• Anonym (Förvi­rrad och ledsen­:()
    Tue 19 Nov 2019 05:17
    2451 visningar
    6 svar
    6
    2451

    Avsluta p-piller - Rädda förhållande?

    Jag kanske är helt ute och flyger, och att det egentligen kanske bara är så att mitt förhållande inte är menat att fortsätta.

    Men nu är det så att jag tagit kombinations p-piller i 2 år. Älskade dem i början, acne försvann, ingen mens och fin bröst form:))

    Min nuvarande pojkvän är den första seriösa jag varit med medans jag är på p piller.

    De första månaderna/året hade vi det underbart tillsammans, jag har varit så glad att jag träffat en sån underbar person som han och han har känt detsamma.

    Men längre in i vårt förhållande så började jag få konstiga gråtattacker, kunde känna mig överväldigad eller förstod inte varför jag grät. I början var det okej, men nu börjar min pojkvän och även jag fundera på att göra slut och jag är livrädd att mina p piller delvis spökar.

    Ibland känner jag mig normal och allt är bra sen en dag eller senare den dagen kan jag få konstiga humörsvängningar där jag beter mig as löjligt framför min kille och han förstår ingenting. Vi skapar onödiga konflikter osv osv!

    Jag börjar verkligen fundera på om mina p piller gör mig galen?

    Jag tycker om honom så mycket och så bara förstör jag utan anledning! Jag gråter och gråter så fort en liten konflikt kommer upp. Jag kan få tok ångest under dagar och känner mig paranoid över vårt förhållande (inget jag nånsin upplevt när jag ej var på piller).

    Det blir tröttsamt och min pojkvän tror att jag är som en delikat svan som bara gråter så fort han försöker säga något för ärligt till mig.

    Han tycker jag skyller för mycket på p pillerna och inte tar ansvar för mitt beteende (vilket jag håller med om men tror samtidigt pillerna triggar känslorna mycket hårdare).

    Han är inte jätte sugen på att använda kondom, men jag känner nästan: hellre prova att avsluta p piller ett tag och se om en lugnare jag kommer tillbaka (för övrigt har jag alltid varit en lugn, sällan extrem ångest, icke impulsiv och gråter mindre sällan innan jag tog p piller).

    Men såklart kan det avslutas även om jag skulle sluta ta pillerna. Vill inte skylla allt på mina piller då.

    Men frågar här för att se om någon varit i liknande situation där de nästan eller förstört ett förhållande pga sina p-piller (alltid såklart mer än p piller som skapat relations problem men tänker att det är en del av det) och känt enorm skillnad när de slutade ta dem. Känns som att min personlighet ändrats nästan och vill så gärna att vårt förhållande ska funka :(

  • Svar på tråden Avsluta p-piller - Rädda förhållande?
  • Anonym (Preve­ntin)
    Tue 19 Nov 2019 06:31
    #1

    Som tjej så har du ganska stort utval med preventin medel som du kan välja mellan. Du skulle först kunna ta det med din vårdcentral och berätta om dina bekymmer. De tog min sambo tre försök för att hitta rätt piller åt henne, hon hade problem med migrän, tappad sex lust osv.

  • Anonym (Förvi­rrad och ledsen­:() Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 06:44
    #2
    Anonym (Preventin) skrev 2019-11-19 06:31:23 följande:

    Som tjej så har du ganska stort utval med preventin medel som du kan välja mellan. Du skulle först kunna ta det med din vårdcentral och berätta om dina bekymmer. De tog min sambo tre försök för att hitta rätt piller åt henne, hon hade problem med migrän, tappad sex lust osv.


    Jag har gjort en massa research nu och läst hur p piller verkligen kan påverka ens humörsvängningar, motivation att göra saker och gör en känslig. Jag vill bara sluta mina piller just nu och se om jag känner mig bättre, min pojkvän får tåla kondomer tills jag åker till Sverige över jul och eventuellt kan sätta in en hormonfri spiral (ja om vårt förhållande håller så pass länge:(
  • Anonym (J)
    Tue 19 Nov 2019 08:34
    #3
    Anonym (Preventin) skrev 2019-11-19 06:31:23 följande:

    Som tjej så har du ganska stort utval med preventin medel som du kan välja mellan. Du skulle först kunna ta det med din vårdcentral och berätta om dina bekymmer. De tog min sambo tre försök för att hitta rätt piller åt henne, hon hade problem med migrän, tappad sex lust osv.


    Preventin? :/
  • Anonym (Star)
    Tue 19 Nov 2019 16:38
    #4

    Min tjej slutade med p piller och fick upp sexlusten.

  • Anonym (Förut­)
    Tue 19 Nov 2019 16:45
    #5

    Jag blev helt hysterisk på p-piller, värre än dig. Kunde gråta, skratta högt, gråta igen för att senare vara arg och sedan desperat, inom loppet av 10 min. Åt dom i 4 månader sedan slutade jag, är en stabil person där humörsvängningar knappt existerar. Satte in en kopparspiral och kommer aldrig använd något annat (Ja asså kondom vid tillfällig partner såklart). Så ja, testa att sluta men det kommer ta 2-3 veckor innan du är i balans igen.

  • Anonym (Förvi­rrad och ledsen­:() Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 18:44
    #6
    Anonym (Förut) skrev 2019-11-19 16:45:46 följande:

    Jag blev helt hysterisk på p-piller, värre än dig. Kunde gråta, skratta högt, gråta igen för att senare vara arg och sedan desperat, inom loppet av 10 min. Åt dom i 4 månader sedan slutade jag, är en stabil person där humörsvängningar knappt existerar. Satte in en kopparspiral och kommer aldrig använd något annat (Ja asså kondom vid tillfällig partner såklart). Så ja, testa att sluta men det kommer ta 2-3 veckor innan du är i balans igen.


    Tack för att du dela din erfarenhet av p piller. Det är så svårt att ibland veta om det faktiskt är p pillerna eller om det är en själv som överdriver i huvudet. Men sen när jag tänker på hur annorlunda jag var utan p piller så blir jag rädd av mitt egna beteende just nu. Min pojkvän tror jag är helt galen och vågar inte säga något som triggar mitt beteende, har annars alltid varit en lugn person som sällan blir riktigt arg. Egentligen vill jag bara sluta mina piller precis nu men jag har 5 piller kvar denna vecka och sen en till vecka. Man kan väl egentligen bara sluta mitt i men mest hört att man kan få konstiga blödningar då? Känner mig lite stressad att avsluta de snabbt då jag åker till Sverige över jul om mindre än en månad nu och vill kunna se om jag blir annorlunda runt honom, men sen vet jag ej om vårt förhållande håller ihop tills jag åker från Sverige sen. Tyvärr!

    Sen förövrigt är jag nyfiken hur du upplevt kopparspiralen, jag har accepterat att jag kanske kommer få mer mens men är redo att ta det om det betyder att jag kommer vara mig själv.
Svar på tråden Avsluta p-piller - Rädda förhållande?