• Anonym (Vän och kollega)

    Orosanmälan vid psykisk ohälsa

    Orosanmäler läkare på vårdcentralen till socialtjänsten om en förälder söker för psykisk ohälsa vid tex djup depression och utmattningssyndrom?

    Blir väl automatiskt orosanmälan när man har barn och söker på psykakuten eller blir inlagd på tex PIVA? (tror inte föräldern är inte ibehov av denna typ av vård men jag har för mig att sjukvården måste orosanmäla där om personen har minderåriga barn?)

    När görs orosanmälan och vilka kriterier ska uppnås?

    Föräldern ifråga är ensamstående med enskild (heter det så?) vårdnad till två glada, sociala och välmående flickor i åldern 4 och 7 år som går i skolan och på förskola. Föräldern jobbar 75 % men hade nog behövt vara sjukskriven, får känslan av att väggen är nära.

  • Svar på tråden Orosanmälan vid psykisk ohälsa
  • Anonym (Soc.)

    Inte med automatik utan bara om de anser att det finns risk för att barnen far illa. Allvarlig suicidrisk exempelvis.

    Du beskriver att vederbörande har en djup depression. Jag tror inte man kan jobba 75% vid en djup depression, så det kanske är en ?vanlig? depression.

  • Anonym (Doktorn)

    Myndigheter såsom vården är skyldiga att göra en orosanmälan när de känner oro för barnen. Det är ju en väldigt subjektiv bedömning, som här beror helt på vad läkaren i fråga får för bild av situationen. Jag orosanmäler inte pga depression i sig, utan snarare om det framkommer att patienten försummar barnen eller att de på andra sätt far illa.

  • Anonym (Vän och kollega)

    quote=80052121][quote-nick]Anonym (Soc.) skrev 2019-11-22 18:53:07 följande:[/quote-nick]Inte med automatik utan bara om de anser att det finns risk för att barnen far illa. Allvarlig suicidrisk exempelvis.

    Du beskriver att vederbörande har en djup depression. Jag tror inte man kan jobba 75% vid en djup depression, så det kanske är en ?vanlig? depression.[/quote]

    Okej så det finns ingen anmälningskyldighet när man söker till psykakuten utan bara när det är illa med personen i fråga?

    Ja det kan säkert vara vanlig eller tom lindrig depression utan är nog främst utmattningssymdrom. Kollegan har döljt det bra under långtid och visat upp en välmående fasad men bröt ihop totalt idag på jobbet och berättade då även om sin oro om att barnen ska bli orosanmälda och därför hon inte gått till läkaren på vårdcentralen och berättat om sin stress och mående

  • Anonym (Vän och kollega)
    Anonym (Doktorn) skrev 2019-11-22 19:01:03 följande:

    Myndigheter såsom vården är skyldiga att göra en orosanmälan när de känner oro för barnen. Det är ju en väldigt subjektiv bedömning, som här beror helt på vad läkaren i fråga får för bild av situationen. Jag orosanmäler inte pga depression i sig, utan snarare om det framkommer att patienten försummar barnen eller att de på andra sätt far illa.


    Tack för info! Är det till fördel att ta med sig barnen till vårdcentralen och läkarbesöket så att läkaren kan se att barnen är välmående, hela och rena?
  • Anonym (Lotte)

    Jag har varit inlagd 2 ggr via LPT.

    I mitt fall kan jag önska att socialen blivit involverad.

    Lever med en man med tidigare diagnos. Det var något han mörkade för mig.

    Jag är företagsledare. Ett relativt ensamt yrke. Än mer ensamt när man inte är två som stöttar upp i hemmet. Så jag hade en komplex yrkesroll i kombination med ett komplext familjeförhållande. När jag pga stress inte kunde sova på 3-4 dagar fick jag vaneföreställningar.

    Trots att jag hade barn gjordes ingen orosanmälan.

    Så enligt min erfarenhet måste det gå extremt långt innan socialtjänsten kopplas in.

    Det gjordes inte alls i mitt fall även om jag bad om det.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Vän och kollega) skrev 2019-11-22 19:08:21 följande:

    Tack för info! Är det till fördel att ta med sig barnen till vårdcentralen och läkarbesöket så att läkaren kan se att barnen är välmående, hela och rena?


    Nej. Det är ingen fördel utan gränslöst.
  • CitronTulo
    Anonym (Lotte) skrev 2019-11-22 19:11:07 följande:

    Jag har varit inlagd 2 ggr via LPT.

    I mitt fall kan jag önska att socialen blivit involverad.

    Lever med en man med tidigare diagnos. Det var något han mörkade för mig.

    Jag är företagsledare. Ett relativt ensamt yrke. Än mer ensamt när man inte är två som stöttar upp i hemmet. Så jag hade en komplex yrkesroll i kombination med ett komplext familjeförhållande. När jag pga stress inte kunde sova på 3-4 dagar fick jag vaneföreställningar.

    Trots att jag hade barn gjordes ingen orosanmälan.

    Så enligt min erfarenhet måste det gå extremt långt innan socialtjänsten kopplas in.

    Det gjordes inte alls i mitt fall även om jag bad om det.


    Vad jag har förstått så SKA psykiatrin göra en orosanmälan om man har vårdnaden om minderåriga barn? Detta även om man inte är boendeförälder!
  • CitronTulo
    CitronTulo skrev 2019-11-22 19:28:06 följande:
    Vad jag har förstått så SKA psykiatrin göra en orosanmälan om man har vårdnaden om minderåriga barn? Detta även om man inte är boendeförälder!
    När man blir inlagd eller åker in akut alltså!! Inte bara för att man har en depression eller liknande (om det inte finns någon oro förövrigt alltså).
  • Anonym (Vän och kollega)
    Anonym (Lotte) skrev 2019-11-22 19:11:07 följande:

    Jag har varit inlagd 2 ggr via LPT.

    I mitt fall kan jag önska att socialen blivit involverad.

    Lever med en man med tidigare diagnos. Det var något han mörkade för mig.

    Jag är företagsledare. Ett relativt ensamt yrke. Än mer ensamt när man inte är två som stöttar upp i hemmet. Så jag hade en komplex yrkesroll i kombination med ett komplext familjeförhållande. När jag pga stress inte kunde sova på 3-4 dagar fick jag vaneföreställningar.

    Trots att jag hade barn gjordes ingen orosanmälan.

    Så enligt min erfarenhet måste det gå extremt långt innan socialtjänsten kopplas in.

    Det gjordes inte alls i mitt fall även om jag bad om det.


    Beklagar! Hoppas du mår bättre idag och fått rätt hjälp!

    Okej, låter ju inte heller helt bra... Trodde sjukvården hade anmälningsplikt att göra orosanmälan när man går via psykiatrin men var osäker på om det även var så på vårdcentralen? Förstår att det inte görs vid lättare sömnproblem och lindriga depression utan som du beskriver det, sömnproblem med allvarliga konsekvenser.

    Vill ge kollegan uppmuntrande ord inför sitt läkarbesök men samtidigt inte säga att "nej då det kommer inte orosanmälas osv".

    Vågar inte säga för mkt utan ha mer kött på benen och hur det går till och är dåligt insatt om hur det går till med orosanmälan inom vården.
Svar på tråden Orosanmälan vid psykisk ohälsa