• Anonym (Palin­a)
    Sat 16 Nov 2019 20:12
    1059 visningar
    57 svar
    57
    1059

    Pappan väljer bort sina barn

    Jag och min sambo har gemensamma barn som båda är under 3 år gamla.

    Han är pga jobb inte hemma mer än 2-3 dagar i veckan. Han tackar även ja till mer jobb om han får förfrågan.

    Han vill absolut inte byta jobb inte ens i samma bransch med andra arbetstider.När jag frågar om det inte känns jobbigt för honom när han inte träffar barnen på flera dagar i rad vecka efter vecka påpekar han att han är van att jobba så här och att han tjänar bra och det är så han vill jobba! .

    Vi bor inte under samma tak för tillfället då vi bråkar mycket om det här. När han är ledig från jobbet säger han till mig att när han väl är ledig ?måste? han ta hand om barnen

    Vill man inte träffa sina barn så mkt som möjligt och till och med i hans fall lära känna sina barn?

    Han lämnar gärna bort ansvaret med barnen till sina föräldrar. Jag ser att barnen inte har någon stark anknytning med sin pappa.

    Han säger att han ska ha barnen varannan vecka om vi går isär. Jag säger att han får det men att han då måste byta jobb. Det har han inget svar på .

    Han skulle ALDRIG klara av att ta hand om barnen varannan vecka. Han klarar inte ens en dag. Så fort han ska ha dom ensam ,även när vi bodde ihop slutade det med att hans föräldrar va här och hjälpte honom. Han ringer mig och frågar vad han ska göra om dom skriker,han kommer hem med barnen rätt som det är för att han inte orkar mer fast han vara haft dom en kort stund.

    Hur skulle ni försökt lösa det med vårdnaden med en oansvarig pappa som man inte kan lita på till hundra procent ?

  • Svar på tråden Pappan väljer bort sina barn
  • Anonym (mami)
    Sat 16 Nov 2019 22:25
    #31
    Anonym (Palina) skrev 2019-11-16 20:12:57 följande:

    Jag och min sambo har gemensamma barn som båda är under 3 år gamla.

    Han är pga jobb inte hemma mer än 2-3 dagar i veckan. Han tackar även ja till mer jobb om han får förfrågan.

    Han vill absolut inte byta jobb inte ens i samma bransch med andra arbetstider.När jag frågar om det inte känns jobbigt för honom när han inte träffar barnen på flera dagar i rad vecka efter vecka påpekar han att han är van att jobba så här och att han tjänar bra och det är så han vill jobba! .

    Vi bor inte under samma tak för tillfället då vi bråkar mycket om det här. När han är ledig från jobbet säger han till mig att när han väl är ledig ?måste? han ta hand om barnen

    Vill man inte träffa sina barn så mkt som möjligt och till och med i hans fall lära känna sina barn?

    Han lämnar gärna bort ansvaret med barnen till sina föräldrar. Jag ser att barnen inte har någon stark anknytning med sin pappa.

    Han säger att han ska ha barnen varannan vecka om vi går isär. Jag säger att han får det men att han då måste byta jobb. Det har han inget svar på .

    Han skulle ALDRIG klara av att ta hand om barnen varannan vecka. Han klarar inte ens en dag. Så fort han ska ha dom ensam ,även när vi bodde ihop slutade det med att hans föräldrar va här och hjälpte honom. Han ringer mig och frågar vad han ska göra om dom skriker,han kommer hem med barnen rätt som det är för att han inte orkar mer fast han vara haft dom en kort stund.

    Hur skulle ni försökt lösa det med vårdnaden med en oansvarig pappa som man inte kan lita på till hundra procent ?


    Det normala är att man delar bo boendet. Det är också den lösningen familjerätten kommer att rekommendera och en domstol att välja.

