• Sat 16 Nov 2019 17:27
    568 visningar
    5 svar
    5
    568

    Hjälp, tvättkaos :(

    blev spottad på för några veckor sedan av en väldigt utåtagerande påverkad person och slängde kläderna i tvättkorgen och så blev dom liggande ett tag där innan jag tvättade omgång ett.


    är skitorolig för insåg i efterhand att jag dels underdoserade förmodligen tvättmedlet och dessutom använde jag flytande medel direkt i tvättfacket utan flytande medel-mått och så gick dom i torktumlarn efter det där jag har tvättat och torkat en massa handdukat och sängkläder efter det.


    är jätteorolig att sängkläderna och handdukarna har blivit kontaminerade med blodsmitta i torktumlaren nu eftersom han var klart påverkad och kläderna som gick innan kanske inte blev helt rena. läste att hepatit bland annat kan överleva länge på ytor och smittor kan föras över till resten av kläderna som tvättas i samma omgång :(


    har också kvar några ytterplagg som fick spott på sig och jag vet inte om jag ska våga tvätta dom och använda dom igen och hur i så fall tvätta dom


    kanske borde slänga dom istället :(


    hjälp jag är så himla orolig

  • Svar på tråden Hjälp, tvättkaos :(
  • Anonym (Linda­)
    Sat 16 Nov 2019 19:33
    #2

    Det är absolut ingen fara! Oroa dig inte, utan använd alla dina saker som vanligt!
    Du verkar vara väldigt orolig - är denna oro något som påverkar mycket i ditt liv?

  • Anonym (Opera­tionss­jukskö­terska­n)
    Sat 16 Nov 2019 20:56
    #2

    Hallå där, bara lugn! Nästan inget smittar genom spott, möjligen herpes men det överlever inte så länge i luft. Jag jobbar på en operationsavdelning och kommer dagligen i kontakt med diverse kroppsvätskor, inte ens blod på hel hud smittar. Chansen är otroligt liten, slappna av och njut av helgen istället.

  • Sat 16 Nov 2019 21:12
    #3
    Anonym (Linda) skrev 2019-11-16 19:33:56 följande:

    Det är absolut ingen fara! Oroa dig inte, utan använd alla dina saker som vanligt!
    Du verkar vara väldigt orolig - är denna oro något som påverkar mycket i ditt liv?


    Jag är så rädd för jag doserade dessutom tvättmedlet den minsta doseringen för mjukt vatten och jag dom senaste dagarna fick resultat på analys och jag har hårt vatten och skulle därför använt ungefär det dubbla egentligen.


    Jag blir lätt orolig när det handlar om risk för sjukdomar eller skador. Framför allt tanken nu på ifall han hade blodsmitta och jag genom att inte hantera den bespottade tvätten rätt orsakar att resten av tvätten blev kontaminerad och torktumlaren och sen därmed all annan tvätt som går i den och så har vi otur så blir min familj smittad. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag smittar min familj med allvarlig sjukdom.


    Usch, känner att jag skulle vilja elda upp allt som gick i den tvätten och i torktumlaren direkt efter för säkerhetsskull.

  • Sat 16 Nov 2019 21:20
    #4
    Anonym (Operationssjuksköterskan) skrev 2019-11-16 20:56:00 följande:

    Hallå där, bara lugn! Nästan inget smittar genom spott, möjligen herpes men det överlever inte så länge i luft. Jag jobbar på en operationsavdelning och kommer dagligen i kontakt med diverse kroppsvätskor, inte ens blod på hel hud smittar. Chansen är otroligt liten, slappna av och njut av helgen istället.


    Jag råkade köra just den omgången med spott på i kall tvätt med hälften av tvättmedelsdosering jag skulle ha haft enligt tabellen på flaskan. Sedan direkt in i torken som bara går ganska låg värme.


    Jag är orolig att det fanns blodblandning i spottet i värsta fall och resten av tvätten blev kontaminerad och sedan i sin tur kontaminerade torken som jag torkade familjens sängkläder och handdukar i dagen efter. Har just dom sängkläderna i barnens sängar och handdukarna har hängt framme sen dess och använts dagligen


    Jag läste i efterhand att smutstvätt med kroppsvätskor ska tvättas i minst 60 grader för att få bort eventuella smittor och helst separat från annan tvätt? Gjorde inte något av det rätt utan jag blandade dom hejvilt med resten av familjens tvätt.


    Överväger att slänga dom sakerna som gick i maskinen med och direkt efter för att säkra att dom inte kontaminerar resten av våra plagg sen nästa omgångar.


    Om jag ska tvätta och kunna använda dom kläderna som är kvar som jag hade på när jag blev spottad på, hur ska jag tvätta dom på bästa sätt? Det är kläder som inte kan gå högre än 40 grader.

  • Sat 16 Nov 2019 21:21
    #5
    millanmickis skrev 2019-11-16 21:12:04 följande:

    Jag är så rädd för jag doserade dessutom tvättmedlet den minsta doseringen för mjukt vatten och jag dom senaste dagarna fick resultat på analys och jag har hårt vatten och skulle därför använt ungefär det dubbla egentligen.


    Jag blir lätt orolig när det handlar om risk för sjukdomar eller skador. Framför allt tanken nu på ifall han hade blodsmitta och jag genom att inte hantera den bespottade tvätten rätt orsakar att resten av tvätten blev kontaminerad och torktumlaren och sen därmed all annan tvätt som går i den och så har vi otur så blir min familj smittad. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag smittar min familj med allvarlig sjukdom.


    Usch, känner att jag skulle vilja elda upp allt som gick i den tvätten och i torktumlaren direkt efter för säkerhetsskull.


    Ärligt, det här är inte friskt tänkt. Lugna ner dig. Det är större risk att smittas av en förkylning när någon spottar på dig än hiv eller hepatit mfl, vars "spottsmitta" är 0% om det inte är så att personen spottat en liter direkt i din mun när du har blödande tandkött.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Hjälp, tvättkaos :(