Inlägg från: Dendäranonym95 |Visa alla inlägg
  • Dendäranonym95

    tips inför hemkommande av familjehemsplacerade barn

    Hej! Mina barn har sedan en tid tillbaka varit familjehemsplacerade enligt SoL .

    Detta då jag har barn med en missbrukare, vi blev av med bostad, jag mådde otroligt dåligt m.m och kände att det var det bästa för dom där och då.

    Nu har jag fått mitt första jobb, jag har stabilt boende ihop med min nya sambo som jag varit ihop med i 2år nu. Och tanken nu är att barnen ska börja komma hem till oss, sova över m.m och tillslut flytta hem till oss.

    Jag är jätte nervös och orolig. Jag ör verkligen superrädd för att dom inte ska tycka om mig, att dom inte kommer se mig som deras mamma längre. Jag är även orolig över hur jag ska bemöta vissa situationer, t.ex när de bråkar och så. Som alla barn så bråkar och slåss ju syskon. Jag vill göra detta så bra som möjligt, jag vill att dom ska se mig som sin mamma.

    Jag ska gå till familjebehandlare men pga tidigare erfarenhet så tycker jag inte att de ger så bra tips och råd angående det jag undrar över och vill lära mig.

    Så, därför ber jag om tips och råd här. Hur hanterar ni sådana situationer? Vid bråk t.ex. om de slåss om leksaker? Har ni några råd till mig nu inför att de ska komma hem? Saker jag ska tänka extra mycket på? Det är 3års tid de har varit placerade. Så det är i princip helt nytt för mig, de var små när de flyttade och nu är de mellan 4-7år.

Svar på tråden tips inför hemkommande av familjehemsplacerade barn