• Anonym (...)

    Hyresrätt på Södermalm eller bostadsrätt i förorten?

    Om ett par år kommer jag, om allt går enligt planerna, vara färdigutbildad, ha ett jobb och ha sparat ihop till handpenningen till en br i området där jag bor idag. En Stockholmsförort som varken är ett bra eller dåligt område. Men mitt barn är uppvuxet här och vi vantrivs inte. Dock är det drygt med resorna in till stan varje dag och det verkar inte orimligt att jag kommer jobba inne i city om ett år.

    Samtidigt har jag möjlighet att få ett hyreskontrakt på en lägenhet på Södermalm inom några år. Det är fina lägenheter med en rimlig hyra, men fortfarande mindre fördelaktigt ekonomiskt, förstås. Någonstans hägrar även en dröm om att köpa en sommarstuga utanför stan en dag.

    Hur hade du tänkt? Har levt i hyresrätt hela mitt liv, men då jag snart kommer få en högre inkomst (om allt vill sig väl) har jag nya valmöjligheter. Är lite vilsen och osäker på hur jag får till mina önskemål på bästa sätt.

  • Svar på tråden Hyresrätt på Södermalm eller bostadsrätt i förorten?
  • Anonym (bbb)

    alltid bra att äga och om du har ködagar för att bo på södermalm kan du alltid flytta till hyresrätt sen.

    bostadsrätten kan du sälja och gå med vinst med och så småningom köpa en riktig kalas-sommarstuga.

  • brallison
    Anonym (bbb) skrev 2019-11-22 12:51:45 följande:

    alltid bra att äga och om du har ködagar för att bo på södermalm kan du alltid flytta till hyresrätt sen.

    bostadsrätten kan du sälja och gå med vinst med och så småningom köpa en riktig kalas-sommarstuga.


    Instämmer helt!
  • Anonym (Tommatunnorskramlarmest)

    I sak så är det lätt att skriva BR, att det "lönar" sig att äga sitt boende (även om det är belånat upp till taknocken)... speciellt om man väljer en lång tidsperiod (historiskt)... 

    Folk har skrikit om att nu kommer kraschen i 10-15års tid, men den har inte kommit (nödvändigtvis), visst det kan stagnera, men 3mån senare så visar generell prisstatistik att bopriserna minsann vänt lite uppåt igen.

    MEN det är också alldeles för lätt att skriva "Södermalm" och "förort". Det kryllar av förorter i Stockholmsområdet, och prisbilden, och framtiden kan se väldigt olika ut. Precis som den gör i alla städer av ett visst mått.

    Nu bor jag inte i Sthlm längre (men gjorde under många, många år). Ser jag till min bostadsort (kommun med ca 60tusen invånare) så måste man förstå hur prisbilden ser ut för olika bostadsområden. Var byggs det någonstans? Vilka områden har en stabil prisbild? Vilka områden verkar "heta"? Vilka områden har en "vikande" trend...

    Det är på tok för enkelt att bara ge ett svar utifrån HR i stadsdel kontra en BR i en annan. Eller att tro att värdet på en BR kan bara gå åt ett håll...

    Har du exempelvis koll på hur prisbilden ser ut i din förort? Hur har den utvecklats senaste 5-10åren? Vet du hur planen ser ut framåt för din förort (byggande, bostäder)? Om inte så kan det vara värt att lägga lite tid att sätta sig in i detta under tiden som du sparar pengar och ska fatta dina beslut.

    mvh

  • Anonym (...)
    Anonym (bbb) skrev 2019-11-22 12:51:45 följande:

    alltid bra att äga och om du har ködagar för att bo på södermalm kan du alltid flytta till hyresrätt sen.

    bostadsrätten kan du sälja och gå med vinst med och så småningom köpa en riktig kalas-sommarstuga.


    Nej, jag har kötiden via hyresvärden jag bor hos nu. Säger jag upp kontraktet så förlorar jag platsen. Har dock flera år i kö även hos den kommunala bostadskön, men då får jag nog köa ytterligare ett decennium för bra läge.
  • Anonym (...)
    Anonym (Tommatunnorskramlarmest) skrev 2019-11-22 14:00:14 följande:

    I sak så är det lätt att skriva BR, att det "lönar" sig att äga sitt boende (även om det är belånat upp till taknocken)... speciellt om man väljer en lång tidsperiod (historiskt)... 

    Folk har skrikit om att nu kommer kraschen i 10-15års tid, men den har inte kommit (nödvändigtvis), visst det kan stagnera, men 3mån senare så visar generell prisstatistik att bopriserna minsann vänt lite uppåt igen.

    MEN det är också alldeles för lätt att skriva "Södermalm" och "förort". Det kryllar av förorter i Stockholmsområdet, och prisbilden, och framtiden kan se väldigt olika ut. Precis som den gör i alla städer av ett visst mått.

    Nu bor jag inte i Sthlm längre (men gjorde under många, många år). Ser jag till min bostadsort (kommun med ca 60tusen invånare) så måste man förstå hur prisbilden ser ut för olika bostadsområden. Var byggs det någonstans? Vilka områden har en stabil prisbild? Vilka områden verkar "heta"? Vilka områden har en "vikande" trend...

    Det är på tok för enkelt att bara ge ett svar utifrån HR i stadsdel kontra en BR i en annan. Eller att tro att värdet på en BR kan bara gå åt ett håll...

    Har du exempelvis koll på hur prisbilden ser ut i din förort? Hur har den utvecklats senaste 5-10åren? Vet du hur planen ser ut framåt för din förort (byggande, bostäder)? Om inte så kan det vara värt att lägga lite tid att sätta sig in i detta under tiden som du sparar pengar och ska fatta dina beslut.

    mvh


    Bra tankar, några av dem har jag förstås tänk på men inte satt mig in i allt än. Prisnivåerna verkar ha gått upp för att sedan ha gått ner igen de senaste åren. Samma nivå idag som för fem år sedan i mitt och närliggande stadsdel. Hur det sett ut på gatan jag funderar på specifikt vet jag inte, kan man hitta sådan statistik någonstans?

    Har inte i detalj koll på planerna för området (ska kolla upp det), men finns en del byggplaner som kan komma att påverka negativt snart. I övrigt är det en förort med en del problemområden. Dock är området där just vi bor/planerar bo precis vid kommungränsen och nära till en av de rikare stadsdelarna i Stockholm och det har byggts mycket nytt häromkring de senaste åren.
  • Anonym (Vad vill du?)

    Den viktiga frågan är nog var du/ni vill bo. Jag har också gjort bostadskarriär, gjort ?smarta? bostadsköp och bott i bostadsrätt sen jag flyttade hemifrån. När min sambo och jag sen flyttade ihop sprang vi över ett hyreskontrakt i helt rätt område och trivs långt bättre är vi någonsin gjort i de områden vi bott i bostadsrätter i. En bostadsrätt motsvarande vår hyresrätt kostar kring nio, tio miljoner och det tycker vi inte att det är riktigt värt i dagsläget.

Svar på tråden Hyresrätt på Södermalm eller bostadsrätt i förorten?