• Anonym (Kalla mig Sara)
    Sun 17 Nov 2019 19:01
    267 visningar
    5 svar
    5
    267

    Barnlängtan, men är sjukskriven och arbetstränar på 25%... Behöver råd!

    Jag och min man har alltid vetat att vi vill ha barn och det känns viktigt för oss. Lite ?meningen med livet?-känsla även om det såklart även finns andra saker av värde. Men som sagt, vi vill inte leva våra liv utan barn.

    Mina senaste 7 år har dock varit kantade med sjukskrivningar pga utbrändhet. Jag fick omskola mig för att söka jobb inom ett annat yrke än det jag hade innan som var för påfrestande för mig, men inte heller det har fungerat. Var uppe i att jobba halvtid som mest, men blev snabbt sämre och fick trappa ner igen. Hela tiden har vi skjutit barnfrågan på framtiden för att jag måste bli bättre först, men nu undrar vi om det verkligen är rätt väg att gå. Kanske förblir vi barnlösa då, och det är otänkbart för oss båda.

    Jag är 36 år och blir inte yngre. Samtidigt ska jag ju orka ta hand om mitt barn... Jag får panik av att ens tänka tanken att det drar ut än mer på tiden att ?bli frisk? och att det är för sent när vi väl börjar försöka. Är det nån vänlig själ som kan råda mig lite? Kanske nån som varit i samma situation? Hur har det isf gått för just dig/er?

  • Svar på tråden Barnlängtan, men är sjukskriven och arbetstränar på 25%... Behöver råd!
  • Anonym (Lika)
    Sun 17 Nov 2019 19:07
    #1

    Är i liknande ålder och situation. Följer.

  • Mon 18 Nov 2019 11:33
    #2

    Jag var sjukskriven för depression och utmattningssyndrom när jag blev gravid och var sjukskriven under hela graviditeten.

    När jag fick veta att jag var gravid började min livslust sakta komma tillbaka. Jag började se fram emot livet. Jag började ta hand om mig själv exemplariskt eftersom jag nu behövde tänka på det lilla miraklet som växte inuti mig

    Varje sekund sedan jag fick reda på att jag var gravid har jag känt mig tacksam, livet har bara blivit bättre, att vara någons mamma har gett mig mening med livet.

    Det har även gett mig motivation att påbörja, genomföra och avsluta min utbildning som ekonomiassistent och egen företagare.

    Föräldrarledigheten var den bästa perioden i mitt liv. Jag fick chans att vila och min dotter styrde de dagliga rutinerna. Jag behövde inte tänka på mig själv så mycket utan fokuserade på min dotter och hennes behov. Lyckan att se henne le för första gången, kämpa för att ta sig framåt och tillslut ta sina första kryptag. (Blir tårögd då jag tänker på hur fin den perioden i livet var ??????????)

    Få uppleva allting som ditt barn gör för första gången och se hur stolta och lyckliga det är genuin livslust och glädje.

    En graviditet. En bebis. Att bli mamma till min fantastiska dotter är det bästa som har hänt mig!


    Fantastiska Astrids mamma
  • Mon 18 Nov 2019 11:38
    #3
    Nling skrev 2019-11-18 11:33:47 följande:

    Jag var sjukskriven för depression och utmattningssyndrom när jag blev gravid och var sjukskriven under hela graviditeten.

    När jag fick veta att jag var gravid började min livslust sakta komma tillbaka. Jag började se fram emot livet. Jag började ta hand om mig själv exemplariskt eftersom jag nu behövde tänka på det lilla miraklet som växte inuti mig

    Varje sekund sedan jag fick reda på att jag var gravid har jag känt mig tacksam, livet har bara blivit bättre, att vara någons mamma har gett mig mening med livet.

    Det har även gett mig motivation att påbörja, genomföra och avsluta min utbildning som ekonomiassistent och egen företagare.

    Föräldrarledigheten var den bästa perioden i mitt liv. Jag fick chans att vila och min dotter styrde de dagliga rutinerna. Jag behövde inte tänka på mig själv så mycket utan fokuserade på min dotter och hennes behov. Lyckan att se henne le för första gången, kämpa för att ta sig framåt och tillslut ta sina första kryptag. (Blir tårögd då jag tänker på hur fin den perioden i livet var ??????????)

    Få uppleva allting som ditt barn gör för första gången och se hur stolta och lyckliga det är genuin livslust och glädje.

    En graviditet. En bebis. Att bli mamma till min fantastiska dotter är det bästa som har hänt mig!


    Vad fint! Blir tårögd när jag läser din text!
  • Anonym (Haj)
    Mon 18 Nov 2019 11:47
    #4

    Nu har ju inte min unge ploppat ut än, men jag tror det är en helt annan slags stress med barnen än i jobbet. Så du kanske klarar familjesituationen alldeles utmärkt? Som personen ovan skrev så tror jag också att skaffa barn kan plocka fram det bästa ur en. Man tar lite styrka från dem liksom. Så har du en bra relation och kan erbjuda trygghet som fld tycker jag verkligen du ska försöka!! Lycka till :)

  • Anonym (UMS)
    Mon 18 Nov 2019 14:56
    #5

    Är i liknande situation. Sjukskriven för utmattningssyndrom, av och till, i 2 års tid. Just nu heltidsstidssjukskriven sedan juni i år, och ännu oklart när jag kommer återgå till mitt arbete.

    Vi har denna månad startat bebisverkstaden. Vi har en 12-åring sedan tidigare och jag vet ju att jag orkat ta hand om honom och vara en närvarande mamma. Hyser inga tvivel om att jag också kommer orka med en liten bebis, och tror tvärtom att en föräldraledighet kan komma väldigt lämpligt just nu

    Kanske är det naivt (positivt?) tänkande och kommer bli svårare än jag tror, men jag hoppas vi är på rätt spår. Vi närmar oss 40 år nu också, så vi har inte all tid i världen heller...

Svar på tråden Barnlängtan, men är sjukskriven och arbetstränar på 25%... Behöver råd!