• Anonym (TS)

    Facebook-gruppers uppror mot FK, finns storys med godkända beslut?

    Det pågår stora uppror nu, med all rätt och helt befogat, men man undrar ju om det finns storys med godkända beslut öht??? Finns alltid två sidor av ett mynt. Jag förstår att det är illa ställt, det vet jag, men frågan jag ställer mig själv ständigt är "kan det verkligen vara SÅ illa?" . Jag känner till folk som blivit utförsäkrade men faktiskt även blivit sjukpensionär (nya benämningen?) med en sån enkel sjukdom som EDS, och den personen när jag träffar henne sitter inte ens i rullstol, antingen stöttar sig på kryckor eller som sist gick helt utan stöd och till synes obehindrat. Även jag har fått mina sjukskrivningar som regel beviljade, även om kompletteringar har begärts in några gånger. Så jag är lite kluven. Är det verkligen SÅ illa överallt som i dessa Facebook grupper? Missförstå mig rätt, och fråga mig innan ni missförstår, vill absolut inte trampa någon på tårna. Jag har full respekt för allas sjukdomsresor. Samtidigt frågar jag mig "kanske behövs dessa stränga regler och sparkar i baken?", men såklart inte till överdrift. Många tror jag ändå åker med som inte är i behov, utan skulle må bättre med ett jobb och faktiskt de som rakt av fuskar. Har en kompis som ibland är sjukskriven men helt obehindrat är ute och tävlar dressyr med sina hundar, exempelvis. Sånt kan ju sticka i ögonen, för sånt förstör ju för övriga.

    Min fundamentala åsikt är att jag betalar skatt och då ska sjukförsäkringen fungera.

    Debatt kring detta?

  • Svar på tråden Facebook-gruppers uppror mot FK, finns storys med godkända beslut?
  • Anonym (Malmö)

    De flesta som ansöker om sjukpenning får det. Det finns många som upplever att de inte kan arbeta när det egentligen inte finns några medicinska hinder för det, ofta har de en anställning de inte klarar men vill inte byta jobb. Det är få som fuskar medvetet, de flesta tror att deras sjukdomar hindrar dem när det egentligen är andra faktorer som motivation, social situation och liknande som står ivägen.

  • Kjell2

    Med tanke på att det betalas ut ca 40 miljarder kronor per år i sjukersättning, 40 miljarder i sjukförsäkring och 25 miljarder i assistansersättning så får i alla fall en del pengar från fk.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Malmö) skrev 2019-11-18 08:49:30 följande:

    De flesta som ansöker om sjukpenning får det. Det finns många som upplever att de inte kan arbeta när det egentligen inte finns några medicinska hinder för det, ofta har de en anställning de inte klarar men vill inte byta jobb. Det är få som fuskar medvetet, de flesta tror att deras sjukdomar hindrar dem när det egentligen är andra faktorer som motivation, social situation och liknande som står ivägen.


    Ja lite så är det väl? Jag brukar fundera på de som blir utförsäkrade, peppa er själva och faktiskt våga söka nytt jobb, vadsomhelst om så på biblioteket eller Samhall, Transcom, vikarie inom skola och omsorg(vård kan jag förstå är tungt), men allså vadsomhelst.

    Ja jag har fått beviljat, med undantag sist då jag "bara" skulle skicka in schemat och läkaren komplettera sin motivering. Men jag ville ut i jobb igen och peppar mig själv till sjukskrivnings slut. Jag hade dessutom redan varit sjukskriven i somras för en mag op. Vilket inte var nåt bekymmer. Men var trött på att inte kunna jobba och få en ordentlig lön, trött på att inte vara en i gänget på jobbet. Jag har kämpat i snart tio år med psykisk ohälsa, men tar mig upp i sadel igen, men fasen det är skört det vet jag, men jag VILL jobba jag VILL vara frisk och det betyder att jag ska jobba och hämta ut egen lön. Däremot om denna viljan inte vinner, då vill jag att försäkringen ska ge mig trygghet.

    Det där med social situation stämmer bra på några jag vet, de är lite "utanför samhället /såkallat wt och hittar på alla möjliga anledningar till att inte kunna jobba. De har inte ens hälften av motivationen till det som de har till att gå på McDonalds, som dessutom någon annan har betalat. Där behöver fk sparka i baken.
  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2019-11-18 08:52:58 följande:

    Med tanke på att det betalas ut ca 40 miljarder kronor per år i sjukersättning, 40 miljarder i sjukförsäkring och 25 miljarder i assistansersättning så får i alla fall en del pengar från fk.


    Ja och då är det viktigt att det fungerar för dem som verkligen behöver det. Sen finns det omvända överdrivet mycket åtdragningar.
  • Anonym (Jag)

    Hade en sjukskrivning först på heltid och sedan deltid med minskad sjukskrivningsgrad allt eftersom. Totalt drygt 210 dagar. Inget problem alls, inte ens när jag passerade 180 dagar. Hade ju så klart hört alla skräckhistorier, men det fanns alltså ingen anledning för mig att oroa mig för det.

