• Anonym (Jenna)

    Kroppen efter en graviditet

    Hej!

    Är gravid nu och har hela livet haft en kropp med en midja som varit en av de saker som varit mest attraktivt med min kropp. Nu har jag lagt på mig 10 kg och ser inte alls ut som innan. Så tänkte höra om någon haft samma kroppstyp och senare fått tillbaka den helt efter en graviditet?

    Vet att kroppen förändras efter en graviditet men känns riktigt trist om det inte går att återställa

  • Svar på tråden Kroppen efter en graviditet
  • smulpaj01

    Helt återställd efter väldigt kort tid. Möjligen att jag blev lite smalare men det är allt. Oroa dig inte för den saken utan njut av graviditeten, en underbar tid

  • Anotherone

    Min midja försvann efter första barnet. Eller rättare sagt, det blev en del fluff kvar så det smalaste stället hoppade liksom upp typ 1dm.

    Sen blev brösten tomma efter avslutad amning =lite mer häng.

    Och jag fick väldigt mycket bristningar på magen men det var väntat, det var samma för min mamma. Nu har jag två barn och efter senaste graviditeten fick jag problem med sköldkörteln så nu väger jag 10kg mindre än före den graviditeten. Har aldrig vägt så lite som vuxen. Men det är inte odelat positivt, jag trivs inte så här, känner mig svag.

  • Anonym (K)

    Jag har tre barn och har efter alla graviditeter gått tillbaka rätt bra till hur jag såg ut innan. Gick upp 15 kg med första, 20 kg med andra och 12 kg med tredje. Nu 4 månader efter tredje föddes är jag tillbaka på startvikten. Jag fick bara mage under graviditeterna och hade en tydlig midja så bakifrån såg jag inte gravid ut trots att jag blev riktigt stor. Midjan är kvar nu efteråt men kroppen har ändå förändrats. Höfterna är bredare så de låga jeansen jag hade innan går inte att knäppa även om jag gått ner alla gravidkilon. Huden på magen är lösare och lite degig liksom, inte sådär stram som innan. Lite högre jeans är perfekt för det håller in huden så ser det snyggare ut. Brösten är mindre och hängigare än innan graviditeterna och efter tre perioder med amning. Men inget av det känns så viktigt nu. Jag tränar lite för att inte få ont i ryggen och bäckenbotten och för att orka hålla samma tempo som mina barn. Jag är stolt över förändringarna och trivs i min kropp, den har ju klarat av att bära och föda tre barn! Men jag vet hur du känner för jag var mer orolig över hur kroppen skulle se ut när jag väntade mitt första barn. Det har förändrats med tiden. Grattis till graviditeten och lycka till!

  • Anonym (K)

    Jag har tre barn och har efter alla graviditeter gått tillbaka rätt bra till hur jag såg ut innan. Gick upp 15 kg med första, 20 kg med andra och 12 kg med tredje. Nu 4 månader efter tredje föddes är jag tillbaka på startvikten. Jag fick bara mage under graviditeterna och hade en tydlig midja så bakifrån såg jag inte gravid ut trots att jag blev riktigt stor. Midjan är kvar nu efteråt men kroppen har ändå förändrats. Höfterna är bredare så de låga jeansen jag hade innan går inte att knäppa även om jag gått ner alla gravidkilon. Huden på magen är lösare och lite degig liksom, inte sådär stram som innan. Lite högre jeans är perfekt för det håller in huden så ser det snyggare ut. Brösten är mindre och hängigare än innan graviditeterna och efter tre perioder med amning. Men inget av det känns så viktigt nu. Jag tränar lite för att inte få ont i ryggen och bäckenbotten och för att orka hålla samma tempo som mina barn. Jag är stolt över förändringarna och trivs i min kropp, den har ju klarat av att bära och föda tre barn! Men jag vet hur du känner för jag var mer orolig över hur kroppen skulle se ut när jag väntade mitt första barn. Det har förändrats med tiden. Grattis till graviditeten och lycka till!

  • Sjolanderrr

    Gick upp 14 kg under graviditeten men gick ner allt efter några månader (många barnvagnspromenader senare). Nu 10 månader efter grav väger jag till och med 3 kg mindre än innan men ändå är måttet precis över naveln några cm större än innan.. det stör mig men samtidigt är det kanske inte mycket att göra åt, om man inte vill köra stenhårt med magträning för att slimma till musklerna. Har dock fått annan kroppsform och blivit smalare runt rumpan än innan.

    Men jag tror iallafall på att det är bra att motionera i den mån man kan så tidigt som möjligt efter förlossningen för att återställa sin vikt och kroppsform. Även om det bara är en kort promenad så tror jag det gör skillnad :) stort grattis till graviditeten och lycka till!

