• Anonym (cici)
    Sun 17 Nov 2019 22:55
    296 visningar
    20 svar
    20
    296

    Positiva effekter av graviditet?

    Hej,
    Man hör så mycket om alla negativa effekter på kroppen av en graviditet, men finns det några positiva? Tex finare hy, snyggare kurvor, etc.

    Tänker främst på kroppsligt, men även mentala effekter. Har tex märkt att kvinnor efter en graviditet verkar känna sig mer kvinnliga och liksom strålar. 

    Berätta gärna!

  • Svar på tråden Positiva effekter av graviditet?
  • Mon 18 Nov 2019 06:00
    #1

    Finare hy och ingen mens var väl de största fördelarna. Men det är ju inte bestående, efter graviditeten kan jag inte se några fördelar förutom att man har ett barn.

  • Anonym (A)
    Mon 18 Nov 2019 06:57
    #2

    Positiva effekter är ingen mens och när man börjar känna fosterrörelser. Annars mår jag rätt rövigt av att vara gravid. För mig är det många negativa effekter av en graviditet men det varierar nog från kvinna till kvinna.

  • Mon 18 Nov 2019 07:09
    #3

    Jag mådde bra andra trimestern i min första graviditet. Då strålade jag säkert.

    Övrig tid under graviditeterna var jag trött, gasig, illamående, tung. Efter graviditeterna var jag öm och led av sömnbrist pga bebisen, så nej, det kändes inte bra. Däremot är man ju full av kärlek till den lilla, och därför är man ju glad i alla fall.

  • Anonym (E)
    Mon 18 Nov 2019 08:05
    #4

    Jag älska att vara gravid, jag som annars är mullig.. kände mig vacker med den stora magen och gick inte längre och gömde magen.

    Ammar man efter graviditeten så minskar man riskerna att få bröstcancer. Jag uppskatta nog min kropp mer efter förlossningen med, vilken power man sitter inne på!

  • Anonym (Corne­lia)
    Mon 18 Nov 2019 08:12
    #5
    +1

    Som sagt innan, ingen mens och finare hy :) för min del har dock de negativa aspekterna med råge överskuggat de positiva. Men att få ett barn i slutändan gör det ju ändå såklart värt det

  • Anonym (cici) Trådstartaren
    Mon 18 Nov 2019 13:35
    #6

    Ja jag har också upplevt finare hy och hår, men som någon annan skrev så har de negativa effekterna ändå varit större.

    Dessutom skulle min fråga handla om "positiva effekter av graviditet EFTER graviditet"! Men det är väl min trötta gravidhjärna som skrev otydligt. haha

    Men härligt ändå att så många ändå hittar positiva grejer. Ja, det är mysigt att känna bebisen röra sig i magen.

  • Anonym (cici) Trådstartaren
    Mon 18 Nov 2019 13:36
    #7
    Anonym (E) skrev 2019-11-18 08:05:24 följande:

      Jag uppskatta nog min kropp mer efter förlossningen med, vilken power man sitter inne på!


    Ok häftigt! Så kanske därför vissa strålar så efter ens graviditet!
  • Anonym (cici) Trådstartaren
    Mon 18 Nov 2019 13:38
    #8

    Jag skulle också säga att det var som bäst andra trimestern då jag strålade som mest och mådde som bäst både fysiskt och mentalt.

  • Anonym (Li)
    Mon 18 Nov 2019 13:46
    #9
    +1

    Det räknas kanske inte, men jag hade en period under amningen då jag kunde äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Det var tider det!

  • Anonym (B)
    Mon 18 Nov 2019 13:49
    #10
    +1

    Tappade mindre m hår under graviditeten och det blev inte fett lika fort. Min psykiska ohälsa minskade drastiskt också.

  • Anonym (mian)
    Mon 18 Nov 2019 13:54
    #11
    +1

    Bebisen var väl den största positiva effekten efter graviditeten. Solig Och att jag faktiskt fick bröst. Innan hade jag en A-kupa och gick upp till en DD. Även efter avslutad amning har jag en C-kupa och fina bröst.
    Under graviditeten älskade jag att jag var så varm under vintern. Annars fryser jag så förbenat, men när jag var gravid var det som att bära runt på ett litet element.

