Inlägg från: KajsaMia |Visa alla inlägg
  • KajsaMia

    Fertilitetsutredning under 30år

    Hej jag hoppar in här för att följa tråden! Är också jättenyfiken hur det går till. Alla erfarenheter och upplevelser ska jag vara tacksam för, kanske lyckas jag även övertyga min partner att det inte är något hemskt och stressigt...

  • KajsaMia
    Mibo skrev 2019-11-21 18:01:54 följande:
    (Nu kan jag bara tala för mig och min man) Det är verkligen inget hemskt och stressigt! De enda jobbiga är tiden, för den kan man inte kontrollera. De enda vi ångrar är varför vi inte gjorde utredningen tidigare (vi är 28 och 29).
    Dröjde det länge med utredningen? Just väntetider och svårigheter att ordna alla prov i god tid är detta som gör att vi funderar på att gå och fixa utredningen privat. Jag är i din ålder, men det är lite svårare med min man som är 40+ och därför tänkte vi skynda lite på oss. 
  • KajsaMia
    Mibo skrev 2019-11-21 19:01:09 följande:
    Naalehu, det hänger lite på hur cykeln är. Men typ 1 månad ca. Sen skickas en remiss till KS (om de är i Stockholm), sen vänta 4 veckor, sen boka tid på en klinik som man önskar göra behandligen på, och sen vänta drygt 3 veckor (för oss var de de)
    Det låter inte så dåligt men inte heller sjukt bra. :D Men jag vet inte hur väntetider och processer ser ut annars. Jag antar att det också varierar från län till län och beror på läkarnas tillgänglighet... Ni remitterades för att göra ivf eller hur var det med er? 
  • KajsaMia
    Mibo skrev 2019-11-21 20:17:48 följande:
    Ja precis de kan ju vara väldigt olika från län till län som du säger.

    Ja exakt :)
    Har ni redan börjat med behandligen? Eller - har ni bestämt er för att göra ivf eller försöker ni vidare på något annat sätt?
  • KajsaMia
    Mibo skrev 2019-11-22 23:49:08 följande:
    Vi har bestämt oss för att göra IVF men vilken metod (långa/korta) får vi veta på torsdag när vi har första ivf-besöket :)
    Bra då! Fixar ni ivf här i Sverige? Finns det många kliniker som anordnar det? Hoppas allt blir bra för er. 
  • KajsaMia
    AnneP skrev 2019-11-28 12:08:10 följande:

    Hej på er ,

    Vi var idag på första besöket. Det första vi gjorde var att fylla i en hälsoblankett. Sedan pratade vi med läkaren och han skickade remiss för spermie prov till min sambo. Jag gjorde inga undersökningar utan ska boka in det själv nu efter mötet. Ska göra två olika undersökningar varav en där man kollar ägglossning. Den andra kollar passagen till äggledarna.

    Våran läkare sa att åldersgräns för ivf är 25 ?

    Men när vi ringde för första besöket så sa dom att åldersgränsen är borttagen? Någon som vet ?


    Det är så konstigt med detta och jag läste lite om det. Finns vissa som klagar på det att de fått ett sånt besked också. Det verkar dock variera från region till region? Här finns t.ex. reglerna för Dalarna. livio.se/nyheter/region-dalarnas-kriterier-for-ivf-behandling-och-ivf-med-donerade-spermier/ 


    Jätteförvirrande att varje region verkar ha sina egna regler. 

  • KajsaMia
    boshab skrev 2019-11-29 03:50:52 följande:

    Vi började med att besvara och skicka in varsitt hälsoformulär. Fyra dagar senare får jag ett brev hem med information och en burk - jag ska ta blodprov (på mensens 2:a dag) och kolla hormoner som de har skickat remiss till hälsocentralen och min sambo ska boka in spermaprov. När vi tagit proverna bokas ett gemensamt läkarbesök in med samtal om provsvar samt undersökning av mig och hur vi fortsätter i utredningen.

    Gick verkligen fort! Och väldigt spännande!


    Jag är faktiskt glad över att det går så smidigt med utredningen :) Håll oss uppdaterat, jag ska berätta din historia för min sambo så att han kanske blir lite mer övertygad till att börja med utredningen. Lycka till med allt!
  • KajsaMia
    boshab skrev 2019-12-01 13:59:32 följande:
    Vi väntar med att boka spermaprovet tills min mens har kommit. Är ju jobbigare för mannen att lämna provet, tycker synd om min sambo. Jag ojade mig över blodprov medan han sa "jag ska runka, komma i en burk och sen springa upp med det till kemlabb!!" Vi kan dock skämta om det vilket känns skönt. :)
    Fina ni är :) Får man veta hur gammal är ni och hur länge har ni försökt? Hoppas allt går så smidigt som början. Men bäst vore ju om mensen inte kom :D 
  • KajsaMia
    boshab skrev 2019-12-01 17:12:02 följande:
    Tack :) Jag är 28 och min sambo 29. Vi började för ett år sen och har försökt aktivt (att jag tar ÄL-tester) i åtta månader. Har varit utan preventivmedel i över 2 år. Hoppas också att mensen inte kommer men känns inte lika mörkt och deppigt om den kommer heller.

