• Fri 22 Nov 2019 23:28
    887 visningar
    7 svar
    7
    887

    Hur många gånger har ni sex?

    Jag och min pojkvän har haft oskyddat sex i sju månader. Vi har nästan alltid sex en gång på kvällen och en gång på morgonen och jag vill verkligen bli gravid.

    Runt ägglossning blir jag rätt stressad.

    En kompis hade bara sex en gång på ägglossningsdagen och blev gravid.

    Hur gör ni andra? Är det bättre att ha sex flera gånger eller spelar det ingen roll?

  • Svar på tråden Hur många gånger har ni sex?
  • Fri 22 Nov 2019 23:57
    #1

    Det är alltid bea att ha mycket sex om man vill bli gravid. Men spermierna lever inuti kvinnan i upp till fem dagar så om ni har sex varannan dag så träffar ni ägglossningen ändå.

    Lycka till!

  • Sat 23 Nov 2019 05:20
    #2

    Vad uthålliga ni är! Har ni sex 2ggr/dag genom cykeln? Allmänna rekommendationen är sex 3ggr/vecka, så typ varannan dag :) Men ju mer desto bättre tänker jag? Har läst nåt om mannens spermiekvalitet/antal är dålig/låg ska man helst inte ha sex varje dag. Men jag är ingen läkare å andra sidan :)

  • Sat 23 Nov 2019 08:25
    #3

    Jag hade gått utan p-piller i ett år innan vi lyckades bli gravida. Jag var också stressad som du och slösade pengar på ägglossningstest som ändå inte visade nåt.. Försökte pricka in i almanackan när ägglossningen skulle vara, osv.

    Men när vi nu lyckades bli gravida så hade vi istället gått över till inställningen att händer det så händer det. Hade släppt stressen helt och hade sex för att vi ville.. En månad hade vi sex en endaste gång och det råkade vara i samband med ägglossningen. Och vips så blev vi gravida! :)

  • Sat 23 Nov 2019 10:14
    #4

    Jag har börjat fundera på om det är för ofta..

    Verkar ju gå bättre för dom som inte kämpar så.

  • Sat 23 Nov 2019 19:16
    #5

    Jag har läst att varannan eller var tredje dag är optimalt. Har man sex oftare så blir det färre spermier i varje "skott" och det skulle minska sannolikheten för graviditet. Och har man mera sällan så finns det risk att man missar förlossningen. Fast vi hade bara 2-3 gånger per månad och våra två första blev till nästan direkt, så det gick också. Tredje gången tog det dock länge. Kanske tillfälligheter spelade in. Hur gamla är ni ? Imponerande att ni har sex två gånger per dag! Låter otroligt skönt.

  • Sat 23 Nov 2019 19:46
    #6
    Dorisdelfin skrev 2019-11-23 10:14:26 följande:

    Jag har börjat fundera på om det är för ofta..

    Verkar ju gå bättre för dom som inte kämpar så.


    7 månader är inte en onormalt lång tid för att lyckas.

    Men Stress kan ju påverka ägglossningen. Kanske är bra om du försöker stressa ner även om jag förstår att det kan vara svårt.

    Det räcker absolut att ha sex ca varannan dag.

    Har ni sex så ofta hela cykeln eller bara runt äl?
  • Sat 23 Nov 2019 22:46
    #7

    Ja det är hela månaden, så jag kanske hittat orsaken nu.

    :)

    Tack för alla svar!

Svar på tråden Hur många gånger har ni sex?