• Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 10:22
    3772 visningar
    174 svar
    174
    3772

    Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?

    Anonym (lunabelle) skrev 2019-11-19 09:55:18 följande:

    Kan det vara så att mäns sexdriv är större därför anses det inte behövas lockas fram mer, och kanske till och med tryckas tillbaka, kvinnornas lust däremot har inte samma krafter så där vill man ta alla chanser att främja och välkomna deras sexualitet, få bort hämningar osv. Då blir det en jämnare fördelning.


    Du är inne på nåt här.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 10:23
    Anonym (N) skrev 2019-11-19 10:19:31 följande:
    Håller med! Men faktum är att män som skaffar sexhjälpmedel, i den mån det blir känt, ses med mycket mer suspekta ögon än kvinnor som gör samma sak. Hört både män och kvinnor tala väldigt nedvärderande om män som skaffar en docka eller lösvagina och har aldrig hört talas om att någon hånar en kvinna som skaffar en dildo. Har du?
    Bra beskrivet. Det är det som är en av problemen jag är ute efter att diskutera och hur man kommer tillrätta med.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 11:19
    Fjäril kär skrev 2019-11-19 11:03:20 följande:
    Problemet är att hur vi än vrider och vänder på det så kommer det alltid finnas folk som känner sig åsidosatta, kränkta etc tack vare deras sexualitet. Vi kommer aldrig att få en jämnt fördelad rättvis syn på sexualiteten. Helt enkelt för att allas sexualitet är olika och utgår från olika behov och läggning.
    Det är förvisso också sant. 

    Men då sexologer uttrycker sig att det är ett norm problem som behöver belysas så är det mer än ett individproblem. 

    Senast hörde även en sexolog nämna det i SVT när diskussion om varför män inte t.ex. köper sexleksaker i samma utsträckning. Då tog hon upp just samhällets syn på den manliga sexualiteten som det största problemet. 
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 11:33
    -1
    Fjäril kär skrev 2019-11-19 11:30:33 följande:
    Ja fast det är ju inte hela sanningen.

    Att komma åt den manliga sexualiteten och göra den mer rumsren kräver ju att vi även måste justera den kvinnliga samt även transpersoner och hela hbtq-rörelsen... Alla är beroende av varandra.

    Man kan inte okeja ett beteende hos en målgrupp för att sen banna den i nästa, det funkar inte så.

    Om nu exempelvis dildoköp ska bli neutralt och ickedömande måste vi först förstå varför man har behov av en dildo och också förstå att alla inte har samma behov samt att alla använder den olika. Ingens rättighet eller behov går före någon annans. Och det är just detta som i förlängningen skapar osäkerhet, dålig moral och kass människosyn. för att vi har svårt att ta bort våra egna offerkoftor i frågan.
    Jag är ju inte en utbildad sexolog så jag tänker inte försöka slå dem på fingrarna.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 11:56
    Mimosa86 skrev 2019-11-19 11:54:27 följande:
    anledningen tror jag är rätt enkel.

    Sex är bra, bra för vår hälsa och välbefinnande.

    Men det finns et stort orgasmglapp.

    I en amerikansk studie från tidigare i år svarade 95 procent av de heterosexuella männen att de nästan alltid får orgasm vid samlag med en kvinna. Motsvarande siffra för heterosexuella kvinnor är endast 65 procent.

    Då är det väl inte så konstigt att produkter lanseras dör att kvinnan ska kunna träna upp sin förmåga att få orgasm så hon också kan njuta i samma utsträckning som män och få alla de där positiva hälsoeffekterna?

    Personligen har jag inget emot om män köper fleshlights, däremot är jag emot dockor.
    Du borde läsa artikeln: 

    timbro.se/smedjan/sexrobotar-hot-eller-mojlighet/
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 12:55
    Mimosa86 skrev 2019-11-19 12:07:41 följande:
    Oh aldrig gillat Timbro, men visst jag gick in och läste snabbt. Men stod ingen nytt från vad jag läs om tidigare.

    Och jag vidhåller min ståndpunkt.

    Kan man dock säkerställa att människor inte tar ut onda våldshandlingar på dockorna så kanske jag svänger. Men att dockor ska användas som en grogrund för att få utföra sexuellt våld på ett kvinnoliknande ting ser jag som djupt alarmerande.
    Kan förstå din ståndpunkt. 
    Men är det inte så att det finns rötägg inom alla grupper av människor. Tror ju inte det är någon majoritet av män som vill använda en sexdocka för att just utföra våldshandling på den. Utan det är ett fåtal som troligen utför våldshandling på andra saker också än just dockor. 

