• Anonym (!)

    En köttätare och en vegetarian

    Ni andra par varav en är köttätare och en vegetarian, hur löser ni det? Hittills har vi lagat både och, men ingen av oss tycker egentligen att det är kul. Vi kanske är lata...

    I vanliga rätter som är lätta att byta ut, tex pasta och köttfärssås, mot vegetarisk färs hade det kunnat vara lätt men sambon tycker inte att det är lika gott. Samma sak med tacos, men senaste gångerna har det slutat med att jag bara ätit grönsaker och sås.

    Hur kan man göra oss båda nöjda? Är det bara att stå ut och laga dubbelt?

  • Svar på tråden En köttätare och en vegetarian
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (!) skrev 2019-11-22 19:18:31 följande:
    Någon som kan ge lite tips på vad man kan laga då? Oftast tycker jag det blir att man lagar något med bönor, men det är han inte förtjust i heller. Det var lite därför jag försökte lura honom med fejkkött, men inget duger ju åt människan. Känns fånigt om vi skulle gå isär på grund av det, men det tar energi att diskutera om med honom.
    Inget fejk duger åt honom och inget kött duger åt dig. Som sagt laga olika måltider. Ni kan göra storkok på helgerna och frysa in och sen kan var och en värma det den vill ha.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (nä) skrev 2019-11-23 02:49:16 följande:
    Det är samma fråga om köttätaren av något skäl enbart äter kött och inte grönsaker, då kan du jämföra.
    Som allätare vill man har kött och inte bara grönsaker varje dag. Man kan äta vegetariskt men man kanske inte vill äta vegetariskt varje dag året om. Såvida inte vegetarianen är köttallergiker kan vegetarianen faktiskt äta kött men vill inte. Samma lika.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Clara) skrev 2019-11-23 10:42:18 följande:
    Det kan ju vara för att det inte finns något vegetariskt som INTE ingår i en allätares diet?
    Jaså? Jag och min man är tillsammans allergiska (alt kan inte äta pga gallstensproblem) mot rotselleri, nötter, paprika, gurka, rå morot, rå tomat, bönor, äpplen,aprikoser, dadlar, mm mm.

    Är du allergisk mot kött? Jag kan förstå att det kan ta tid att vänja kroppen vid kött om man inte ätit det på länge men det går säkert.
  • Anonym (Hepp)
    Mint skrev 2019-11-25 06:30:36 följande:
    Jag tycker det är barnsligt att inte vilja vidga sina vyer vad gäller mat.

    Jag tycker det är en barnslig inställning att inte vilja äta vegetariskt.

    Jag tycker att det är utomordentligt barnsligt att förvänta sig att få en specialportioner önskekost lagad av den som just den dagen har matlagningsansvaret.

    Jag tycker att två vuxna människor i ett förhållande lagar normal mat som båda borde kunna gilla utan att den ena (så gott som alltid kvinnan) måste göra två portioner: en normal god portion till sig själv och en barnportion till det förvuxna barnet där hemma.

    Gör man t ex pasta med en god sås kanske den kräsne kan ta pastan, ha ketchup på och själv steka sin falukorv eller värma köttbullar istället för att förvänta sig att bli servad med specialkost. Det är en kompromiss, tycker jag!

    Tycker inte att kompromissen ska behöva innebära att det enbart serveras barnmat hemma.

    Dessutom blir det ju konstigt om en vegetarian ska förväntas stå och hantera kött. Vet t ex inte om jag skulle vilja laga mat som jag inte kunde provsmaka.

    Men visst, jag är väl färgad av mitt tidigare förhållande där jag t ex fick för mig att göra äggfria pannkakor ibland. Goda pannkakor som serverades med sylt och glass och av min före detta möttes med ett surt ?kan du inte göra vanliga pannkakor istället??. En rimligare reaktion hade ju varit att när det var hans tur att göra pannkakor, så gör han enligt sitt favoritrecept.
    Jag hoppas att du inte anser att alla allätare är förvuxna barn! I så fall gör du dig själv löjlig. Lammrostbiff med vitlök är för tusan inte barnmat. Oxfilé provencale, är inte barnmat, Boef bourgignon är inte barnmat. Grillad egenfångad sik är inte barnmat. Pasta med svampsås är mer barnmat så vegetariskt det är - för att ta ett exempel.

    Jag, kvinna för övrigt, skulle inte vilja äta vegetariskt varje dag. Jag äter gärna vegetariskt ett par gånger i veckan, men övriga dagar vill jag äta nöt, fläsk, fågel eller fisk. Faktiskt. Om du, trots att du inte är allergisk mot kött, vägrar äta en kötträtt är du precis lika kräsen som TS man och andra män du fördömer för övrigt.

    Nu lagar jag inte maten i huset. Vi lagar alltid mat tillsammans, så vi hade säkert löst det på ett smidigt sätt.
  • Anonym (Hepp)
    Kverulant67 skrev 2019-11-25 11:09:06 följande:
    Hmmm så varför ska då inte veganer vidga sina vyer och prova kött någon gång, det är ju inte farligt att äta kött....
    Exakt. Vegetarianer och veganer KAN äta kött men de vill inte.
  • Anonym (Hepp)
    BurningDiamond skrev 2019-11-26 14:42:39 följande:
    Vad exakt är skillnaden på en vegetarisk wok med kyckling på sidan, och en samma wok med kycklingen i?
    Det blir godare om kycklingen är i från början. Då får den smak av såsen, kryddorna och grönsakerna. Jättestor skillnad faktiskt.
  • Anonym (Hepp)
    BurningDiamond skrev 2019-11-27 14:01:48 följande:
    Snälla, kan du svara på varför en allätare inte kan  äta sitt kött "bredvid" istället för "i" maten? Med tanke på att många "kötträtter" har just de upplägget; grönsakerna för sig, köttet för sig (en klassisk köttbullsmåltid eller planka t. ex.)
    Vi äter mycket grytor och gratänger. Lite svårt där. Det är ytterst sällan vi har det upplägg du beskriver. Det blir på helgerna om vi har en lite dyrare köttbit som vi äter med potatisgratäng eller hasselbackspotatis till plus andra tillbehör.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Hepp) skrev 2019-12-04 14:32:41 följande:

    Som allätare vill man har kött och inte bara grönsaker varje dag. Man kan äta vegetariskt men man kanske inte vill äta vegetariskt varje dag året om. Såvida inte vegetarianen är köttallergiker kan vegetarianen faktiskt äta kött men vill inte. Samma lika.


    Inte samma lika, eftersom kött är något man väljer bort. Vegetarisk kost är inte något man väljer bort, såvida man inte lever helt uteslutande på kött förstås.
  • Kverulant67
    Anonym (Eh) skrev 2019-12-05 14:50:36 följande:
    Inte samma lika, eftersom kött är något man väljer bort. Vegetarisk kost är inte något man väljer bort, såvida man inte lever helt uteslutande på kött förstås.
    Vad är det för trams??? Vi allätare äter allt! Inte så fåniga att vi väljer att välja bort en produkt som är oerhört nyttigt och sedan är tvungen att vara tvungen att ta ersättnings-preparat för att inte bli helt korkade...
  • GGN
    Kverulant67 skrev 2019-12-05 20:56:56 följande:

    Vad är det för trams??? Vi allätare äter allt! Inte så fåniga att vi väljer att välja bort en produkt som är oerhört nyttigt och sedan är tvungen att vara tvungen att ta ersättnings-preparat för att inte bli helt korkade...


    Ja, för du verkar verkligen inte korkad...
  • Kverulant67
    GGN skrev 2019-12-05 21:04:41 följande:
    Ja, för du verkar verkligen inte korkad...
    Vad syftar du på?
    Du kan inte komma med något utan bara insinuera något utan fakta????
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Eh) skrev 2019-12-05 14:50:36 följande:
    Inte samma lika, eftersom kött är något man väljer bort. Vegetarisk kost är inte något man väljer bort, såvida man inte lever helt uteslutande på kött förstås.
    Om de inte är köttallergiker kan alla äta kött. Sedan finns det en del som väljer att inte äta kött av olika anledningar, men det är inte detsamma som att de inte kan äta kött. De vill inte äta kött. På samma sätt vill en allätare äta kött ett antal dagar i veckan. Samma lika.
  • Kverulant67
    Anonym (Hepp) skrev 2019-12-06 07:49:02 följande:
    Om de inte är köttallergiker kan alla äta kött. Sedan finns det en del som väljer att inte äta kött av olika anledningar, men det är inte detsamma som att de inte kan äta kött. De vill inte äta kött. På samma sätt vill en allätare äta kött ett antal dagar i veckan. Samma lika.
    Detta logiska tänkande kommer aldrig en tok-vegan att förstå....
  • Anonym (Hepp)
    Kverulant67 skrev 2019-12-06 21:24:16 följande:
    Detta logiska tänkande kommer aldrig en tok-vegan att förstå....
    Och ändå finns det de som uttryckligen säger saker som "Jag har helt valt bort kött" - exakt - valt bort.
  • Anonym (Eh)

    [quote=80081308][quote-nick]Anonym (Hepp) skrev 2019-12-06 07:49:02 följande:[/quote-nick]Om de inte är köttallergiker kan alla äta kött. Sedan finns det en del som väljer att inte äta kött av olika anledningar, men det är inte detsamma som att de inte kan äta kött. De vill inte äta kött. På samma sätt vill en allätare äta kött ett antal dagar i veckan. Samma lika.[/

    Addition är inte samma lika som subtraktion.

  • Anonym (I wish you a vegan christmas)

    Min sambo är köttätare och jag vegan, vi gör alltid olika mat men äter tillsammans. Tyvärr får han för sig att micra fisk ibland, då knakar det lite i fogarna. Vi har dock inga barn, då hade det blivit problematiskt. Som tur är har vi samma etiska värderingar, han har "bara" valt att inte leva efter dem än.

  • Kverulant67
    Anonym (Hepp) skrev 2019-12-09 14:12:05 följande:
    Och ändå finns det de som uttryckligen säger saker som "Jag har helt valt bort kött" - exakt - valt bort.
    Vad är det du har svårt att förstå??? Vissa har valt att äta kött och vissa har valt att avstå. Men bara vi som valt att vi äter all mat skall stå tillbaka för er som valt en kost som människan inte är gjord för att äta....
  • Anonym (Hepp)
    Kverulant67 skrev 2019-12-10 22:13:57 följande:
    Vad är det du har svårt att förstå??? Vissa har valt att äta kött och vissa har valt att avstå. Men bara vi som valt att vi äter all mat skall stå tillbaka för er som valt en kost som människan inte är gjord för att äta....
    Nu skäller du nog på fel person. Jag skriver först: "Om de inte är köttallergiker kan alla äta kött. Sedan finns det en del som väljer att inte äta kött av olika anledningar, men det är inte detsamma som att de inte kan äta kött. De vill inte äta kött. På samma sätt vill en allätare äta kött ett antal dagar i veckan. Samma lika.". Detta är logiskt. Trots att det finns gott om vegetarianer och veganer som säger uttryckligen att det VALT bort kött verkar de inte förstå att det just är ett val.
Svar på tråden En köttätare och en vegetarian