  • Anonym (Mammans)

    Det tog mig ca 5 år att få tillbaka min kropp och bröst dvs de var inte längre hängiga eller tomma om du förstår vad jag menar. Nu är jag gravid igen och oroar mig mycket för hur kroppen kommer ta stryk. Vet att det är löjligt då man får världens bästa gåva men jag vill ju känna mig attraktiv och att min man ska älska min kropp.

  • Anonym (E)

    Gick upp 22 kg och midjan var tillbaka ett par veckor efter förlossningen. Det som ändrats efter graviditeten är att jag fått hängigare bröst samt svårare att gå ner i vikt och lättare att gå upp.

  • Anonym (Nybliven mamma)

    Jag är från början lång och smal med tydlig midja. Gick upp ca 17-20 kg i min graviditet. Redan 2 veckor efter förlossningen såg magen mindre och plattare ut än innan graviditeten även om vågen fortfarande säger +2-3 kg. Kom också i alla mina vanliga tajta byxor då. Vet såklart inte ännu hur kroppen kommer att se ut efter avslutad amning då det bara hunnit gå en månad, men min oro att 20 kg skulle bli svårt att tappa och att magen skulle förbli fluffig verkar inte ha någon grund. Verkar dock högst infividuellt hur lätt man tappar extrakilona.

  • Anonym (C)

    Efter första graviditeten fick jag tillbaka min fina kropp på knappt ett år. Efter andra ändrades allt. +10 kg, mina fina höfter blev superbreda, brösten hänger, armarna med, rumpan skvalpar. Och blåsan är allt annat än förutsägbar. Kroppen känns mer tantig än tjejig.

  • Anonym (Underbara kvinna)
    Anonym (C) skrev 2019-11-18 09:39:43 följande:

    Efter första graviditeten fick jag tillbaka min fina kropp på knappt ett år. Efter andra ändrades allt. +10 kg, mina fina höfter blev superbreda, brösten hänger, armarna med, rumpan skvalpar. Och blåsan är allt annat än förutsägbar. Kroppen känns mer tantig än tjejig.


    Förlåt men jag började gapskratta när jag läste ditt inlägg

    Precis sådär kände jag mig efter andra barnet, som en liten gumma där allt bara dallrar, skvalpar och läcker.

    Kan trösta dig med att det blir bättre, nu är min yngsta 11 år och kroppen är helt okej, har tränat lugnt och lagom samt tänker lite på hur mycket jag stoppar i mig (unnar mig dock på helgen). Mina tuttar som var som två tomma raggsockor med en clementin i botten har puffat upp sig lite och röven är mindre platt
  • HeidiHR

    Gick upp 25 kilo med första barnet. Gick ner 20 kilo ganska omgående, de sista fem stannade kvar och då i form av extra rumpa och bröst. Inga bristningar eller lös hud på magen. Lyckligt lottad med en oerhört snabb återhämtning (fick heller inga skador vilket förstås bidrog), det jobbigaste första tiden efter förlossningen var avsaknaden av magmuskler och den usla kondisen.

    Väntar tvåan nu och det ska bli spännande att se hur kroppen återhämtar sig denna gång! Hittills gått upp 20 kilo och har fem veckor kvar. plussade när första barnet var 7 månader så har varit lite nojig att risken för tex framfall ska vara större eftersom kroppen inte fått ?gå tillbaka? helt efter första....

  • LoveRain

    Har fortfarande samma kroppstyp med smal midja i förhållande till höfterna. Väger några kilo mer än innan graviditeten och kroppen är lite slappare än tidigare samt att brösten är större, höfterna och midjan är lite bredare men proportionerna är ungefär de samma. Kommer aldrig få tillbaka exakt samma kropp som innan graviditeten eftersom man inte kan träna huden så den blir mindre hängig och för att brösten troligen inte kommer dra ihop sig och hamna exakt där de satt innan.

    Vill du veta hur det troligen kommer bli för dig, fråga dina kvinnliga släktingar hur det var för dem. En del har ju den genetiska turen att bli väldigt lite kroppsligt påverkade av en graviditet, andra inte. Det är nog bättre att du mentalt börjar förbereda dig på att du inte kommer se ut som tidigare efter du fått barn och att det är okej.

  • Mrs Moneybags

    Jag tror de flesta kan få tillbaka sin kropp efter första barnet, sedan är det mer individuellt efter barn 2 och 3 osv. 

    Men börja med att gå ner överskottskilona (långsamt) och se vad som händer med kroppen. Ge dig själv tid. 

