• Mikaela78

    Kontakten med barnens mamma

    Hur gör man?

    Par, mellan 30-35, träffades för 1,5 år sedan. Han har 2 barn sedan innan, förhållandet med mamman tog slut pga otrohet från hennes sida. Vi träffades 6 mån efter de delat på sig och han var tydlig med att han släppt henne.

    Deras förhållande kantades av bråk och hon styrde honom med järnhand. Jag har hört mycket om detta och han säger att han är så glad att han slipper det nu.

    Hon gillar inte att han är med mig nu, hon tycker det är jobbigt trots att hon har ett förhållande med killen hon var otrogen med.

    Han säger till mig att han ska markera mot henne, visa att hon ej kan bestämma över honom längre men så fort han umgås med henne är hennes önskan hans lag.

    Hon blev nyligen avskedad och av med sin bil. Hon vill i detta ha stöttning av min kille/sitt ex/barnens pappa och hjälp med skjuts, han säger att hon får vända sig till sin nya kille eller vänner. ?Jag är ingen taxi?. Senare visar det sig ändå att hon ringer honom och beklagar att hon mår så dåligt och behöver prata, han stöttar henne, samt skjutsar hem henne så hon slipper åka buss.

    Till mig säger han det som låter bra, som man vill ha det men i praktiken så styr hon fortfarande honom med järnhand. Han vågar inte säga nej för han är rädd för konflikt.

    Jag har ställt ultimatum till honom, sluta pleasea henne (så länge det inte gäller barnen såklart), han säger att han ska göra det men dagen efter gör han samma sak och skjutsar henne dit hon vill (tex efter barnens träning skulle hon åka med till stationen efter för att ta bussen där ifrån och hem, istället för detta säger hon ?du kan väl skjutsa hem mig?? Och han gör det vilket är en stor omväg för honom. Dagen innan sa han att han till mig att han skulle släppa henne vid stationen och absolut inte skjutsa hem henne).

    Rörig förklaring. Men hur beter man sig när man gång på gång blir besviken och när han ställer upp mer på sitt ex än mig?

    Han menar att detta sker för han vill undvika konflikter men att han inte menar att såra mig, vilket han vet att han gör i samma veva.

    Vad för ultimatum kan jag egentligen ställa? Jag har sagt att ifall det inte blir någon förändring så kommer detta inte fungera. Jag vill inte vara nr 2 bland kvinnor i hans liv som det känns som jag är nu.

    Hjälp en förvirrad!

  • Svar på tråden Kontakten med barnens mamma
  • Anonym (Inte klar)

    Vad är villkoret för ultimatumet? Han bryter ju mot det utan konsekvens.

    Han verkar vilja göra exet glad hellre än att göra dig glad. Vad beror det på? Hon var otrogen och valde den andra mannen. Det innebär att han blev lämnad när han inte var redo. Det måste vara jobbigt att förlora den man älskar och sin kärnfamilj så plötsligt. Kanske är han inte redo att släpp hoppet om en återförening?

  • Anonym (G)

    De har barn ihop och det kommer de alltid att ha. Om du inte har egna barn kan det vara svårt att hantera en sådan situation. Intala dig att han aldrig vill gå tillbaka till subban som var otrogen mot honom.

  • Xzx
    Mikaela78 skrev 2019-11-22 00:02:29 följande:

    Hur gör man?

    Par, mellan 30-35, träffades för 1,5 år sedan. Han har 2 barn sedan innan, förhållandet med mamman tog slut pga otrohet från hennes sida. Vi träffades 6 mån efter de delat på sig och han var tydlig med att han släppt henne.

    Deras förhållande kantades av bråk och hon styrde honom med järnhand. Jag har hört mycket om detta och han säger att han är så glad att han slipper det nu.

    Hon gillar inte att han är med mig nu, hon tycker det är jobbigt trots att hon har ett förhållande med killen hon var otrogen med.

    Han säger till mig att han ska markera mot henne, visa att hon ej kan bestämma över honom längre men så fort han umgås med henne är hennes önskan hans lag.

    Hon blev nyligen avskedad och av med sin bil. Hon vill i detta ha stöttning av min kille/sitt ex/barnens pappa och hjälp med skjuts, han säger att hon får vända sig till sin nya kille eller vänner. ?Jag är ingen taxi?. Senare visar det sig ändå att hon ringer honom och beklagar att hon mår så dåligt och behöver prata, han stöttar henne, samt skjutsar hem henne så hon slipper åka buss.