    Även om han inte är en bra förälder nu behöver inte betyda att han alltid kommer att vara det. Att ha viljan är det viktigaste. Vilket han säger sig ha. Dock ekar de orden rätt tomma i mina öron. Han visar ju med handling just nu att han inte vill vara med sina barn. Risken är stor att han rätt snabbt kommer att välja bort varannanveckaslivet. Men man vet aldrig. Folk ändras och utvecklas och växer ibland av ansvaret.
  • Anonym (S)
    Sat 16 Nov 2019 22:29
    #32
    Anonym (Palina) skrev 2019-11-16 21:52:27 följande:

    Ja så kan det bli. Men anser att han inte kommer blir tryggare i sitt föräldraskap om han inte träffar barnen oftare än några timmar 2-3 dagar i veckan.

    Det är det jag vill att han ska förstå. Att bildar man familj får man vara beredd att offra vissa saker i livet om det nu inte fungerar. Tyvärr är han en stor egoist som bara ser sig själv.


    Hur skulle du vilja ha upplägget då? Om barnen är under 3 låter det väl inte helt konstigt med umgänge tex 3 timmar 3 ggr i veckan? Särskillt inte om han inte har så nära relation med barnen nu. Vore inte det ett ganska bra upplägg om du ör osäker på att han klarar längre stunder med barnen själv?
  • Anonym (Nej)
    Sat 16 Nov 2019 22:47
    #33
    Anonym (eee) skrev 2019-11-16 21:23:22 följande:

    Han kommer inte får vårdnaden om det är som hon beskriver, man ska inte skärma upp folk här i trådarna. 

    Familjerätten och soc är inte rättsliga instanser. Där får man hjälp att samtala och ev medla, så där kan hon visst ta upp den här oron. 

    Man behöver inte säga negativa saker, bara sanningen och alltid med folks på barnens bästa. 

    Sedan, så unga barn brukar inte bo varannan vecka, det är inte vad som rekommenderas. 


    Fast nu har jag rådfrågat en jurist för inte så längesen om ett liknande fall. Då sa de just att söker hon ensam vårdnad så kan det leda till att han får vårdnaden eftersom de kan tolka det som att hon vill försvåra kontakten med pappan. Ska man söka ensam vårdnad ska man ha en bra anledning tex att man ska flytta långt bort eller att pappan inte samarbetar. Det kan tex handla om kommunikationssvårigheter mellan föräldrarna som de kan besluta att den ena får ensam vårdnad. Men det är olika från fall till fall och de utgår alltid från vad de tycker är för barnens bästa.
  • Anonym (Palin­a) Trådstartaren
    Sat 16 Nov 2019 23:03
    #34
    Anonym (S) skrev 2019-11-16 22:29:50 följande:

    Hur skulle du vilja ha upplägget då? Om barnen är under 3 låter det väl inte helt konstigt med umgänge tex 3 timmar 3 ggr i veckan? Särskillt inte om han inte har så nära relation med barnen nu. Vore inte det ett ganska bra upplägg om du ör osäker på att han klarar längre stunder med barnen själv?


    Jo absolut, menar att jag inte förstår att han kan välja jobb framför barnen. Hade jag varit borta hemifrån mycket och min partner säger att han ser att det inte finns någon relation mellan mig och barnen hade jag tänkt om. På så vis hade han kunnat träffat barnen korta stunder varje dag och om vi bodde tillsammans hade hade han även då träffar barnen varje dag så dom hade känt tillit för honom . Barnen är små,yngsta är under året så varje gång dom ses blir det som att börja om på ny kula igen för barnet .
  • Anonym (Palin­a) Trådstartaren
    Sat 16 Nov 2019 23:10
    #35
    Anonym (Nej) skrev 2019-11-16 22:47:59 följande:

    Fast nu har jag rådfrågat en jurist för inte så längesen om ett liknande fall. Då sa de just att söker hon ensam vårdnad så kan det leda till att han får vårdnaden eftersom de kan tolka det som att hon vill försvåra kontakten med pappan. Ska man söka ensam vårdnad ska man ha en bra anledning tex att man ska flytta långt bort eller att pappan inte samarbetar. Det kan tex handla om kommunikationssvårigheter mellan föräldrarna som de kan besluta att den ena får ensam vårdnad. Men det är olika från fall till fall och de utgår alltid från vad de tycker är för barnens bästa.