    Så egentligen är det ju inte dockornas fel. 

    Finns säkert kvinnor som köper andra produkter och låtsas att de hemma på riktigt kuvar en undergiven man och slår honom. Det är ju inte produkternas fel utan personen i så fall.

    Skulle själva t.ex. tycka det var intressant att få prova en sexdocka men har för den sakens skulle inga som helst tankar på att utföra något våld mot den. :o
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 13:19
    Anonym (.....) skrev 2019-11-19 13:17:10 följande:

    Tror inte någon dömer en man för att han har en dildo/vibrator/fleshlight på samma sätt som man inte dömer en kvinna för det. 


    Däremot en docka blir en man bedömd för, men det skulle en kvinna också bli. Så det har inget att göra med könet utan vilken sexleksak det är. 


    Vart har du sett att kvinnor blir dömda för att ha en docka? 

    Det finns flera företag som säljer manliga dockor och där kvinnor också är kunder. Har aldrig hört någon klaga på det. För egen del så är det ju bara en docka hon använder varför vara sne på det. 
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 13:47
    +1
    Anonym (.....) skrev 2019-11-19 13:43:51 följande:
    På samma sätt - har en kvinna en dildo är det inget konstigt men har hon 50 st i många olika färger och former så är det rätt konstigt. 
    Anonym (K) skrev 2019-11-19 13:19:47 följande:
    Vart har du sett att kvinnor blir dömda för att ha en docka? 

    Det finns flera företag som säljer manliga dockor och där kvinnor också är kunder. Har aldrig hört någon klaga på det. För egen del så är det ju bara en docka hon använder varför vara sne på det. 
    Alla som haft/velat ha en docka som jag hört om har då blivit dömda för det. Lite konstigt och pinsamt både hur dockorna ser ut (mkt onaturliga) men även att liksom "leka" att man har sex med en riktig person som bara ligger där. Njä, det känns fånigt och pinsamt. Däremot att ha någon grej som helt tydligt är en sak - som en vibrator eller fleshlight som man onanerar med tycker jag inte är något konstigt. 
    Fast vem är vi att döma den som vill a en docka. Om du tycker det känns fånigt och pinsamt så kanske det inte gör det för den som vill ha dockan?

    Varför ska allt passa i samma ram som någon annan bestämmer vad som är ok sex och inte.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 17:24
    Smecker skrev 2019-11-19 16:26:13 följande:
    På vilket sätt har hans sexualitet blivit ifrågasatt eller sedd som ful för att han betedde sig schysst och respektfullt?

    Bara män som inte får till det som har sexleksaker.


    Inte riktiga män.


    Både är ett uttryck för att nedvärdera mannen på grund av hans sexualitet att vilja ha en leksak.


    Smecker skrev 2019-11-19 16:26:13 följande:
    Vilken tråkig upplevelse du hade i en sexbutik, men vad har det med det jag svarade på att göra?

    Ytterligare ett exempel på vilken skillnad det är på synen på män och kvinnor. Jag var inte lika värd att hjälpa eller stötta. Men kvinnor i butiken går bra.

  • Anonym (K) Trådstartaren
    Wed 8 Jan 2020 18:32
    -1 +1
    Anonym (123) skrev 2019-11-19 18:09:11 följande:
    För att den är det.

    Män styrs av sina lustar på ett sätt som kvinnor inte gör. Statistiken talar sanning. MAJORITETEN av alla sexbrott begås av män. Män kan inte behärska sig. Och då talar jag generellt så ingen behöver ta åt sig personligen.

    Men ni vet ju vilket kön är överrepresenterade i fängelser. Vilka som våldtar, vilka som begår andra typer av sexuella övergrepp, vilka som är pedofiler.

    Ni kan inte argumentera emot detta. För hur ni känner angående detta gör det inte mindre sant.

    Fakta är fakta.

    Plus - er sexualitet har setts som finare i flera tusen år, låt det vara vår tid nu.
    Brott är en helt annan sak. För att fler män agerar brottsligt är inget argument för att manlig sexualitet ska ses som fulare för det. 

    Både män och kvinnor har fått en sexualitet och ska väl ses som lika fin eller ful. 

    Problemet uppstår när vi gör skillnad på män och kvinnor. 
    Kvinnan som köper en dildo - Vad fint..
    Mannen som köper en vagina - Usch..
    Smecker skrev 2019-11-19 16:26:13 följande:
    På vilket sätt har hans sexualitet blivit ifrågasatt eller sedd som ful för att han betedde sig schysst och respektfullt?