  • Anonym (Värkf­ri)
    Mon 18 Nov 2019 15:03
    #12
    +1

    Jag har fibbro, men som gravid har den värken försvunnit. Tyvärr mått så uselt av alla andra symptom och biverkningar av att vara gravid så det kvittade nästan. Fast iofs… jag hade ju mått ännu värre om jag haft min vanliga värk också.

  • Tue 19 Nov 2019 08:05
    #13
    +1

    Efter att jag fått barn så fick jag en helt ny inställning till smärta och vad jag fysiskt klarar av, för om jag kan trycka ut en unge utan smärtstillande, så klarar jag vad fan som helst!

  • Anonym (A 2)
    Tue 19 Nov 2019 16:05
    #14
    +1
    Zamaloo skrev 2019-11-19 08:05:38 följande:
    Efter att jag fått barn så fick jag en helt ny inställning till smärta och vad jag fysiskt klarar av, för om jag kan trycka ut en unge utan smärtstillande, så klarar jag vad fan som helst!
    Samma här.
  • Anonym (cici) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 17:45
    #15

    Vad coolt! Låter ju ändå som att graviditet medför en del häftiga grejer, som smärttålighet.

    Och häftigt att du som hade fibromyalgi slapp den typen av smärta under graviditeten. Undra om det har nåt med hormon-nivåer att göra?

    Låter nice att käka på och inte gå upp i vikt gött mos!

    Jättekul att höra om allas erfarenheter, berätta gärna mer!

    Jag har fått finare hy och hår, men gissar att jag inte får behålla det efter graviditeten. Samt blivit mer kär men också mer arg på min sambo.

  • Anonym (cici) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 17:47
    #16
    Anonym (B) skrev 2019-11-18 13:49:21 följande:

    Tappade mindre m hår under graviditeten och det blev inte fett lika fort. Min psykiska ohälsa minskade drastiskt också.


    Min psykiska ohälsa har tyvärr ökat/uppkommit under graviditeten. 
  • Anonym (Aj)
    Tue 19 Nov 2019 18:04
    #17

    Är inne i sista månaden nu, och det absolut bästa är att jag varit migränfri hela graviditeten!!! Hoppas så himla mycket att det håller i sig. Vanligtvis har jag migrän 3 dagar i veckan under vinterhalvåret, mycket problem med spänningar och smärta och inget hjälper helt och hållet (bara minskar vissa symtom). Så som gravid är jag mycket piggare, gladare, klarare i huvudet och allt sånt. Om det håller i sig efter graviditet får jag se... Annars får jag väl bli gravid igen :D

  • Anonym (cici) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 18:12
    #18
    Anonym (Aj) skrev 2019-11-19 18:04:20 följande:

    Är inne i sista månaden nu, och det absolut bästa är att jag varit migränfri hela graviditeten!!! Hoppas så himla mycket att det håller i sig. Vanligtvis har jag migrän 3 dagar i veckan under vinterhalvåret, mycket problem med spänningar och smärta och inget hjälper helt och hållet (bara minskar vissa symtom). Så som gravid är jag mycket piggare, gladare, klarare i huvudet och allt sånt. Om det håller i sig efter graviditet får jag se... Annars får jag väl bli gravid igen :D


    Hoppas det håller sig även efter graviditeten!
  • Anonym (Mia)
    Tue 19 Nov 2019 18:15
    #19

    Älskar att vara gravid. Att känna barnet sparka och röra sig i magen är det mest fantastiska som finns. Illamåendet är tack och lov över. Inga övriga krämpor. Det enda jag skulle vilja slippa är att tappa kontrollen över blåsan men det positiva väger upp det 100 ggr om.

  • Tue 19 Nov 2019 18:24
    #20
    +1

    Jag är helt besvärsfri från min IBS nu under graviditeten och det är jättepositivt för mig

Svar på tråden Positiva effekter av graviditet?