• LaraS

    Försämrad syn av hormonspiral

    för ca 2 år sedan satte jag in en hormonspiral hos barnmorskan och tänkte att de enda biverkningarna som jag behöver hålla koll på var de i bipacksedeln. Men nu ångrar jag mig djupt...

    Några månader efter märkte jag att min syn försämrades en hel del och fick det konstaterat av optikern, denna försämring fortsatte läskigt snabbt och ca 1,5 år efter gick jag från att ha -0,75 i cylinder till -3,50. Sfären har också ändrats.

    Jag var hos vårdcentralen och alla tester (järnbrist, diabetes osv visade negativt). Det enda nya är ju spiralen så jag bestämde mig för att ta bort den. Gjorde syntest 5 månade efter uttag och min syn har inte ändrat sig alls!!! Alltså gick det från att ändras läskigt fort och misstänksamma läkare på St:erik ögonsjukus (mååånga läkarbesök) till ingen förändring alls efter uttag....

    Någon som upplevt en onormal synnedsättning efter insättning av hormonspiral? Har just nu startat en utredning hos tillverkaren och vill gärna veta om fler har upplevt samma sak som mig.

Svar på tråden Försämrad syn av hormonspiral