• CFly

    Mäta jämställdhet?

    Har funderat på en sak. 
    Hur mäter man jämställdhet? 

    Låt säga vi har ett område där kvinnor är i underläge. Som sedan förbättras till att bli jämställt. 


    Sen när man nått lika nivå, hur vet man sen att det inte finns krafter som vill fortsätta och svänga över pendeln ytterligare åt andra hållet. Med det menat att kvinnor fortsätter att ta sig fördelar i tron att de är i underläge för så har det alltid varit, fast de inte längre är det? 

    Hur förhindrar man att det händer? 

  • Svar på tråden Mäta jämställdhet?
  • Anonym (Gladiator)

    Varför skulle man vilja förhindra en sån sak? Jag ser inte att vi män någonsin kan vinna över kvinnor då vi är alldeles för enfaldiga för det. Lägg din energi på annat som att tugga snus och dricka kaffe.

  • Konservativ
    CFly skrev 2019-11-18 15:40:18 följande:

    Har funderat på en sak. 
    Hur mäter man jämställdhet? 

    Låt säga vi har ett område där kvinnor är i underläge. Som sedan förbättras till att bli jämställt. 


    Sen när man nått lika nivå, hur vet man sen att det inte finns krafter som vill fortsätta och svänga över pendeln ytterligare åt andra hållet. Med det menat att kvinnor fortsätter att ta sig fördelar i tron att de är i underläge för så har det alltid varit, fast de inte längre är det? 

    Hur förhindrar man att det händer? 


    Det du beskriver har redan hänt. Så det går inte att förhindra.
  • CFly
    Anonym (Gladiator) skrev 2019-11-18 15:46:10 följande:

    Varför skulle man vilja förhindra en sån sak? Jag ser inte att vi män någonsin kan vinna över kvinnor då vi är alldeles för enfaldiga för det. Lägg din energi på annat som att tugga snus och dricka kaffe.


    Nej inte vinna. Men hur vet vi när vi nått jämställdhet så inte bollen som är i rullning fortsätter rulla vidare tills män är förtryckta istället? 

    Jag tror det blir lätt så med argumentet att så har det alltid varit och därför fortsätter man att ta sig fördelar fast det kanske inte är rätt. 
  • CFly
    Konservativ skrev 2019-11-18 15:57:27 följande:
    Det du beskriver har redan hänt. Så det går inte att förhindra.
    Har du exempel på område och vad som hänt?
  • Barbro45
    CFly skrev 2019-11-18 15:40:18 följande:

    Har funderat på en sak. 
    Hur mäter man jämställdhet? 

    Låt säga vi har ett område där kvinnor är i underläge. Som sedan förbättras till att bli jämställt. 


    Sen när man nått lika nivå, hur vet man sen att det inte finns krafter som vill fortsätta och svänga över pendeln ytterligare åt andra hållet. Med det menat att kvinnor fortsätter att ta sig fördelar i tron att de är i underläge för så har det alltid varit, fast de inte längre är det? 

    Hur förhindrar man att det händer? 


    Kan det inträffa? Ja, naturligtvis kan sånt hända, samhällen och värderingar kan förändras radikalt över tid. Kommer det att ske i närtid? Knappast, värderingar förändras rätt sakta. Om vi t.ex. ser på barnaga, så var det något gott och något som man som förälder skull utöva om man älskade sina barn. Den man älskar agar man. Denna syn var helt förhärskande fram till 1900-talets början, då började man synen på barn sakta förändras. 


    Har det gått för långt inom något område? Jag kan inte se något där en omvänd situation blivit det nya normala och att det är accepterat som något positivt.

    Om en sådan situation skulle inträffa så måste den grupp som då hamnat i underläge göra det som undertryckta grupper fått göra i alla tider, arbeta för sin egen sak. 

  • Kermit1561
    CFly skrev 2019-11-18 15:58:27 följande:

    Har du exempel på område och vad som hänt?


    Skolan är ju ett sådant område, flickor gynnas av dagens skola men det väcker ingen större upprördhet bland de som säger sig vilja ha jämnställdhet..

    Jag tror det är svårt att hindra, det blir ofta så att pendeln slår över hela tiden när man försöker hitta en jämnvikt.. oavsett vad det är
  • Anonym (Sara)

    Oftast möter man med hjälp av statistik. Tex lönestatistik, hur många av respektive kön som har en chefstjänst osv.

  • Anonym (Sara)

    Man kan också mäta attitydundersökningar med hjälp av enkäter eller intervjuer.

  • annabellelee
    Kermit1561 skrev 2019-11-19 06:50:15 följande:

    Skolan är ju ett sådant område, flickor gynnas av dagens skola men det väcker ingen större upprördhet bland de som säger sig vilja ha jämnställdhet..

    Jag tror det är svårt att hindra, det blir ofta så att pendeln slår över hela tiden när man försöker hitta en jämnvikt.. oavsett vad det är


    Vi inom skolan arbetar för ökad jämställdhet och att öka pojkars intresse för skolarbetet, så det är ingen bortglömd fråga.

    Ökad jämställdhet handlar inte om att flickor ska stå över pojkar, utan arr ra bort stela könsnormer som begränsar alla, oavsett vilket kön man tillhör.
  • Anonym (Sara)
    Kermit1561 skrev 2019-11-19 06:50:15 följande:

    Skolan är ju ett sådant område, flickor gynnas av dagens skola men det väcker ingen större upprördhet bland de som säger sig vilja ha jämnställdhet..

    Jag tror det är svårt att hindra, det blir ofta så att pendeln slår över hela tiden när man försöker hitta en jämnvikt.. oavsett vad det är


    Det är ju ett område som just mäts väldigt mycket. Både statistiskt med jämförelse av betyg och resultat på olika test, samt olika attitydundersökningar samt ganska mycket forskning under senare år. Sådet området är ju ett väldigt bra exempel på det som ts efterfrågar.
Svar på tråden Mäta jämställdhet?