    Vilken tråkig upplevelse du hade i en sexbutik, men vad har det med det jag svarade på att göra?
    Om du menar i butiken?

    Om personalen beter sig olika mot män och kvinnor så speglar det den allmänna åsikten på om män o kvinnor hör hemma i butiken. Som man som då går in och ska köpa något och får känslan att han inte bör vara där spär ju på teorin om att män o sexleksaker inte hör ihop.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Thu 9 Jan 2020 12:11
    Anonym (Lyxflykting) skrev 2020-01-08 22:56:38 följande:

    Vad menas? Sätta ord på sin sexualitet typ "Kolla, så jävla snygg. Tänk att få knulla henne" när man ser en fin tjej.

    Eller uttrycka sin avsaknad och längtan efter sex?


    Jag tänker mig ett gäng män och kvinnor sittandes runt middagsbordet i goda vänners lag och ämnet sex dyker upp. Vilket ju sker ibland inget konstigt.

    Efter lite alkohol blir ju folk mer talföra och kvinnorna pratar tex om en snygg kille de sett och hur sugna de är på att få omkull honom. Vissa kvinnor kan även fritt prata om sexleksaker de är sugna på att testa.I en sådan situation blir kvinnorna ofta påhejade och sedda som duktiga för att de vågar uttrycka sin sexualitet och bejaka den.

    Om vid samma bord männen fliker in med att jag såg en het tjej som de också skulle vilja få omkull eller om killarna fliker in med att berätta om sina sexleksaker de skulle gilla. 

    Då blir oftast stämningen en annan. Det är som att männen inte har rätt att uttrycka sig på samma sätt som kvinnorna får. Undertonen är mer, vadå, du är kille du ska väl inte varken ha sexleksaker eller få yttra dig om att tjejer är snygga. Tänk på att du inte får kränka folk. osv. 

    Det tas inte på samma öppna sätt. Känslan blir att män inte får bejaka att de är sexuella varelser på lika villkor.

    --

    Det handlar inte om någon rätt att få objektifiera kvinnor eller tala kränkande om dem. Lite tröttsamt faktiskt att man hela tiden ska dra alla inlägg genom våldtäkts och kränknings filtret så fort sex o män kommer upp.

    Varför inte ta saker seriöst innan allt ska dömas ut.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Fri 10 Jan 2020 23:32
    Smecker skrev 2020-01-09 19:03:40 följande:

    Nu svarar du på något som inte alls stod där, det är en hänvisning till ditt inlägg #47. Jag undrar fortfarande på vilket sätt hans sexualitet har blivit ifrågasatt eller sedd som ful för att han betedde sig schysst och respektfullt? På vilket sätt blir mannen nedvärderad, ifrågasatt eller sedd som ful för att han beter sig schysst och respektfullt?

    Som sagt, det är tråkigt att du fick det bemötandet, men det har inget med det jag svarade på i inlägg #90 eller #128 att göra. Jag delar för övrigt inte alls din sexleksaksbutiksupplevelse, de gånger jag besökt en sådan har jag fått väldigt bra service och bemötande.


    Tja,

    Förstår faktiskt inte din fråga. Vem är han i din fråga o vad gjorde han som var respektfullt o schysst. Det har gått flera månader sen sist här så jag har faktiskt inte koll.

    Du får gärna utveckla så jag förstår så kan jag svara på frågan.

    Thanks.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Wed 15 Jan 2020 18:11
    Smecker skrev 2020-01-11 08:29:04 följande:
    Du har alltså inte koll på vad du själv skrivit tidigare? Ditt inlägg #47 till exempel, som var grunden till det hela?

    Tja,

    nej tyvärr, inte när det gått flera månader sen jag var här sist och inlägget skrevs ännu tidigare. Ok, så inlägg 47 är det du funderar över. Hur ska jag förklara vad som menas. Gör ett försök och jag gissar du är villig att läsa in vad jag menar och inte aktivt märka ord bara för att. :)


    Andemeningen med det inlägget är att förklara för personen jag svarar, att det jag menar med att mäns sexualitet ses annorlunda på, inte är kopplat till att män de facto gör fel saker såsom gömmer porr, beter sig oschysst osv. Utan att även om män beter sig på ett schysst sätt gentemot sin omgivning så ser samhället annorlunda på männen sexualitet ändå.

