• Anonym (Mm)
    Sat 23 Nov 2019 08:26
    1097 visningar
    32 svar
    32
    1097

    Kan man tvinga 7åringen att åka till pappan?

    Har en 7åring som inte vill till sin pappa då hon bor hos mig heltid. Ska jag tvinga henne eller? Har gått bra vissa gånger men idag vill hon inte. Farmor kommer på besök och hon vill inte träffa henne heller. Inget har hänt bara att hon inte vill.

  • Svar på tråden Kan man tvinga 7åringen att åka till pappan?
  • Anonym (Lisa)
    Sat 23 Nov 2019 08:30
    #1

    Om de är bra och vettiga människor skulle jag tvinga. En 7-åring kan inte bestämma sånt.

  • Anonym (555)
    Sat 23 Nov 2019 08:34
    #2

    Peppa och tala gott om pappa/farmor regelbundet och prata om saker de ska göra så att det blir något roligt att se fram emot.

    Hur skulle du vilja att pappan gjorde om läget var det omvända?

  • Sat 23 Nov 2019 08:35
    #3

    Eftersom dottern inte berättar om någon eventuell händelse eller något tecken på att något skulle vara fel så tycker jag att du ska tvinga dit henne. Barn kan inte bestämma allt.

  • Anonym (ta reda på mer)
    Sat 23 Nov 2019 08:37
    #4

    Det beror ju på varför. Om de är schyssta människor så får man hjälpa barnen att upprätthålla relationen med den förälder man inte träffar så ofta.

    Om man däremot vet att det varit konstigheter vid tidigare besök så får man ju prata med pappan om att han måste förbättra saker när barnet är där. 

    Är det något hemma hos er som gör att hon inte vill åka, tex mysiga husdjur som hon saknar när hon är borta?

  • Anonym (asdf)
    Sat 23 Nov 2019 09:00
    #5

    En 7-åring må inte gilla båda sina föräldrar lika mycket (vem gör det liksom?) men behöver båda ändå. Det borde vara den naturligaste saken att barnet åker till pappan. Ingenting man ens diskuterar.

  • Sat 23 Nov 2019 09:46
    #6
    -2

    Nej du ska absolut inte tvinga henne dit. Låt henne slippa!

  • Anonym (S)
    Sat 23 Nov 2019 10:29
    #7

    Det beror på väldigt många saker. Du skriver att barnet bor hos dig på heltid. Hur ofta träfgar hon pappan och när träffade hon pappan sist? Om det sker väldigt oregelbundet och var ett halvår sist eller så tycker jag att det är självklart att inte tvinga. Då får man hitta en annan lösning, tex att du är med.

  • Anonym (?)
    Sat 23 Nov 2019 14:17
    #8
    -2
    Anonym (555) skrev 2019-11-23 08:34:43 följande:

    Peppa och tala gott om pappa/farmor regelbundet och prata om saker de ska göra så att det blir något roligt att se fram emot.

    Hur skulle du vilja att pappan gjorde om läget var det omvända?


    Fast om barnet bor hos mamman på heltid så kan man ju undra vad pappan är för figur som inte är mer delaktig i sitt barns liv. Något har ju hänt som gjort att mamman har full vårdnad.
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Sat 23 Nov 2019 14:23
    #9
    Anonym (?) skrev 2019-11-23 14:17:15 följande:

    Fast om barnet bor hos mamman på heltid så kan man ju undra vad pappan är för figur som inte är mer delaktig i sitt barns liv. Något har ju hänt som gjort att mamman har full vårdnad.


    Jag har inte full vårdnad och dottern träffar bara pappan ibland då menar jag en gång i halvåret. Och idag var en sån dag då hon inte ville
  • Anonym (S)
    Sat 23 Nov 2019 15:43
    #10
    Anonym (Mm) skrev 2019-11-23 14:23:17 följande:

    Jag har inte full vårdnad och dottern träffar bara pappan ibland då menar jag en gång i halvåret. Och idag var en sån dag då hon inte ville


    Då tycker jag att du frågar pappan om ni kan göra något tillsammans. Ett halvår är väldigt lång tid för en sjuåring.
Svar på tråden Kan man tvinga 7åringen att åka till pappan?