• Anonym (Förskolan)

    Nattjobb och förskola

    Hej! Har varit föräldraledig i ett år och nu är jag tillbaka på jobb och har jobbat några månader.

    Men jag har en undran.

    Jag jobbar natt och lämnar barnet när jag ska sova. 8-16 är tiden jag har men hämtar oftast 15.

    En bekant till mig frågade varför jag aldrig lämnar barnet den dagen jag går på jobb. Jag har aldrig ens funderat på att man kan göra så?

    Hur gör ni andra nattarbetare?

  • Svar på tråden Nattjobb och förskola
  • Anonym (Visst)

    Du menar att om du börjar arbeta kl 23,skulle lämna på fsk kl 9 samma dag då?

  • Anonym (My)

    Jag lämnar alltid barnen samma dag som jag går på nattjobb så jag får sova lite innan. De dagarna går de 9-16. Jag börjar sedan jobba oftast 18 men ibland redan kö 15. Jobbar sedan fram till 08 så sambon har lämnat barnen vid 07. Jag hämtar dem sen när jag vaknat alt när de ätit lunch om jag inte behöver sova så mycket. Jag sover oftast mer innan jag jobbar en natt än vad jag gör efter att jag jobbat.

  • Anonym (Förskolan)
    Anonym (Visst) skrev 2019-11-22 12:19:07 följande:

    Du menar att om du börjar arbeta kl 23,skulle lämna på fsk kl 9 samma dag då?


    Nej jag vet inte. Tänkte se hur andra gör
  • Anonym (Förskolan)
    Anonym (My) skrev 2019-11-22 12:26:18 följande:

    Jag lämnar alltid barnen samma dag som jag går på nattjobb så jag får sova lite innan. De dagarna går de 9-16. Jag börjar sedan jobba oftast 18 men ibland redan kö 15. Jobbar sedan fram till 08 så sambon har lämnat barnen vid 07. Jag hämtar dem sen när jag vaknat alt när de ätit lunch om jag inte behöver sova så mycket. Jag sover oftast mer innan jag jobbar en natt än vad jag gör efter att jag jobbat.


    Ok, sover du då innan du går på med? För jag sover inte alls den natten jag ska gå på, så därför har jag aldrig tänkt att man kan lämna. Men det verkar vanligt att man har barnet även natten man går på.

    Vilken tid brukar du hämta efter du sovit?
  • Anonym (My)
    Anonym (Förskolan) skrev 2019-11-22 12:33:49 följande:

    Ok, sover du då innan du går på med? För jag sover inte alls den natten jag ska gå på, så därför har jag aldrig tänkt att man kan lämna. Men det verkar vanligt att man har barnet även natten man går på.

    Vilken tid brukar du hämta efter du sovit?


    Ja jag sover innan jag jobbar natt brukar sova typ 10-15 innan jag går på och jobbar natt. Sen beroende på hur natten varit (får sova på jobbet om det är lugnt). Så oftast sover jag ingenting efter nattjobbet. Men då jag slutar 08 ibland senare så måste sambon lämna barnen på förskolan innan jag slutar så han lämnar de kl 7. De på förskolan tycker inte då att jag ska hämta dom bär jag slutar vid 09 så de anser att de ska vara kvar som 15 timmarsbarnen går så brukar hämta dem mellan 13-14.
  • Anonym (Yes)

    Lämnar alltid på förskolan dagen då jag går på nattskiften. Sambon lämnar när han går till jobbet så jag kan ligga kvar och sova. Brukar försöka sova till bortåt 12 sen hämtar jag dem efter vilan 14.00.

  • Anonym (Förskolan)

    Barnet går upp vid sex tiden så är väldigt trött efter första jobbnatten för det innebär att jag är vaken från 06-08.30 cirka så blir ju mer än ett dygn.

    Men hur gör ni för att sova dagen ni går på? Jag brukar försöka sova middag samtidigt som mitt barn men det går inte.

  • Anonym (Petra)

    Nu när jag arbetar ständig natt må-fre lämnar vi alltid pappas tider må morgon vid 07. Det främjar min roll som chef samt barnets utveckling. Jag är närvarande må eftermiddag. Jag kan sluta tidigare fredag morgon och ha barnet hemma trots att jag bara sovit 1-2 h vilket ger en längre ledighet med ett sammanhang som barnet förstår och kan relatera till. Arbetar som områdeschef och ska starta upp privata förskolor med OB-verksamhet på 5 orter. Så min chef har ju barnperspektivet med sig. Förskolechefen på dotterns förskola känner mig då jag tidigare varit arbetsledare natt på en av hennes förskolor. Så hon backar mig till 100% och jag har rätt till 8 h mer i veckan men hon vet varför jag avstår nu men också varför jag kan komma att behöva maxtiden framöver.

  • mamaleona

    Nu är mina barn stora. När dom gick på dagis/förskola förde jag jämt dom den dagen jag började natt, ca kl 9 -15. Under den tiden försökte jag sova ca 2h.

  • Elin P

    Jag jobbade natt förut och gjorde en lite annan variant. Om jag t.ex. skulle jobba första natten på måndagen så försökte jag vara uppe så sent som möjligt på söndag kväll/natt (satt uppe till 02 om jag orkade). Sen lämnade pappan på fsk på måndag morgon och jag sov så länge det gick på förmiddagen. Brukade kunna sova till 10 eller 11. Hämtade sen barnet efter lunch. Tyckte det var det enklaste sättet att vända dygnet lite och göra den första natten enklare.

Svar på tråden Nattjobb och förskola