• missjohanna

    Totalt oförstående sambo vid långt gången graviditet

    Hej! Jag lever med och väntar barn med min sambo som är otroligt pedant. Jag är långt ifrån lika pedant och noggrann med att allt alltid ska vara perfekt och i ordning i hemmet även om jag också uppskattar ordning och reda. Skulle säga att på en skala från 0-10 så är han 10 och jag kanske 6-7, det vill säga lite över medel om det nu skulle kunna vara 5 (mest för att få ett litet förhållande).


     


    Han verkar inte ha någon förståelse alls för att jag nu när jag är gravid (i tredje trimestern) och inte orkar diska/städa undan efter mig varje gång jag har ätit något. Han är dessutom i princip aldrig hemma på kvällar efter jobbet då han har mycket projekt och annat som tar upp den tiden (att han är så frånvarande gör mig ingenting, bara beteendet sen när han väl är hemma). Så ska jag ha någon lagad mat överhuvudtaget så är det jag som får laga den, 7 dagar i veckan. Och lagad mat kan ju vara bra att äta när man har ett barn som växer i magen. Men orkar jag ens laga mat just nu så orkar jag garanterat inte (eller kan inte ens pga trött i rygg/ont i svanskota/ong i rygg/har somnat) diska och städa upp allt efter mig vilket han i princip kräver av mig jämt. Han tycker han är snäll när han diskar upp efter mig men så fort jag ätit/lagat mat igen och inte diskat undan direkt så måste han klaga på detta/ta upp det till diskussion mm. Argument såsom "jag läste att det är jobbigt för mamman nu så jag diskar åt dig" och sedan när man ätit igen ett par timmar senare så får man i huvudet direkt att man inte diskat... Han vill ha och har alltid allting diskat direkt när han ätit eller innan han börjat äta. Jag kan ha min disk stående i 2-3 dagar innan jag tar tag i det men sällan längre än så. Men det mår han jättedåligt av säger han.


     


    Han menar på att jag minsann alltid varit "som en lat tonåring" gällande detta och att jag bara skyller på graviditeten nu och menar på att vad bra att jag inte är gravid så länge till nu för då kommer ju allt bli bättre sen när barnet är ute? Och så tror han på riktigt att man kommer orka ännu mer sen när barnet väl är fött (ska helamma dessutom). Och när jag menar på att han nog inte har en aning om hur mycket det krävs sen när man är förälder så menar han på att man kan ju inte ställa in sig på att det ska vara så, man kan ju sträva efter att det ska gå att alltid ha hemmet tiptop. Han menar även på att han känner huuuuur mååååånga som helst som klarar av att ha barn och hemmet i perfekt skick hela tiden.

    Jag kan inte i min vildaste fantasi tro och utgå ifrån att allting kommer vara lättare med barnet utanför magen? Kommer verkligheten komma ikapp honom eller kommer barnet komma emellan i våra argumentationer sen? Jag har sådant hormonpåslag nu att jag blir helt hysteriskt arg när han klagar på att jag inte diskar hela tiden. Jag kan ändå ha sagt till honom under dagen att "idag mår jag skit, har ont, kan knappt stå (bokstavligen knappt stå då alltså) och orkar inte ett skit" och ändå kan han komma hem och häva ur sig "alltså nu när jag har diskat igen kan vi inte hålla det så nu då??" i en otrevlig ton. (Jag jobbar fortf heltid i ett aktivt yrke och har dessutom mycket därtill att ansvara för innan och efter jobb som tär på kroppen) Känns verkligen som att vi enbart lever efter hans regler här hemma och är SÅÅ trött på det men känns inte som att något av det jag säger når fram.


     


    Någon mer? Hur mycket tålamod ska man ha. Ursäkta långt inlägg men bara måste få skriva av mig någonstans...

  • Svar på tråden Totalt oförstående sambo vid långt gången graviditet
  • Anonym (OMG!)

    Om han tycker det är jobbigt med lite disk kommer han få total psykbryt av att ha barn...

    Det är klart, man kan få ett jättesnällt barn som mest sover. Man kan också få ett barn som kräver uppmärksamhet 24h om dygnet så man inte hinner med något annat. Och sen börjar de äta själva och kladdar ner sig själva och hela köket.

    Jag rekommenderar parterapi snarast.

  • Anonym (-)

    Om han fortfarande klagar efter du har fött så skulle jag rekommendera att han tar en heldag med barnet med undantag att du ammar så han får smaka på hur det är att vara hemma med ett barn och ta hand om hemmet samtidigt, för om du inte hinner eller orkar att diska nu, så kommer du inte hinna och orka det sen heller!

