• Anonym (Ts)

    Kan man få hjälp att bli gravid som 41-42-åring?

    Om man är 41-42 år och vill bli gravid men det inte går, kan man få någon hjälp då? Tex mediciner och sånt. Eller tycker de att man är för gammal för att få sånt?

    Jag tror det är pga min ålder jag inte blir gravid för jag har barn sen innan (med annan partner dock), fyller snart 42 nu och inget händer. Min nuvarande partner har inga barn sen innan. Men jag har mens och så varje månad.

    Om jag söker hjälp, kommer de bara säga "du är för gammal, ge upp" eller ge mig något för att tex hjälpa ägglossning? Jag tror att problemet kan vara för kort follikelfas så inte ägget hinner utvecklas färdigt innan det släpper. Har kort menscykel 25 dagar, den var lite längre när jag var yngre.

    Obs jag vill inte prova äggdonation än. Så undrar om hjälp för att kunna få egna barn. Och kan de tex kolla min mans spermier eller tas det för givet att jag är problemet?

    Tacksam för svar <3

  • Svar på tråden Kan man få hjälp att bli gravid som 41-42-åring?
  • Anonym (B)

    Vissa ställen har åldersgräns på 40 år andra 42 år.

  • Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2019-11-17 18:29:23 följande:

    Vissa ställen har åldersgräns på 40 år andra 42 år.


    För fertilitetsutredning alltså.
  • Anonym (ED-mamma)

    Inte via landstinget och mycket tveksamt privat också. IVF-klinikerna har åldersgräns 42. Efter det anses chansen att bli gravid även med IVF minimal eftersom äggkvaliteten som regel är riktigt dålig i den åldern. Danmark har 45 som åldersgräns, men det är ju diskutabelt om det är enbart utifrån pengar för chansen där är ju inte större än om man gör IVF i Sverige. Återstår nån privat gynläkare som skriver ut Letrosol. Har du äl ökar det däremot inte chansen alls enligt den gynläkare jag hade i 10 år eftersom problemet återigen är äggkvaliteten. Tveksamt om ni får göra en hel utredning där även spermierna kollas. Skulle vilja påstå att det till 99% beror på kvinnans ägg om man inte blir gravid vid 42. Men fråga går ju, men som sagt privat.

    Äggdonation tycker jag däremot ni absolut ska fundera på. Jag har två barn via ED. Solig Utan ED hade jag inte haft barn alls trots att jag började försöka vid 37. Chansen att få barn är mycket stor, ca 55% varje gång. Glad

  • Anonym (Ts)

    Någon regelrätt utredning tror jag inte att jag behöver, eftersom jag fått barn innan, men kanske något för att "hjälpa på traven" lite. Tex något som gör att man ägglossar bättre (letrozol?) eller så, vad finns det för sådana möjligheter? Skriver läkare ut och i så fall vilken läkare...? Vart vänder man sig? Vill inte bli utskrattad för att jag är äldre, är lite rädd för det :/ Och hur menar du att det inte hjälper om man har ägglossning? Jag tror att jag har det (får värk vid ÄL) men vet ju inte om jag har det varje månad...

    Man behöver nog inte tex kolla äggledare etc för jag har ju fått barn innan. Däremot min partners spermier skulle kanske vara bra... men det kanske går att göra med hemmatest? För det hade ju varit surt om det var det som var problemet och vi krånglat en massa med mig, så det vill man gärna utesluta. 

    IVF tror jag inte riktigt på, för jag har inte så högt AMH och som jag förstår då så får man inte ut så många ägg till IVF ändå med mediciner, utan det är bättre att köra på själv och hoppas att det lossnar ett bra ägg när man har ägglossning eftersom AMH säger mer om äggreserv än äggkvalitet. Mitt FSH, östrogen etc värden är bra för min ålder. 

    Vi vill gärna försöka själva lite till innan vi provar ED men det är en möjlighet om vi uttömt alla chanser att få det med egna ägg. Vad är det för åldersgräns för det (så man inte missar fönstret)? 

  • Anonym (B)
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-17 19:04:53 följande:

    Någon regelrätt utredning tror jag inte att jag behöver, eftersom jag fått barn innan, men kanske något för att "hjälpa på traven" lite. Tex något som gör att man ägglossar bättre (letrozol?) eller så, vad finns det för sådana möjligheter? Skriver läkare ut och i så fall vilken läkare...? Vart vänder man sig? Vill inte bli utskrattad för att jag är äldre, är lite rädd för det :/ Och hur menar du att det inte hjälper om man har ägglossning? Jag tror att jag har det (får värk vid ÄL) men vet ju inte om jag har det varje månad...

    Man behöver nog inte tex kolla äggledare etc för jag har ju fått barn innan. Däremot min partners spermier skulle kanske vara bra... men det kanske går att göra med hemmatest? För det hade ju varit surt om det var det som var problemet och vi krånglat en massa med mig, så det vill man gärna utesluta. 

    IVF tror jag inte riktigt på, för jag har inte så högt AMH och som jag förstår då så får man inte ut så många ägg till IVF ändå med mediciner, utan det är bättre att köra på själv och hoppas att det lossnar ett bra ägg när man har ägglossning eftersom AMH säger mer om äggreserv än äggkvalitet. Mitt FSH, östrogen etc värden är bra för min ålder. 

    Vi vill gärna försöka själva lite till innan vi provar ED men det är en möjlighet om vi uttömt alla chanser att få det med egna ägg. Vad är det för åldersgräns för det (så man inte missar fönstret)? 


    Man ska göra en utredning oavsett om man fått barn innan eller inte. Problem kan uppstå efter att man fått tidigare barn eller funnits redan innan och man hade bara enorm tur som lyckades få de tidigare barnen. Letrozol gör inte att du ägglossar bättre utan får äggblåsorna att växa om du inte har egen ägglossning. Har du ägglossning själv är de meningslösa. Det är inte heller något man bara får utskrivet lite hit och dit. Det ska finnas medicinsk grund och motivering för läkemedel man får utskrivet. Problemet ligger högst troligt i din ålder och det finns inget att göra åt det. 

    Och som sagt, du har tyvärr passerat åldersgränsen på de flesta ställen, snart på alla. Ni lär få vända er utomlands om ni vill ha hjälp. Utskrattad kommer du inte bli men nekad och de kommer hänvisa till att du tyvärr är "för gammal".
  • Anonym (ED-mamma)

    Åldersgränsen för ÄD i Sverige vet jag inte, tror den är samma som för IVF. Utomlands är det i regel max 49 som gäller. B gav dig ett bra svar så det finns inte mycket att tillägga. De flesta får inte barn efter 41-42, Det är ett krasst faktum. Jag hade alla bra värden vid utredning vid 38, men blev inte gravid. Vid IVF visade det sig att mina ägg var usla. Efter 40 går det fort utför med äggkvaliteten.

  • Anonym (Fick barn sent)

    Har du kollat att alla dina värden är bra? Jag gjorde det när jag och min nya partner pratade om barn. Jag fick inte så superbra värden och kopplade då bort hetsen av att skaffa barn, någon månad senare var jag gravid och allt gick bra.

Svar på tråden Kan man få hjälp att bli gravid som 41-42-åring?