• Tue 19 Nov 2019 17:59
    1675 visningar
    36 svar
    36
    1675

    Influensa-vaccin gravid v 38+5?

    Hej,
    Min barnmorska rekommenderade mig att ta influensa-vaccin nu när det släppts, då jag som gravid ingår i en riskgrupp. 

    Har inga problem med detta, men är i v 38+5 och det tar 1-2 veckor för vaccinet att verka (står det om man googlar lite, men har inge klockren källa på det), så funderar på hur nödvändigt det är så här i slutet.

    Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Influensa-vaccin gravid v 38+5?
  • Tue 19 Nov 2019 19:01
    #11
    Pentra skrev 2019-11-19 18:53:01 följande:

    Eftersom jag är mån om mitt barn och vill ge det det bästa skyddet, så hade jag avstått vaccination, och ist proppat i mig C- och D-vitaminer eftersom båda stärker immunförsvaret och skyddar mot influensa, samt att jag sedan hade ammat. ... Mvh, Pentra


    ja, amma har jag tänkt försöka med.
  • Tue 19 Nov 2019 19:09
    #12

    Säsongsinfluensavaccinet är väl beprövat och inget du överhuvudtaget behöver oroa dig för att ta. Det är ju liksom inte alls farligt att ta det och det finns bara fördelar med att ha tagit det när du kommer att ha en nyfödd bebis hemma under influensasäsongen.

    C-vitamin i all ära, men inget skyddar mot influensa som vaccinet gör. Jag har haft influensa några gånger i vuxen ålder och usch vad sjuk man är. Varje gång har jag haft 40 graders feber i minst tio dagar, hemskt ont i hela kroppen och jag har gått ner ca fem kg av eländet. Om man får influensan så är det ju väldigt svårt att samtidigt orka ta hand om en bebis.

    Om jag var du hade jag tagit sprutan utan tvekan! Själv har jag en tremånaders bebis hemma och jag och resten av familjen tog vaccinet hos en privat mottagning redan för två veckor sen. Vill absolut inte ha influensan här hemma både för min och bebisens skull!

  • Tue 19 Nov 2019 19:19
    #13
    JodiBabe skrev 2019-11-19 17:59:26 följande:

    Hej,
    Min barnmorska rekommenderade mig att ta influensa-vaccin nu när det släppts, då jag som gravid ingår i en riskgrupp. 

    Har inga problem med detta, men är i v 38+5 och det tar 1-2 veckor för vaccinet att verka (står det om man googlar lite, men har inge klockren källa på det), så funderar på hur nödvändigt det är så här i slutet.

    Vad hade ni gjort?


    Jag är i nästan samma situation förutom att jag har bf i princip samma dag som vaccinet släpps. Jag hade tänkt vaccinera mig, men så pratade jag med någon vars barnmorska inte hade rekommenderat det så nära inpå bf just för att man ofta blir dålig precis efter och man verkligen inte vill ligga i feber och grejer under förlossningen. Det gör att jag tvekar lite.. annars hade det inte varit något snack om saken, speciellt när bebisen också får ett visst skydd av det..
  • Tue 19 Nov 2019 19:35
    #14
    Solblomma30 skrev 2019-11-19 19:09:11 följande:

    Säsongsinfluensavaccinet är väl beprövat och inget du överhuvudtaget behöver oroa dig för att ta. Det är ju liksom inte alls farligt att ta det och det finns bara fördelar med att ha tagit det när du kommer att ha en nyfödd bebis hemma under influensasäsongen.


    Jag köper ditt argument - att det håller även när jag har en nyfödd hemma, men...
    Vattenlilija skrev 2019-11-19 19:19:06 följande:
    Jag är i nästan samma situation förutom att jag har bf i princip samma dag som vaccinet släpps. Jag hade tänkt vaccinera mig, men så pratade jag med någon vars barnmorska inte hade rekommenderat det så nära inpå bf just för att man ofta blir dålig precis efter och man verkligen inte vill ligga i feber och grejer under förlossningen. Det gör att jag tvekar lite.. annars hade det inte varit något snack om saken, speciellt när bebisen också får ett visst skydd av det..
    som Vattenlilja skriver så är jag lite orolig att bli dålig av vaccinet med feber etc. nu när det är så nära förlossning.
  • Tue 19 Nov 2019 19:36
    #15
    Lustablong skrev 2019-11-19 18:54:07 följande:

    Exakt så jag också tänker!