    Vill inte försvåra för pappan. Tvärtom. Därför jag tjatat så länge på hans tänkande med hans arbetstider osv. Så att det ska fungera för barnen i långa loppet. Att det ska få en bra anknytning. Du valde han jobb framför familj och det kommer resultera i en fortsatt dålig anknytning samt osäkerheten han har som förälder . Och det är det jag oroar mig över. Om jag inte kan ta upp det på socialen är systemet helt tokigt. Jag kan säga framför dom som det är att jag bara vill att det ska fungera det är det jag alltid kämpat för,men han väljer en annan väg som gör det svårare för han själv att lära sig att ta hand om barnen. Men jag förstår att barnen skriker när dom är med honom . Dom träffar honom såpass sällan .
  • Anonym (S)
    Sat 16 Nov 2019 23:13
    #36
    Anonym (Palina) skrev 2019-11-16 23:03:54 följande:

    Jo absolut, menar att jag inte förstår att han kan välja jobb framför barnen. Hade jag varit borta hemifrån mycket och min partner säger att han ser att det inte finns någon relation mellan mig och barnen hade jag tänkt om. På så vis hade han kunnat träffat barnen korta stunder varje dag och om vi bodde tillsammans hade hade han även då träffar barnen varje dag så dom hade känt tillit för honom . Barnen är små,yngsta är under året så varje gång dom ses blir det som att börja om på ny kula igen för barnet .


    Jo, att du jnte förstår hans val förstår jag. Men om ni nu har bestämt er för att separera handlar det väl främst om att lösa det praktiska kring barnen? Inte att önska att han vore en annan person?
  • Anonym (S)
    Sat 16 Nov 2019 23:18
    #37
    Anonym (Palina) skrev 2019-11-16 23:10:11 följande:

    Vill inte försvåra för pappan. Tvärtom. Därför jag tjatat så länge på hans tänkande med hans arbetstider osv. Så att det ska fungera för barnen i långa loppet. Att det ska få en bra anknytning. Du valde han jobb framför familj och det kommer resultera i en fortsatt dålig anknytning samt osäkerheten han har som förälder . Och det är det jag oroar mig över. Om jag inte kan ta upp det på socialen är systemet helt tokigt. Jag kan säga framför dom som det är att jag bara vill att det ska fungera det är det jag alltid kämpat för,men han väljer en annan väg som gör det svårare för han själv att lära sig att ta hand om barnen. Men jag förstår att barnen skriker när dom är med honom . Dom träffar honom såpass sällan .


    Nu tycker jag också att det låter konstigt att man skulle bli av med vårdnaden enbart baserat på att man sökt enskild vårdnad. Men det är ju ändå skilnad på att lyfta de problem ni har/som du ser hos pappan med soc/familjerätten och att ansöka om enskild vårdnad. Du blandar ihop två olika saker nu. Stämma om vårdnaden gör man för övrigt i domstol
  • Anonym (Ää)
    Sun 17 Nov 2019 06:01
    #38

    Är han en "trucker". Kör han lastbil?

  • Sun 17 Nov 2019 07:05
    #39

    min far var likadan, jobbade från kl.4 på morgonen till kl. 19 på kvällen, var hemma på helger men umgicks inte med oss barn, utan var ute och meckade med sin bil. När mina föräldrar separerade var vi hos pappa varannan helg, oftast blev det var 4e helg för det var ju en raggarträff någonstans och han skulle ju då supa. Han lovade oss att vi skulle åka iväg när vi var hos honom några veckor på sommarlovet, men det blev aldrig av och vi fick en varsin femhundring och vi skulle då vara nöjda.. Vi stannade bara 2 utav de 6 veckor vi skulle vara hos pappa för han inte direkt brydde sig om vad vi gjorde eller gav oss någon som helst uppmärksamhet.