    Jag tror de flesta är som jag och vill jobba om man kan. Det är inte kul att gå på sjukpenning.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag) skrev 2019-11-18 10:43:14 följande:

    Hade en sjukskrivning först på heltid och sedan deltid med minskad sjukskrivningsgrad allt eftersom. Totalt drygt 210 dagar. Inget problem alls, inte ens när jag passerade 180 dagar. Hade ju så klart hört alla skräckhistorier, men det fanns alltså ingen anledning för mig att oroa mig för det.

    Jag tror de flesta är som jag och vill jobba om man kan. Det är inte kul att gå på sjukpenning.


    Skönt! Eller hur, om man får välja så jobbar man ju givetvis sen kan man ju knappast rå för om man blir sjuk. Men alla dessa skräckhistorier, det är massivt. I gruppen på Facebook så tror man att man hört det värsta varje gång.

    Tror det finns de som väljer att vilja vara fortsatt sjukskrivna, om du förstår vad jag menar.

    Det är så mycket enklare att vara sin egen smed och styra över sina egna pengar!
  • Kjell2

    Nästan 300 000 personer i Sverige har sjuk. eller aktivitetsersättning.

    Så väldigt många får sin ansökan godkänd.

  • Anonym (em)

    Du vill inte klanka ner men tänker att någon som ibland går obehindrat ändå inte kan vara helt arbetsoför? Folk kan se helt arbetsföra ut men ändå braka ihop totalt när de kommer hem och inte orka med att ens äta på flera dagar...


    Det finns alltid folk som försöker fuska och folk som får igenom utan problem men de jag vet som haft problem med FK har inte fejkat. De har inte kunnat arbeta hur mycket som de än velat göra detta. Jag är verkligen för regler men de drar det till sin spets. Folk har även problem att få läkartider för intyg och om läkaren skriver ett intyg som inte FK godkänner kan det bli svårt. Alla har ju inte en ekonomi som klarar att stå utan ersättning i flera månader.

  • Anonym (TS)
    Anonym (em) skrev 2019-11-18 15:20:05 följande:

    Du vill inte klanka ner men tänker att någon som ibland går obehindrat ändå inte kan vara helt arbetsoför? Folk kan se helt arbetsföra ut men ändå braka ihop totalt när de kommer hem och inte orka med att ens äta på flera dagar...

    Det finns alltid folk som försöker fuska och folk som får igenom utan problem men de jag vet som haft problem med FK har inte fejkat. De har inte kunnat arbeta hur mycket som de än velat göra detta. Jag är verkligen för regler men de drar det till sin spets. Folk har även problem att få läkartider för intyg och om läkaren skriver ett intyg som inte FK godkänner kan det bli svårt. Alla har ju inte en ekonomi som klarar att stå utan ersättning i flera månader.


    Ja det har jag inte sagt nånting om?
  • Anonym (Ja)

    Har fått sjukpenning på heltid i fem år nu pga psykisk ohälsa. Får alltid läkarintygen godkända.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2019-11-20 23:11:38 följande:

    Har fått sjukpenning på heltid i fem år nu pga psykisk ohälsa. Får alltid läkarintygen godkända.


    Ja du ser.. Medan viss psykisk ohälsa inte går igenom. Men min har gjort det i de perioder jag kämpar med det, så har också haft "tur".

    Undrar faktiskt lite vad det är som gör att så många blir nekade, är det dåliga läkare eller indicier, individens personliga handikapp? Vad liksom?
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-11-21 09:03:45 följande:
    Ja du ser.. Medan viss psykisk ohälsa inte går igenom. Men min har gjort det i de perioder jag kämpar med det, så har också haft "tur".

    Undrar faktiskt lite vad det är som gör att så många blir nekade, är det dåliga läkare eller indicier, individens personliga handikapp? Vad liksom?
    Finns många anledningar 

    Uppfyller inte kraven, läkarintyg som inte stämmer, felaktig bild av vad som ger ersättning, går inte med på rehabplan
  • Anonym (Malmö)
    Anonym (TS) skrev 2019-11-21 09:03:45 följande:

    Ja du ser.. Medan viss psykisk ohälsa inte går igenom. Men min har gjort det i de perioder jag kämpar med det, så har också haft "tur".

    Undrar faktiskt lite vad det är som gör att så många blir nekade, är det dåliga läkare eller indicier, individens personliga handikapp? Vad liksom?


    Ganska många bedöms ha arbetsförmåga trots sjukdom. Diagnosen i sig betyder ju inte att personen inte kan jobba med någonting alls. Många har arbeten som är kvalificerade och kräver mycket koncentreration sedan innan och klarar inte det men de skulle klara att göra något som kräver mindre mental kapacitet.
Svar på tråden Facebook-gruppers uppror mot FK, finns storys med godkända beslut?