• Magica­l
    Wed 20 Nov 2019 17:55
    1589 visningar
    4 svar
    4
    1589

    Underhåll vid pappaledighet

    Markuz skrev 2019-11-20 17:41:30 följande:

    Hejsan. En fråga om Underhåll då man som separerad är pappaledig med barnet varje dag och även på helgerna vissa tider. Som det sett ut nu har jag barnet från när mamman jobbar( 8-17 ca) lämnar efter det och sedan sover han hos mig fredag-söndag men är med mamman en del på dagarna helgen.

    Sedan har vi det lite flexibelt så vissa dagar i veckan sover han någon gång hos mig också, och under vissa helgdagar har jag honom istället för mamman, så ibland mer och ibland lite mindre om dom ska bort etc. Men de andra tiderna är eller har varit stående. Vi har delad vårdnad,

    Jag antar att man gör något slags avdrag då jag inte har vanlig lön och han är hos mig mer på dagarna än hos henne varje dag ? Tycker ju egentligen inte att man skulle behöva betala något underhåll med tanke på att kostnaderna troligtvis är högre hos mig just nu. 


    Försäkringskassan hjälper er att räkna ut detta exakt så mitt förslag är att du ringer dit. 
    Du ska inte betala underhåll om ni har ca 50/50 eller om barnet är mer hos dig. Då kan det vara hon som ska betala dig. Det är dygnsvilan man tittar på. Men som sagt, bäst be FK om hjälp här.
Svar på tråden Underhåll vid pappaledighet