    Ja håller man sig kry annars, så kanske inte influensan slår lika hårt mot en.
  • Tue 19 Nov 2019 19:46
    #16
    +1

    Jag går in i v35 nu och tänker vaccinera mig (så snart mitt schema ger något litet utrymme) av den anledning att den nyfödda kommer ha ett visst skydd.

  • Tue 19 Nov 2019 19:56
    #17

    Att inte ta vaccinet är ett utmärkt sätt att riskera att hamna på IVA. Som gravid blir man mycket sjukare och de biverkningar man kan få av själva vaccinet är helt harmlösa i jämförelse med hur sjuk en gravid som får influensa Blir. Att c-och d-vitamin skulle hjälpa mot influensa finns det inga som helst studier eller belägg för, rent livsfarligt att försöka sprida sådana osanningar bland folk som inte är sjukvårdskunniga.

  • Tue 19 Nov 2019 20:01
    #18
    Stjärnfamiljen5 skrev 2019-11-19 19:56:40 följande:

    Att inte ta vaccinet är ett utmärkt sätt att riskera att hamna på IVA. Som gravid blir man mycket sjukare och de biverkningar man kan få av själva vaccinet är helt harmlösa i jämförelse med hur sjuk en gravid som får influensa Blir. 


    jag tänker att sannolikheten att få influensa innan bf inte är så hög för mig i v 38+5.
    Men å andra sidan kan vaccinet skydda barnet till viss del och att jag inte blir smittad sen och smittar barnet.

    men vill heller inte bli febrig och seg av vaccinet nu så nära fl.

    klurigt val för mig! 
  • Tue 19 Nov 2019 21:22
    #19
    JodiBabe skrev 2019-11-19 20:01:54 följande:

    jag tänker att sannolikheten att få influensa innan bf inte är så hög för mig i v 38+5.

    Men å andra sidan kan vaccinet skydda barnet till viss del och att jag inte blir smittad sen och smittar barnet.

    men vill heller inte bli febrig och seg av vaccinet nu så nära fl.

    klurigt val för mig! 


    Jag har pga fyra täta graviditeter och nedsatta familjemedlemmar tagit influensavaccin varje år i fem år nu och jag har aldrig känt av några biverkningar mer än lite lite huvudvärk och ömhet vid huden där sprutan sattes.
  • Wed 20 Nov 2019 06:42
    #20
    JodiBabe skrev 2019-11-19 20:01:54 följande:
    jag tänker att sannolikheten att få influensa innan bf inte är så hög för mig i v 38+5.
    Men å andra sidan kan vaccinet skydda barnet till viss del och att jag inte blir smittad sen och smittar barnet.

    men vill heller inte bli febrig och seg av vaccinet nu så nära fl.

    klurigt val för mig! 
    Ja, det är verkligen inte lätt att veta hur man ska tänka. Här släpper dom vaccinet idag (bf för mig idag också..) så om jag ska vaccinera mig så är det lite nu eller aldrig som gäller. Måste dessutom ringa hem sambon tidigare från jobbet i så fall eftersom jag inte tar mig iväg någonstans själv =/

    Pratade med min bm igår och blev inte klokare. Sist tyckte hon jag skulle vaccinera mig och nu tog jag upp att jag var osäker pga vad en annan bm hade sagt till en bekant och då svängde hon helt och tyckte att jag bara skulle hålla mig borta från folk och platser där jag riskerade att bli smittad. Kändes inte som ett seriöst råd baserat på fakta från pålitlig vårdpersonal utan mer som att hon vände kappan efter vinden baserat på vad någon okänd person sagt.. =/  
Svar på tråden Influensa-vaccin gravid v 38+5?