• Anonym (Undrar)

    Hur mycket gick ni upp i vikt vid graviditet?

    Jag är gravid i vecka 22 och ställde mig på vågen och såg att jag redan ska ha gått upp 9 kilo ungefär(startvikt morgon utan kläder, nuvarande vikt eftermiddag med kläder) tycker det känns mycket med tanke på att det är ett antal veckor kvar innan bebisen kommer. Jag vill dock inte jämföra mig med andra, och gillar att min gravidmage är större än de i min närhet i samma vecka. Men jag är bara lite nyfiken! Hur mycket gick ni upp, eller har gått upp hittils i graviditeten? :)

  • Svar på tråden Hur mycket gick ni upp i vikt vid graviditet?
  • fjanten

    Med nr 1: runt 18 kg (född i 40+6)

    Med nr 2: runt 15 kg (född i 37+0)

    Med nr 3: runt 18 kg (född i 37+6)

    La på mig merparten av vikten i andra trimestern alla graviditeterna, knappt något i tredje trimestern, och har gått ner allt inom en vecka efter förlossningen alla gångerna.

  • Anonym (Fader Harald)

    3 kg med första barnet

    4 kg med andra

    Har varit aktiv på hög nivå innan graviditeter.

    Hög hälsosam nivå efter graviditeter.

    Har dock efter båda graviditeterna drabbats av extrem vitaminbrist och varit inlagd. Så när barnen varit + 6 månader kan man räkna med en genomsnittlig viktökning med 12 kg per amningsperiod, då symptom yttrat sig och jag mått dåligt.

    Så + 24 kg. Är idag 186 cm lång (med fokus på hållning ligger måttet på 190 enligt passfoto men det kan inte klassas som normalt).

    Vikt idag 72 kg. Jobbar på att komma tillbaka till 62 då jag var yrkesverksam.

  • HeidiHR

    Med förra barnet gick jag upp 25 kilo och denna grav hittills 14 kilo, är nu i v. 35.

    Vägde 90 när jag gick in på förlossningen och räknar att det blir ungefär samma denna gång (startvikt 65 respektive 73).

  • Anonym (Tjohoo)

    Började på 50, vid v18 hade jag gått upp 0,7kg (kräktes mkt i början) och nu vid v34 har jag nått upp till stadiga 12kg i uppgång! Fick vid inskrivning höra att jag bör gå upp ca15kg vilket nog är rätt rimligt. Mår tipptopp och har bra värden, så för min kropp och graviditet verkar det vara alldeles lagom.

  • Anonym (2)

    17-18 med första
    16-17 med andra, men då gick jag egentligen ner för jag gick knappt upp alls sista månaderna

Svar på tråden Hur mycket gick ni upp i vikt vid graviditet?