    Ett tag valde han bort oss för hans dåvarande tjej tyckte inte om att vi var hemma hos honom när hon var där.

    Detta har slutat med att ingen av oss syskon har någon direkt kontakt med honom, pratar kanske 2-3 gånger om året, träffas kanske varannat år. Han försökte bygga upp relationen med oss igen förra året men han blev ihop med ragatan som hatade oss och nu är han inte längre intresserad.

    Var en riktig "pappas flicka" när jag var liten, nu så går jag direkt till mamma om jag behöver hjälp med något.

  • hawtho­rne
    Sun 17 Nov 2019 07:23
    #40
    +1
    Anonym (Palina) skrev 2019-11-16 23:10:11 följande:
    Vill inte försvåra för pappan. Tvärtom. Därför jag tjatat så länge på hans tänkande med hans arbetstider osv. Så att det ska fungera för barnen i långa loppet. Att det ska få en bra anknytning. Du valde han jobb framför familj och det kommer resultera i en fortsatt dålig anknytning samt osäkerheten han har som förälder . Och det är det jag oroar mig över. Om jag inte kan ta upp det på socialen är systemet helt tokigt. Jag kan säga framför dom som det är att jag bara vill att det ska fungera det är det jag alltid kämpat för,men han väljer en annan väg som gör det svårare för han själv att lära sig att ta hand om barnen. Men jag förstår att barnen skriker när dom är med honom . Dom träffar honom såpass sällan .
    Tjat handlar egentligen om att få någon att göra som man själv vill. När man tjatar tror man att genom att gnaga hål i huvudet på personen kommer jag att vinna. Samtidigt gör man sig helt döv för personens egna åsikter. Målet är att få min egen vilja fram.

    Nästan alla jag känner reagerar starkt negativt på tjat, barn som vuxna. Reaktionen blir oftast det motsatta, de gör precis tvärtom. 

    Det är inte konstigt att han tar den enkla vägen, du sopar framför hans dörr och tar hela tiden över när det blir jobbigt. Han behöver aldrig ta de jobbiga bitarna. 
    För även när det handlar om föräldraskapet ser jag att du vill att det ska vara på ditt sätt och du ser till att det blir så.
    När gav han upp och varför? 

    Du säger att barnen skriker när de är hos honom. Och?
    Varför skriker de?
    Kanske för att det är en lätt väg för dem att få sin vilja fram.

    Soc kommer att träda in när barnen far illa eller riskerar att fara illa. De gör de inte bara för att du eller hand föräldrar hjälper honom. Så systemet funkar utmärkt fastän det kanske inte funkar som DU vill. Soc är alltså inte en instution man tar till för att få folk att göra som man vill. Soc ska se till att barn inte far illa. Punkt.

    Sluta tjata på honom. Låt honom vara förälder på sina villkor. Låt honom göra egna fel. Försök inte få honom att bli en förlängt mamma. 
    Tycker ni ska gå på förmedlingssamtal. Det gör man via familjeenheten på kommunen. Där tar man upp  sådant man inte är överens om. Och eftersom ni redan har separerat så är det ett bra ställe att ta upp boendefrågor på.

    Han kommer inte att bli av med vårdnaden under rådande premisser. (Möjligen kan du bli det för att du försöker försvåra föräldraskapet för honom).
    Jag ser inget som gör honom direkt olämplig som förälder, jag ser i honom någon som blir söndertjatat och aldrig får chansen att vara förälder på sina egna villkor. 

    Vårdnad och boende är två mycket olika saker. 

    Men som sagt. Börja med förmedlingssamtal på kommunen och fundera på varför du inte låter honom göra egna misstag.


Svar på tråden Pappan väljer bort sina barn