    Det är alltså inte en specifik individ som avses utan i allmänna ordalag så ses männens sexualitet på annorlunda även om män beter sig schysst. Många vill få det till att anledningen till den annorlunda synen skulle vara just att män beter sig illa. Det jag menar är att den annorlunda synen finns kvar trots att män beter sig bra.

    God fortsättning på året!

  • Anonym (K) Trådstartaren
    Thu 23 Jan 2020 22:49
    Smecker skrev 2020-01-16 18:48:39 följande:
    Jag förutsätter att folk skriver det de menar, och menar det de skriver. Något annat är helt orimligt.

    I konceptet "bete sig schysst" så ingår att inte (oombett) trycka upp sin sexualitet i andras ansikten. På vilket sätt skulle en man som beter sig schysst få sin sexualitet särbehandlad, menar du?
    Det är väl hela funderingen jag har. Varför folk ser olika på även den schyssta mannens sexualitet vid t.ex. middagsbordet, festen, vännernas träff eller whatever.

    Inlägg #142 visar på ett sådant exempel.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Thu 30 Jan 2020 11:12
    Anonym (Beror väl på man?) skrev 2020-01-23 23:35:38 följande:

    Generellt är det väl inte ok, men helt ärligt, vi har olika regler för olika män. Jag tolererar bra mycket mer från någon man jag känner och tycker om än någon jag inte känner och/eller inte tycker bra om.

    Skulle tex. en killkompis börja prata snusk, eller vara sliskig så tolererar jag hans sexuella uttryck bra mycket mer än vem som helst. Är det någon jag gillar, är trygg med osv. Så kan jag tolerera en hel del sexuella uttryck.

    Just det här verkar många män ha svårt att förstå, att bara för att jag inte blir så sur när min killkompis är kåt och jobbig så kan jag ändå bli jävligt sur när någon annan gör samma saker. Vi bedömer er som INDIVIDER i första hand, som tillhörande gruppen män bedöms ni senare än det, så bara för att ""Bertil"" får bete sig på ett visst sätt mot mig/oss så är det inte ok att du gör likadant.


    Det kan jag förstå. 
    Men tråden handlar inte om vad folk säger direkt till någon person eller hur någon beter sig emot någon. 

    Inget illa menat men många i tråden filtrerar informationen som skrivs direkt utefter vad det värsta de själva varit med om är och tolkar det som att det handlar om det. 

    Det handlar om om du t.ex. är ute i en grupp blandat män och kvinnor och ute och går. Ni alla känner varandra. Ni kanske är arbetskompisar. 

    En bit bort går en snygg kille och en av tjejerna uttrycker sig: "Det var en snygg kille honom skulle man vilja få omkull." Gruppen skrattar och tycker det bara är en kul kommentar.

    Senare går en snygg tjej en bit bort förbi och en av killarna uttrycker sig: "Det var en snygg tjej henne skulle man vilja få omkull". Varpå gruppen får en konstig stämning och kanske nån av tjejerna försöker tala om att han objektifierar eller beter sig fel. 

    Detta visar tydligt på hur tjejer får bejaka sina känslor medans män får inte. De får inte erkänna sina känslor emot ett annat kön på lika villkor som tjejerna får.

    Det är det här jag menar.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Wed 5 Feb 2020 21:54
    Smecker skrev 2020-01-30 12:55:06 följande:
    Är det här ett exempel taget från verkligheten, eller har du konstruerat det för att passa din världsbild?

    För jag har verkligen noll erfarenhet av den situationen, min erfarenhet är att det är lika för alla, antingen är det okej för både män och kvinnor att komma med samma kommentar, eller så är det inte okej för någon.

    Om det är så att du upplevt den situationen i verkligheten, så borde du kanske fundera på att byta umgänge. Jag skulle absolut inte acceptera dubbla standarder.
    Wench85 skrev 2020-02-03 14:15:31 följande:
    Once again, om dina vänner/kollegor beter sig sådär borde du fundera på att byta umgänge. Jag upplever nog att de som skrattar åt det ena brukar skratta åt det andra, de som tycker det är obekvämt och fel med det ena tycker det är obekvämt och fel med det andra.

    Med mina kollegor är jag tämligen övertygad om att någon skulle säga ifrån om jag började prata om vilka jag vill ligga med när vi gick tillsamman på väg mot något möte. 

    Bra att ni har så jämställda människor i er omgivning.