    Ni då? :)
    Jag är 28, han är 45. Vi har redan försökt i över ett år och nu blev lite osams om att fixa utredningen, eftersom min sambo fick panik liksom. Men jag tror att hans rädsla som stoppade oss i ett tag går över och att vi kanske hinner anmäla oss för utredningen före årets slut :) Undrar bara fortfarande om man ska göra via landstinget eller privat eftersom det känns att vi slösat lite tid. 

    Precis! Nu kan ni alltid trösta er med tanke att hjälp kommer snart. Och det kommer bli bra önskar jag er! Kram
  • KajsaMia

    Hej tjejer :) Boshab jag hoppas det blev bättre med dig under senaste dagarna. Ibland blir det så att man hamnar i tvivel och tänker på värst scenario. 

    Nu tror jag att ocksa jag behöver börja förbereda mig till utredningen för resultat på prov som jag gjorde privat ser inte bra ut Gråter 

  • KajsaMia

    Kära Anne och Majja, hur länge fick ni vänta för utredningen? :) Rapportera gärna hur det går vidare med er! Hjärta

  • KajsaMia
    AnneP skrev 2019-12-15 21:09:18 följande:
    Vi fick tid veckan efter vi ringde i stockholm på st:göran.

    Vårt första besök var den 28 november och vi väntar nu på att få gå på sista besöket där vi får svar på allt.

    Jag vet dock redan nu att allt såg bra ut på mig då dom har kollat äl och passage.

    Jag ringde i flera dagar för varje bokat besök för att få tid ( då folk oftast bokar av )

    Därav gick det så fort för oss :)
    Det var verkligen mycket snabbt! Och verkligen klokt att ringa till kliniker många gånger för att kolla om någon har avbokat sin tid. Är du nu klar med ditt sista besök eller är det fortf framför dig? Och är du nöjt med St Göran? Jag ser folk skriver så bra om dom!
  • KajsaMia
    Majja92 skrev 2019-12-30 08:42:07 följande:

    Okej nu MÅSTE jag få skriva av mig. Jag är så arg och ledsen så jag skakar.

    På min remiss stod det att mitt blodprov kan lämnas på vilken provtagning/provcentral som helst. Jag bor granne med en VC så givetvis vände jag mig dit. Nu på morgonen när jag skulle lämna prov så sa hon som hjälpte mig att vanligtvis lämnar man sånna här prover på sjukhus men att det skulle inte vara några problem med att göra det här. Efter mitt krångel med att hitta en Ven fick vi tillslut ut nio rör.

    Påväg därifrån till jobbet ringer hon och berättar att ?oj, jag läste inte din remiss tillräckligt noggrant, detta måste fraktas med kol-is till laboratoriet och det kan inte vi göra?

    Jag höll på att skrika rakt ut! Min remiss kan varken jag eller sambon hämta ut idag då vi båda jobbar sent, så nu måste jag vänta en hel månad till.... Jag blir bara så himla frustrerad och det känns som att allt jobbar emot en. Det kanske inte är meningen att vi ska bilda familj? :( Förlåt för deppigt inlägg men FAN vad frustrerad och ledsen man blir.....


    Trist att man inte kan göra nåt åt andras inkompetens! Och att folk inte förstår att något som är en liten grej för dem kan betyda så himla mycket för andra.Sådana erfarenheter gör mig liet skeptiskt inställd mot svensk vård. Och sådana upplevelser finns många. Men jag hoppas de inte är så illa som folk beskriver det. Har du allmänt fått bra intryck från hela utredningen fram till nu? Förutom det som skedde nu. Man kan bli frustrerad som f.n faktiskt, och tyvärr, det är det enda man kan göra i en sån situation.. Kanske är det ett tecken på att ni kan göra det själva så att säga, om ni fick extra månad:) Kram!
  • KajsaMia
    Majja92 skrev 2019-12-30 20:34:29 följande:
    Ja det är såklart väldigt trist, men vi alla är människor som gör misstag så tänker inte klandra henne allt för hårt, även om man blir frustrerad såklart.. I övrigt tycker jag vi har fått fin hjälp, lite klumpigt formulerat i brevet om att man kunde lämna blodprov på vilken mottagning som helst, för så var ju inte fallet. Tänker jag ska lämna den feedbacken när vi kommer till kliniken, det är nog bra om dom ser över formulering.

    Men precis, kanske är det bara en extra månad vi behöver! Man kan alltid hoppas :D
    Gör det så inga andra blir missvisade! Du ska totalt bli till en hjälte (fast anonym) för andra som också ska tro på det vad står skrivet :D
Svar på tråden Fertilitetsutredning under 30år