    Till mig säger han det som låter bra, som man vill ha det men i praktiken så styr hon fortfarande honom med järnhand. Han vågar inte säga nej för han är rädd för konflikt.

    Jag har ställt ultimatum till honom, sluta pleasea henne (så länge det inte gäller barnen såklart), han säger att han ska göra det men dagen efter gör han samma sak och skjutsar henne dit hon vill (tex efter barnens träning skulle hon åka med till stationen efter för att ta bussen där ifrån och hem, istället för detta säger hon ?du kan väl skjutsa hem mig?? Och han gör det vilket är en stor omväg för honom. Dagen innan sa han att han till mig att han skulle släppa henne vid stationen och absolut inte skjutsa hem henne).

    Rörig förklaring. Men hur beter man sig när man gång på gång blir besviken och när han ställer upp mer på sitt ex än mig?

    Han menar att detta sker för han vill undvika konflikter men att han inte menar att såra mig, vilket han vet att han gör i samma veva.

    Vad för ultimatum kan jag egentligen ställa? Jag har sagt att ifall det inte blir någon förändring så kommer detta inte fungera. Jag vill inte vara nr 2 bland kvinnor i hans liv som det känns som jag är nu.

    Hjälp en förvirrad!


    Han verkar vara en riktig mes. Säg åt honom att man the fuck up eller lämna honom...
  • Siden

    Du har gett dig in i ett getingbo frivilligt, det förstår du va? Han kommer antagligen vara konflikträdd gentemot sitt ex över lång tid. Det är inte så mycket du kan göra något åt (om du inte vill ta strid på strid). Dom kommer alltid att ha två barn ihop och behöva samarbeta kring barnen. Om hon har styrt honom under förhållandet och han är mesig till sin personlighet så är det stor risk att det fortsätter så. Är du beredd att vara på plats 2, 3 eller t.o.m. 4 i hans liv? Mitt råd är att ta dig en allvarlig funderare på det istället för att försöka förändra honom.

  • Rudbeckius

    Det här känns igen. Ni två vuxna tillsammans behöver fundera på gränser runt det här. Hålls ihop starkt och bry dig inte om de konstiga råden om att din kille skulle göra fel. Han kämpoar och försöker vara alla till lags, inte minst för barnets skull.

    Exet är gränslöst och kontrollfixerad och vill sannolikt innrst inne med förtjusning och förtvivlan förstöra er relation.

    Samverkan mellan föräldrarna behöver klaras ut, ni ska bete er vänligt och professionellt mot barnets andra förälder. Tänk som om det var en arbetskollega ni skulle hantera, en viktig kollega som är värd respekt.

    Men sedan ska ni inte gå över familjegränsen med exet. Annars förstörs många relationer. Det är viktiga att allt känslomässigt och familjenära som inte rör barnen eller den tid ni har umgänge med barnen hålls isär på var sitt håll. Exet har ansvar för sitt beteende men är hon gränslös måste ni vänligt men bestämt sätta gränserna.

    Var vaksam, nutiden har massor av problem med gränslöshet. Sannolikt accepterar inte exet sin situation men vägrar ta ansvar för att hen har sabbat sin gamla familj med litet barn. Hen förstår inte och kan inte bearbeta sin skuld/skam och ånger - det vägrar hen ens att känna. Hen har bra manipulativa förmågor och använder det som en järnhand även nu efter realtionen är slut. Är det inte skjutning så är det annat. Hen spelar gärna hjälplöst offer när det egentligen handlar om att sno tid och själva fokus i relationen hos er.

    Uppfattar jag och gissar fel?

  • Rudbeckius
    Xzx skrev 2019-11-22 13:36:28 följande:
    Han verkar vara en riktig mes. Säg åt honom att man the fuck up eller lämna honom...
    Otroligt drastiskt, ovänligt och destruktivt råd. Skulle du säga samma om könsrollerna var omvända. Så tröttsam förenklad syn på relationer. Människor och relationer som engångsartiklar... man kan undra vem som är mes när man tänker så...
Svar på tråden Kontakten med barnens mamma