    Här kan disken stå i 2-4 dagar för att jag absolut inte orkar att ens stoppa i disken i diskmaskinen, eller så fylls diskmaskinen men den töms inte på 2 dagar, min sambo hjälper såklart till när han kommer hem med barnet och lite sysslor, men han har också ett väldigt krävande jobb som gör att han är lika trött som jag på kvällen.

  • Anonym (Rent&snyggt)

    Disk som står i 2-3 dagar är dock grymt ofräscht, går ju inte att få rent om det torkar in heller..
    Har två kids och ett fläckfritt hem haha, viktigt för mig men alla är olika!

    Har ett syrra med 1 barn och som har ca 10% av min renlighet hemma och bryr sig inte märkvärt, och "hinner" därför inte heller med.

  • Akira Öken

    Ni behöver reda ut detta innan barnet kommer och han måste bli medveten om vilja förväntningar som finns på honom och hur det kan påverka kropp och psyke att vänta barn. Det rimliga borde ju vara att han vill underlätta för dig och inte lägga sten på bördan. Instämmer med ovanstående att parterapi kanske vore något för er. Gissar att det finns fler exempel än detta därni har olika ambitionsnivå och förväntningar på varandra. Ni kan även ta upp och prata om detta på mödravården om han är med på något besök.

    Om ni inte har diskmaskin kanske det är läge att skaffa en sådan.


  • Jag är bara jag

    Välkommen till verkligheten när barnet väl är fött är min enda kommentar till honom. Om du inte fräser ifrån nu kommer du få ett helvete när barnet kommit. Jag älskar ordning och reda, men sen vi fick barn får sånt vara. Man har inte tid!  Och det är faktiskt inte så viktigt heller. Viktigast är barnet.

  • Anonym (Rent ska de vara)
    Anonym (Rent&snyggt) skrev 2019-11-21 18:18:33 följande:

    Disk som står i 2-3 dagar är dock grymt ofräscht, går ju inte att få rent om det torkar in heller..

    Har två kids och ett fläckfritt hem haha, viktigt för mig men alla är olika!

    Har ett syrra med 1 barn och som har ca 10% av min renlighet hemma och bryr sig inte märkvärt, och "hinner" därför inte heller med.


    Håller med. Klart man kan ha rent hemma fast man har bebis. Vi har 6 barn här i varierande åldrar varav en 1 åring och bägge vi är heltidsarbetande, givetvis är det rent hemma och så även i barnens rum. Vi skulle aldrig lämna odiskad disk efter oss. Vill man så kan man.
  • Anonym (Gillar städning)

    Det är ju en prioriteringsfråga. Min man och jag har fyra barn mellan 7-0 år. Tre av dessa går inte i förskola. Jag prioriterar definitivt städning för att jag, som din man, tycker att det är jobbigt att ha det ostädat. Jag skulle aldrig kunna ha disk stående i 2-3 dagar. Det går helt klart att hålla hemmet hyfsat städat samtidigt som man har barn hemma. Men det är ju inte alla som bryr sig, och du och din sambo verkar ha väldigt olika krav på städningen.

    Jag tänker att det vore smart att ni skaffade diskmaskin för det första, bänkdiskmaskin funkar även i små lägenheter om inte annat. Sen kanske din man får acceptera att du är som du är, och ta mer ansvar själv för städningen hos er. Så har det blivit här hemma. Eftersom jag har högre krav på städningen är det också jag som drar det största lasset. Min man skulle dock aldrig lämna disk i flera dagar, av hänsyn till mig. Lite ge och ta.

    Sen är det såklart orimligt att kräva att du ska städa en massa om du verkligen har ont och mår dåligt. Men att plocka undan lite disk tycker jag personligen att du borde kunna fixa när bebisen är ute, för husfridens skull ;) Jag fixar att ratta både disk och fyra barn här varje dag.

  • Anonym (Gravid)

    Jag är höggravid och trött, jobbar heltid i ett vårdyrke men jag personligen skulle aldrig låta disk stå.

    Min sambo jobbar borta sön-tor så jag lagar mat åt mig själv varje dag. Blir ju inte direkt mycket disk.. en skärbräda, kniv, stekspade, stekpanna och kastrull. Jag gör extra mat så jag lägger i matlådor, lägger maten jag ska äta på tallrik, diskar på en gång och äter. Sen är det ju bara tallrik och bestick kvar.

    Jag är inte pedant men jag vill ändå inte låta saker och ting vara, trivs med en ren diskbänk liksom.

  • Wolfie13
    Drottningen1970 skrev 2019-11-21 20:05:25 följande:

    Grattis du kommer att få ett helvete när barnet är fött...

    Han verkar sjuk i huvudet.


    Att inte vilja ha smutsig disk stående i flera dar är inte sjukt. Även på mitt jobb städar vi å diskar daligen i lunchrummet
Svar på tråden Totalt oförstående sambo vid långt gången graviditet