  • Anonym (C)
    Anonym (Underbara kvinna) skrev 2019-11-18 09:58:38 följande:

    Förlåt men jag började gapskratta när jag läste ditt inlägg

    Precis sådär kände jag mig efter andra barnet, som en liten gumma där allt bara dallrar, skvalpar och läcker.

    Kan trösta dig med att det blir bättre, nu är min yngsta 11 år och kroppen är helt okej, har tränat lugnt och lagom samt tänker lite på hur mycket jag stoppar i mig (unnar mig dock på helgen). Mina tuttar som var som två tomma raggsockor med en clementin i botten har puffat upp sig lite och röven är mindre platt


    Tack för uppmuntrande ord! Och kul att du kände igen dig och ändå vet att det kan gå tillbaka senare.

    Jag kan säkert bli bättre på att träna. Tränar en del men behöver nog göra det mer intensivt.

    Maken uppskattar min kropp ändå tack och lov men själv känner jag mig så lagom sexig med hängande skinn och skvalpande bak. Små läckage fångar bindorna upp men de större är så lagom kul. Det händer sällan men det händer.

    Jag får sikta på att ha kroppen fräsch och i trim när äldsta fyller 11. Har 7 år på mig.
  • Anonym (C)
    Anonym (Underbara kvinna) skrev 2019-11-18 09:58:38 följande:

    Förlåt men jag började gapskratta när jag läste ditt inlägg

    Precis sådär kände jag mig efter andra barnet, som en liten gumma där allt bara dallrar, skvalpar och läcker.

    Kan trösta dig med att det blir bättre, nu är min yngsta 11 år och kroppen är helt okej, har tränat lugnt och lagom samt tänker lite på hur mycket jag stoppar i mig (unnar mig dock på helgen). Mina tuttar som var som två tomma raggsockor med en clementin i botten har puffat upp sig lite och röven är mindre platt


    Tack för uppmuntrande ord! Och kul att du kände igen dig och ändå vet att det kan gå tillbaka senare.

    Jag kan säkert bli bättre på att träna. Tränar en del men behöver nog göra det mer intensivt.

    Maken uppskattar min kropp ändå tack och lov men själv känner jag mig så lagom sexig med hängande skinn och skvalpande bak. Små läckage fångar bindorna upp men de större är så lagom kul. Det händer sällan men det händer.

    Jag får sikta på att ha kroppen fräsch och i trim när äldsta fyller 11. Har 7 år på mig.
  • Anonym (Jenna)

    Tack så jättemycket för alla svar! Det verkar iaf lite lovande tycker jag. Sen förstår jag att brösten inte blir de samma men att veta att kroppsformen iaf kan ta igen sig känns guld värt!

    Och tack till er som grattade till graviditeten. Det är verkligen en gåva att få bli mamma .

  • Anonym (Underbara kvinna)
    Anonym (C) skrev 2019-11-18 13:47:12 följande:

    Tack för uppmuntrande ord! Och kul att du kände igen dig och ändå vet att det kan gå tillbaka senare.

    Jag kan säkert bli bättre på att träna. Tränar en del men behöver nog göra det mer intensivt.

    Maken uppskattar min kropp ändå tack och lov men själv känner jag mig så lagom sexig med hängande skinn och skvalpande bak. Små läckage fångar bindorna upp men de större är så lagom kul. Det händer sällan men det händer.

    Jag får sikta på att ha kroppen fräsch och i trim när äldsta fyller 11. Har 7 år på mig.


    Ingen orsak. Det är lätt att tappa hoppet när man är mitt i småbarnsåren och knappt ens får gå på toa ifred, än mindre träna eller ägna sig åt något annat som inte innefattar umgänge med barnen.

    Ja herregud 7 år ju jättelång tid, du kommer säkert i form snabbare än så
  • Anonym (Snorkfrlken)
    Anonym (C) skrev 2019-11-18 13:47:07 följande:

    Tack för uppmuntrande ord! Och kul att du kände igen dig och ändå vet att det kan gå tillbaka senare.

    Jag kan säkert bli bättre på att träna. Tränar en del men behöver nog göra det mer intensivt.

    Maken uppskattar min kropp ändå tack och lov men själv känner jag mig så lagom sexig med hängande skinn och skvalpande bak. Små läckage fångar bindorna upp men de större är så lagom kul. Det händer sällan men det händer.

    Jag får sikta på att ha kroppen fräsch och i trim när äldsta fyller 11. Har 7 år på mig.


    Känner igen mig precis! Det dallrar här och där och man står och dansar med händerna mellan benen om det är upptaget på toan. Väntar så på att småbarnsåren är över så man kan börja träna igen.
Svar på tråden Kroppen efter en graviditet