• Anonym (Elin)

    Knöl i bröstet

    Hej! Jag är 26 år och är mamma till en 5 åring och en nyfödd.

    För 8 veckor sen upptäckte jag en hård knöl i mitt bröst. Jag trodde det handlade om amningen, eller problem med någon mjölkgång. Men amningen funkar jättefint och knölen är kvar..

    Jag har nu fått tid hos en läkare för att kolla upp detta.

    Jag är jätterädd och orolig. Har någon här erfarenhet av knöl i bröstet och vad var det?

  • Svar på tråden Knöl i bröstet
  • Anonym (A)

    Känner två som upptäckte en knöl där, båda hade bröstcancer. Tyvärr.
    Jag hoppas att det inte är så för dig.

  • Anonym (Kram)
    Anonym (A) skrev 2019-11-21 11:58:39 följande:

    Känner två som upptäckte en knöl där, båda hade bröstcancer. Tyvärr.
    Jag hoppas att det inte är så för dig.


    Så onödig kommentar. Ts amning kan göra brösten knöliga. Det kan också vara en ofarlig cysta. Min svägerska hittade en hård knöl i bröstet och blev såklart livrädd. Vilket jag förstår att du också är. Men hennes knöl var godartad och inte cancer. Försök att inte tro det värsta. Men förstår också att du är väldigt rädd och orolig. Jag hade en knöl i halsen och var övertygad om att det var cancer. För mig var väntan fruktansvärd. Men min knöl visade sig också vara ofarlig. Det var struma jag hade. Problem med sköldkörteln.
  • Anonym (A)

    Ts frågade och jag svarade. För egen del tror jag att det är bättre att ställa in sig på att det kan vara något där. 
    Självklart är det stor chans att det har med just amningen att göra. Jättebra att ts uppsöker läkare.

  • Anonym (Anna anonym)

    Jag är 30+ och ammar min halvårsgamla bebis. Har också upptäckt en knöl i bröstet och varit på mammografi och lämnat vävnadsprov. Har inte fått svaret än, men läkaren trodde att det var ofarligt.

  • Anonym (Anna anonym)
    Anonym (A) skrev 2019-11-21 11:58:39 följande:

    Känner två som upptäckte en knöl där, båda hade bröstcancer. Tyvärr.
    Jag hoppas att det inte är så för dig.


    Båda ammade när de upptäckte sina respektive knölar alltså?
  • Anonym (A)

    Den ena ammade, den andra hade hormonrelaterad cancer. Båda hittade en knöl. 

  • Anonym (Elin)

    Ska iallafall till läkaren nästa vecka på onsdag. Jag får uppdatera er här..

    Känns overkligt att det skulle vara cancer.. jag är ju bara 26 och har precis fått barn :( usch vad jobbigt att tänka på. Hoppas det har något med amningen att göra eller bara är någon ofarlig cysta.

  • Anonym (A)

    Det kommer säkerligen att gå bra ts. Vi håller tummen och så kan du återkoppla sen. <3

  • Anonym (Knöl ofarlig)
    Anonym (Elin) skrev 2019-11-21 12:49:42 följande:

    Ska iallafall till läkaren nästa vecka på onsdag. Jag får uppdatera er här..

    Känns overkligt att det skulle vara cancer.. jag är ju bara 26 och har precis fått barn :( usch vad jobbigt att tänka på. Hoppas det har något med amningen att göra eller bara är någon ofarlig cysta.


    Jag upptäckte en stor knöl 3-4 veckor efter förlossning när jag ammade. Vart livrädd och sökte på en gång pga cancer inom familjen.

    Det berodde på svullna körtlar och amningen. Den var kvar rätt så länge så det var skönt att kolla det på en gång istället för att vänta.

    Bra att du kollar upp det!
  • Anonym (.)
    Anonym (Elin) skrev 2019-11-21 12:49:42 följande:

    Ska iallafall till läkaren nästa vecka på onsdag. Jag får uppdatera er här..

    Känns overkligt att det skulle vara cancer.. jag är ju bara 26 och har precis fått barn :( usch vad jobbigt att tänka på. Hoppas det har något med amningen att göra eller bara är någon ofarlig cysta.


    Jättebra att du fått tid för kontroll. Kom ihåg att du SKALL få remiss för mammografi (om inte knölen är helt borta). Ingen läkare kan avgöra något genom att känna på knölen (men de skall förstås undersöka dig vid besöker ändå).

    Avslutningsvis kan jag säga att när man är 26 år har man aldrig bröstcancer (jag vet att undantag går att hitta, men man kan vara i stort sett säker).
Svar på tråden Knöl i bröstet