förvaltnkngsrätten tolkar rätten till bistånd mycket generösare än kommunerna.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sun 17 Nov 2019 11:46
    #19
    Drottningen1970 skrev 2019-11-17 11:33:22 följande:

    Ett avslag med motivering att du skulle låna istället kommer du utan tvekan att vinna en överklagan på. Nin erfarenhet är att överklagan går igenom i ungefär 50% av fallen så att det skulle vara omöjligt håller jag verkligen inte med om. Att lämna in en lapp där det står att du överklagar kan knappast vara så jobbigt att du inte orkar. Förvaltnkngsrätten tolkar rätten till bistånd mycket generösare än kommunerna.


    Då har vi olika erfarenhet av detta med överklagan. I den kommun jag arbetade i gick överklagan aldrig väl för våra klienter. Enbart en formalitet som klienten har rätt till.

    Hur lång tid anser du att en överklagan tar?

    En gång för många år sedan sökte jag försöjningsstöd. Vi skötte all kontakt via mailkonversation. Fick till slut avslag (kommer ej ihåg exakt anledning, nåt intyg som behövdes) men överklagade och bifogade det saknade intyget via mail samma kväll och han omvärderade beslutet så jag fick en utbetalning efter ett par dagar. Denna gång gick det med andra ord inte vidare till förvaltningsrätten utan socsekreteraren insåg att jag hade rätt.
  • Anonym (M)
    Sun 17 Nov 2019 11:56
    #20
    +2

    Ok res dig ur soffan och drick ett glas vatten till. Sträck på dig och andas in djupt. Ät något. Ta en dusch och sätt på dig rena kläder. När borstade du tänderna senast? Ta hand om dig själv. Finns det någon du kan ringa? En kompis, bror eller en förälder? Ägna sedan en halvtimme åt att röja upp i lägenheten. Blir du inte klar så är det ok, det viktiga är att du får det att se lite trevligare ut. Sedan är det dags att gå ut. Ta en promenad runt kvarteret, gå till biblioteket, någon gratis utställning, titta in i en kyrka, gå en sväng i saluhallen och se om de har smakprov ute, eller gå en runda i parken - någonting, vad som helst. Du måste få andas in lite frisk luft och få lite sol och se något annat än din soffa.

    Det blir bättre. Ett steg i taget. Vi är många som har varit där och tagit oss därifrån. Håll fast i att det är något tillfälligt, som ett svårt fall influensa eller tandvärk. Du vet vad som kommer att få dig att må bättre och du måste bara börja målmedvetet göra förändringar som kommer att ta dig dit.

Svar på tråden Sitter bara i soffan...