    Jag upplever att man gör skillnad på vad som är ok att känna och tycka beroende på om personen är en kvinna eller man. Nu behöver inte det alltid se ut exakt som i exemplet ovan eller handla om grova saker. Utan allt från smått till större så görs det skillnad på om personen är man eller kvinna när det kommer till vad som är ok sexuellt. 

    En annan grej. Har t.ex. vittnat om när det kommer till sexuella övergrepp. Sånt tas väldigt seriöst när det är en kvinna som står offer, vilket ju som sig bör. Men när en man berättade i fikarummet om konstiga sätt kvinnor har betett sig i duschen mot honom när han var yngre. Då var det helt plötsligt komiskt, kvinnorna skrattade lika mycket som någon annan. Det togs inte lika allvarligt på. 

    Kunde känna att det inte ens togs som ett problem. :/
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Wed 12 Feb 2020 23:23
    Smecker skrev 2020-02-06 07:03:19 följande:

    Var exemplet taget från verkligheten, eller var det konstruerat för att passa din världsbild?

    Allt man upplever behöver inte vara sant. Den största delen av tolkningarna man gör sitter i ens huvud. Läs på om confirmation bias.

    Du menar att mannen berättade om konstiga sätt som kvinnor betett sig på i duschen, som fått honom att må dåligt och som han var ledsen över, och kvinnor skrattade åt honom? Eller var hans avsikt att berätta roliga/dråpliga saker som hänt honom, som alla sedan skrattade åt?


    Varför skulle jag hitta på saker för att passa en världsbild. Min världsbild har påverkats av de erfarenheter jag fått inom detta.

    Har sådana erfarenheter både från fikastunder med folk, arbetskollegor och folk jag träffat.

    Låter mer som att på grund av att du kanske inte känner igen dig så kan inte min erfarenhet vara sann.

    När han berättade om hur det i badhuset under skoltid alltid skulle vara en kvinnlig där som prompt skulle vara nära alla pojkarna i duschen för att "se till att de blev rena" så tyckte inte jag att hans intention var att det skulle varit ett roligt ögonblick.

    Däremot upplever jag att kvinnor har svårt att ta in när något går emot majoriteten av fall. Kanske därför de skrattar för de vet inte hur de ska hantera situationen. De är väl vana att alltid vara offer själva.

    Det som blir tråkigt att saker inte kan tas seriöst bara för att det inte är pk eller följer majoriteten. På samma sätt som jag ska behövea bevisa dubbelt i tråden eller smutskastas o misstros i tråden bara för att jag vågar ta upp erfarenheter som avviker mot majoriteten.

    Resultatet blir att om du som man blir felaktigt behandlad så håller man tyst. Man kommer hålla extra tyst för du blir mycket mer misstrodd än kvinnor idag. Jag skulle tex aldrig våga anmäla en kvinna om hon gav sig på mig.

    Tråkig utveckling.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Wed 12 Feb 2020 23:30
    Anonym (Kummin) skrev 2020-02-05 22:45:05 följande:

    Men alltså ts, vad har du för umgänge egentligen? Jag har aldrig någonsin varit med om sådana sexuella samtalsämnen vare sig vid middagsbordet, på aw elller i några andra sammanhang i grupp.

    Det låter som om du sett någon amerikansk sitcom eller film. Alternativt överberusade 17 åringar som skall hävda sig inför varandra och tävlar i att vara "coola".

    Man pratar normalt sett inte om sex på det sättet alls i grupp. Det är gränslöst och utlämnande. Och bara att säga något sådant skulle ses som väldigt konstigt, malplacerat och personen ifråga skulle betraktas med ett stort "äh, vad sade hon/han nu? är han/hon inte klok?"

    Enda gången sex överhuvudtaget kommit upp i mitt liv är om jag sitter med en tjejkompis och vi kanske pratar lite om någon kille vi sett som vi gillat och tyckt varit snygg. Men aldrig att vi skulle prata sexleksaker, rent konkret vad vi gillar i sängkammaren, hur våra respektive är utrustade etc.

    (men jag kanske är en nucka vad vet jag).

    Ts, jag tror du kollat för mycket på tv-serier som Sex and the City.


    Alla behöver inte snacka sex. Helt ok.

    Jag o många i min bekantskapskrets är väldigt öppna och efter tex några glas vin så har vi pratat om mycket saker som säkert skulle få många att rodna.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 3 Mar 2020 14:00

    Tack Lindasolis.

    Äntligen någon som förstår vad jag menar och vågar sätta ord på hur ett rättvist samhälle bör vara.

Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?